Logo

STORE problemer med sammenkobling

Skriv et svar
28.09.2004 19.45.58 #1 av 5
Postet av: alexnicolaisen
Nå har jeg slitt med en del problemer med anlegget mitt i 2-3 måneder og har nå fått et tips om å spørre om hjelp her. Så jeg håper virkelig noen har peiling på hva jeg kan gjøre.

Sammenkoblingene (tror jeg har rett navn på kablene):

DVD-spiller og forsterker med COAX (lyd)
DVD-spiller og TV med Scart (bilde og lyd)
TV med forsterker med rca/phono (sånn rød og hvit kabel;)) (lyd)
TV med TVsignal fra vegg med TVkabel (bilde og lyd)
PC med TV med S-video (bilde)
PC med forsterker med rca/phono (lyd)

Problemene, når alle kabler er tilkoblet

1. Når jeg har TVkabelen tilkoblet TVen blir det en markant during i alle høytalerne. Noe som forsvinner med en gang kabelen blir tatt ut.

2. Når jeg har phonokablen fra forsterker til TV og scart-kabelen fra DVD til TVen tilkoblet blir S-video signalet fra PCen veldig svekket. Det blir horisontale "bølger" fra venstre mot høyre.

Løsninger

1. Ved å ta ut TVkabelen forsvinner duringen og jeg kan spille musikk fra PCen.

2. Ved å trekke ut phonokabelen og scartkabelen til TVen blir S-video signalet fra PCen perfekt.

3. Så for å se film fra PCen til TVen må jeg trekke ut alle kablene i TVen untatt S-videokabelen. Det er den eneste måten jeg kan få perfekt bilde og lyd uten during.

Ting jeg har prøvd på

1. Fått elektriker til å sjekke for jordingsfeil i leiligheten. Strømanlegget var visst tett.

2. Kjøpt nye dyre skjermete kabler, uten noen form for forbedring.

3. Testet nytt lydkort i PCen.

4. Tatt strøm fra forskjellige steder i leiligheten for å hindre jordslynge.

5. Testet ny TVkabel.

6. Testet en annen PC for å utelukke jordingsfeil i PCen.

7. Trukket ut strømmen fra en og en enhet uten forbedring.

8. Strukket kablene langt vekk fra vegger tilfelle det var ledninger inni vegg som dannet forstyrrelser.

Teori

Alle jeg har snakket med mener jo at det høres ut som en jordingsfeil et eller annet sted. Det virker jo muligens litt som om feilen ligger i TVen, så lenge både TVsignalet, S-videosignalet og forsterkeren er koblet til der. Men alt er jo også "linket" til forsterker på en måte.

Så hvis noen vet hva dette kan være eller hvem jeg kan kontakte (Servicefolk eller liknende, i Trondheim) så vær så snill og si ifra!:) Jeg er desperat!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2004 22.03.54 #2 av 5
Postet av: Rune
For meg så høres det også ut som en jordingsproblem. Har du prøvd å koblet PC'n til en ujordet kontakt. Eventuellt brukt en skilletrafo på denne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2004 08.32.11 #3 av 5
Postet av: Mikael
Kutt ut scart kabelen, den skaper bare problemer…
Er den full koblet…?
Hvis den er det, bytt til en der kun bilde og lyd er i bruk…eller bare drit i den…!
Går masse forskjellige styre spenninger i de 21pinnene, kan skape problemer + tvn kan skape jordings feil.
Prøv også og skift ut coax kabelen fra dvd spiller til optisk.

Dette kan fungere har hatt en kompis med nesten det samme problemet....! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2004 16.49.36 #4 av 5
Postet av: alexnicolaisen
Oppdateringer

Nå har jeg prøvd å fjernet jordinga fra PCen (den eneste jorda komponenten i hele anlegget). Det førte til at jeg fikk en kjempe karamell i fingrene når jeg tok på TVkabelen og kom nær TVinntaket på TVen. Så noe er definitivt feiljordet. Jeg gjorde så PCen var jordet igjen og fant ut at jeg får små støt også hvis jeg tar på rca-kabelen fra PCen samtidig som jeg tar på DVD-spilleren eller forsterkeren.

Å fjerne scarten hjalp ikke i det hele tatt. Virker som det durer samme hvilken kobling jeg har mellom DVD/forsterker og TVen. Både Scarten, rcaen og en compositekabel gir det samme resultatet....

Noen som vet hvem jeg kan kontakte for at de skal komme hjem til meg for å måle etter jordingsfeil? Enten i PC, forsterker eller TV?

Takk så langt i alle fall!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2005 18.37.11 #5 av 5
Postet av: kristoffer
heisann
høres ut som om du kan slite med samme problem som meg.
i mitt tilfelle var synderen kabeltv leverandøren.
løsningen ble å droppe denne leverandøren.
har du samme problem som meg vil du oppnå bedre resultater hvis du
kobler ut evt kabeltv og plugger inn gammeldags nrk antenne.
virket dette må du enten bytte kabeltv leverandør-kjøpe parabol-eller innvestere i antennefiltersystem (disse har jeg ikke erfaring med selv)

lykke til
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar