Logo

Sub av & på?

Skriv et svar
29.01.2007 12.19.28 #1 av 10
Postet av: Frank72
Hei alle sammen!

Skal ha besøk av elektriker snart, og i den forbindelse kom jeg på noe:

Skal koble pc, cd/dvd/forsterker og sub på bryter på vegg. Lurer på om det er lurt å skille ut sub på egen bryter og ikke sammen med resten av anlegget, da det kanskje blir litt heftig å ha sub når jeg spiller musikk. - dvs 1 bryter på pc, 1 på anlegg og 1 egen på sub?

Noen som vet noe om dette?

mvh
Frank :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 13.13.09 #2 av 10
Postet av: Soundispower
dvs du vil ha en bryter som har 2 eller 3 brytere i seg selv..
vi har sånn i huset vårt..
1bryter til 2 utganger som vi bruker til varmeovn, 1 til lys i taket osv..

du kan jo spesifisere at du vil ha den ene stikk kontakta di på den ene bryteren feks? :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 13.20.44 #3 av 10
Postet av: Frank72
Det er det jeg vil ha ja, bryter på veggen med 3 knapper - men spørsmålet er om jeg har behov for en egen knapp til subben?

Er det forskjell på å se film med sub og høre musikk med sub/eller uten?

Har jeg jo ikke en egen bryter til subben, så får jeg jo heller ikke muligheten til å skru av uten å krype inn i knekottet (da jeg har innbygd alle høyttalerne).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 13.22.44 #4 av 10
Postet av: Soundispower
jeg bruker ikke sub på musikk!
har sluttet å bruke på film og, men det er meg:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 13.25.59 #5 av 10
Postet av: Frank72
så da er det i dine øyne et smart valg å ha bryter på sub slik at man får muligheten til å velge? :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 19.54.25 #6 av 10
Postet av: JLmorten
kan selvsagt gjøre det på den måten at du styrer subb kontakter med bryter, men så kan du jo stille inn forsterkere slik at når den står på dvd spiller ingangen, osv så spiller den 5.1 lyd, mens når du hører musikk, så skifter du jo selvsagt til stereo lyd 2.0 eller 2.1lyd, og da bare går du i oppsette til forsterkeren og stiller det slik at den ikke spiller subb i stereo.
bør jo gjøre dette uansett, står forsterkeren til og spille subb i stereo vil forsterkeren kutte vekk laveste frekvensene fra høytalerne dine, og uten subben på vil du jo mangle en del av nederste frekvensene..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2007 18.10.33 #7 av 10
Postet av: asvaberg
Har du ikke av/på bryter på sub'en da?
En aktiv sub (en med innebygget forsterker) har egen strømforsyning og bør da ha en av/på knapp på baskiden, samt mulighet for å stille volum.

Mulig jeg misforstår innleggene, men men
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2007 06.51.48 #8 av 10
Postet av: Frank72
Hei!

Joda, har egen bryter på baksiden av sub, men det blir litt vanskelig å skru den av og på når den er "innbygd" i veggen (knevegg).

Uansett, elektriker har vært her og det ble egen bryter for sub på vegg.

mvh
Frank
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2007 09.12.23 #9 av 10
Postet av: asvaberg
Aha, innebygget - ja da er av/på bryteren vanskelig å komme til, skjønenr det.

Apropos innebygget - hvordan påvirker dette lyden, å bokse inne en sub. Er det ikke slik at mye av bassen kommer ut bak også?
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2007 13.11.51 #10 av 10
Postet av: Frank72
Har ikke montert utstyret enda, så jeg vet ikke hvordan lydbildet blir.

Den type sub jeg har kjøpt har bassrør i front, så det bør ikke være noe problem =)

Håper det blir gromlyd :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar