Logo

Støy i høytalerne

Skriv et svar
09.01.2007 19.14.49 #1 av 11
Postet av: JLmorten
I leiligheten er det slik at det ikke er mulig og legge opp til bakhøytalerne uten og krysse gulvet, legge kabelen forbi en dør osv, så jeg trakk høytalerkabler i sammen med de elektriske kablene, viste at det kom til og lage støy,, me verd et forsøk.

Støyer ikke så mye, skrur av forsterkern osv og lener meg inntil høytalerne hører man svak støy der, så nå man setter på forsterkern og har på lyd hører man ikke støyen,, den er der, men så lav at man ikke hører den.skrur volumet helt av så hører man den. Skal ikke si at denne støyen ikke påvirker lydkvaliteten :cry: men det er annen ting.

Så det jeg lurer på er om denne støyen skader \ ødelegger høytalerne??

Sersom dette er tilfelle blir det ingen bakhøytalere,, eller kabel på tvers av gulvet :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2007 21.56.01 #2 av 11
Postet av: Soundispower
trur det er her dyre kabler kommer i bildet..
finnes heilt sikkert skjermede kabler å kjøpe...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 08.19.44 #3 av 11
Postet av: kamelon
Dette skader nok ikke høyttalerne dine, men mulig du kan få psykiske lidelser etter å ha hørt på støyen dag ut og dag inn :D
Men hvor langt strekk er det snakk om?5-10m?Ser du skriver du har lagt de ilag med det elektriske anlegget, har du spotter som går på dimmere som kan ligge ilag med kablene?Da får man veldig ofte støy..
Hvis du har muligheten til det ville jeg kjøpt kabelkanaler på f.eks clahs-olsson.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382391
Regner med du har vanlige lister langs gulvet i leiligheten din?Legg i så fall disse oppå(eller evnt.bytt ut de vanlige listene med disse) og legg kun kabelen til bak-høyttalerene inni kabelkanalene.Satser på at støyen vil da forsvinne, og det ser i tillegg ganske elegant ut :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 15.04.07 #4 av 11
Postet av: JLmorten
Kanaler er ikke vanskelig og skaffe, er jo elektrikker selv, og selvasagt har jeg dimmer.

Vet at alt dette dritten her slår inn som støy.

Det kablene til bakhøytalerne er 25-27meter per stk.

kan ikke legger langs listerne, tv står på en måte ut på en vegg, en øy på en måte, samme måte som man har kjøkken-øy

Så uansett hvilken vei jeg legger kablene må de krysse gult....

Kan hende jeg legger FLATE kabler(kjøpe på hi-fiklubben eeller noe slik) de har kabler som er beregnet for og legge på gult, med f.eks under teppe.

Er det jeg eventuelt må gjøre, legge kablene på tvers av gulvet og under teppe.. noe kabel vil blir synlig rett forran sterobenk :(

Men det viktigste er at de ikke blir skada av støy,, for hører ikke noe til det når jeg ser film osv, kun når jeg legger ørene intil, med lavt eller ingen volum på...

Kan hende jeg har dårlige ører som ikke hører støyen ved fil osv, eller jeg som konsentrerer meg mer om filmen en lyden,,,
Lyden er jo kun til for efekten osv, Jo mindre man legger merke til den jo bedre er det,,, Man skal jo leve seg inn i filmen, få en følelse av at man er på samme sted som filmen er, uten at man skal måtte sitte og tenke over hvilken høytaler lyden kommer fra osv...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 15.32.43 #5 av 11
Postet av: orso
Det er helt vanlig med svak susing i høyttalerne når forsterkeren er påslått uavhengig av kablene. Det finnes noen få forsterkere som er knuss stille, f.eks Capter sin integrerte til 50000 kr. Er det snakk om mye susing som er plagsomt, kan det hende kablene plukker opp støy eller det kan være en svakhet i forsterkeren.
Dyre kabler er nødvndigvis ikke løsningen, det er lite sammenheng mellom pris og kvalitet på kabler. Kabler på Biltema holder som regel i masse vis. Eventuelt kan man kjøpe skjermete høyttaler kabler. Supra har slike, selges hos Eltek.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 16.30.27 #6 av 11
Postet av: JLmorten
ok, da slipper jeg og kjøpe nye kabler og legge de synlig.

Bruker jo kun bakhøytalerne til film uansett, til musikk er det front som teller, og der er det ikke støy.

Kan legge til at den Yamaha`en min ikke er verdens dyreste forsterker, er en av de mindre til yamaha..

Ny kommer til sommeren.. blir En større Yamaha eller en
Marantz Sr-7500, dersom den er bra, Må teste/høre og undersøke en det før kjøp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 16.48.08 #7 av 11
Postet av: orso
Litt rart at du ikke merker det med frontene. Jeg har også en Yamaha receiver, men hører det best på fronthøyttalerne når jeg legger ørene inntil. Det kan tyde på at kablene plukker opp støy. Tversnittet på kablene kan også ha betydning, spesielt på lange strekk. Hvilke kabler bruker du?
Kanskje lurt i å invistere i skjermete kabler. Eltek selger Supra Linc med tversnitt på 2,5kvmm, koster 39 kr pr. m.
http://www.mamut.com/dynabel
Trykk på nettbutikk, så på Supra, deretter på høyttalerkabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.38.16 #8 av 11
Postet av: JLmorten
bruker noen pinglete 1kvadrat til de bak, som eg har skrevet over, ligger kablene sammen med 230v kabler, og i røra ligger det 5stk 2,5 kabler for 230v, og 2stk høytalerkabler, bare flaks at jeg fikk dette i røra.... :?


Så noe omtrekking blir ikke aktuelt, da blir det kabel på tvers av gulvet,, men som sagt så lenge det ikke er skadelig bryr jeg meg ikke, hører ikke noe til støyen når musikk / tv er på. Hører støyen kun når forsterker er av eller volum er helt av og man legger øre helt inntill høytalerne.

Støy i fronthøytalerne :!: der ligger det 4kvadrat mm høytalerkabel, og de ligger ikke i rør, men 3meter rett fra forsterker. så ser ikke noen grunn til det skal komme støy der.

Men skal kjøpe nye og bedre kabler til frontene , når jeg snart kjøper nye fronthøytalere..

Lydkvaliteten er viktigere når jeg spiller musikk en ser film, påstår ikke at jeg driter i lydkvaliteten ved film, for hadde jeg gjort det, hadde eg ikke bytta ut alle høytalerne med nye Fra Klipsch Reference serien.
Men dokk fatte hve jeg mener 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.42.48 #9 av 11
Postet av: kamelon
bruker noen pinglete 1kvadrat til de bak, som eg har skrevet over, ligger kablene sammen med 230v kabler, og i røra ligger det 5stk 2,5 kabler for 230v, og 2stk høytalerkabler, bare flaks at jeg fikk dette i røra...


Da sier det det vel seg selv...Uten å trekke nye får du nesten bare leve med det..Noen mener jo at støy er musikk det også..
Men kablerpå 25-27m?Hvor langt sitter du fra bildekilden egentlig?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 21.23.15 #10 av 11
Postet av: JLmorten
Ja desverre så tynne og pinglete :( eneste jeg fikk plass til.

Sitter ca 3-4meter fra , men desverre er det noen forbanna tullinger som har vert elekrikkere i denne leiligheten, så måtte trekke kablene via kjøkken kursen til sikringskap og tilbake til stua :cry:

Gjorde det uten og ha noen forhåpninger om at det skulle bli bra,,

Men så lenge jeg ikke merker noe spesjelt til det når jeg ser film,, og det ikke er skadelig for høytalerne får det være,, inntill videre...

Hadde aldri koblet frontene til slik.. Ødelegger ikke musikk slik.
Når jeg hører musikk hører jeg for støy osv, hører jo etter da.
Men når jeg ser film er det opplevelsen, og innlevelsen som teller, og da er det viktigste at lyden kommer ut riktig, at centeren klarer og gjengi klare, og høye stemmer osv,mens de bak skal gi Surround,, ikke klokkeklare stemmer..
Min mening,,
men hadde eg hatt egent hjemmekino rom, hadde det vært noe annet.

Men når man har liten leilighet så må man desverre inngå noen komprimisser.
Hadde jeg vært singel hadde kablene gått over gulvet,, veggene hadde hatt støydempningsplater som pynt, osv :D
men nå er jeg ikke det, så at jeg får lov til og kjøpe stort annlegg, nye høytalere, subb, forsterker osv er jo bra :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2007 17.40.17 #11 av 11
Postet av: JLmorten
har teste ut litt, og som nevnt lenger oppe her, så kommer det støy av dimmere til spotte osv, så kan nå bekrefte at det hos meg kunn er dimmerne som lager støy, slår jeg av spottene(noe jeg selvsagt gjør når jeg ser film) så forsvinner støyen helt :D

Så da ser eg frem til mange timer med film osv, og gleder meg til jeg kan kjøpe den subben snart :lol:

Og annet snadder til hjemmekinoen min...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar