Logo

(Stoort) Problem med NAD T775.

Skriv et svar
23.11.2008 13.32.07 #1 av 2
Postet av: Grock20
Hei!

Jeg har tidligere vært litt forfulgt av uhell med NAD, selv om jeg legger vekt på å behandle komponentene mine fint. Stort sett har dette tatt noen år for å manifestere seg, skuffen på T562 låste seg etter 3 år og effekttrinnet NAD 218 gikk ordentlig til H etter 4 års bruk.

Jeg bestemte meg allikevel for, etter noen demoer, å satse på NAD igjen da jeg skulle kjøpe ny integrert forsterker. Nå har jeg dog hatt min nye T775 i rundt 3 mnd, og den har ikke vært i ordentlig hjemmekinobruk i mer enn ca. 2 mnd og i denne tid ikke vært noe særlig over normal bruk, vil jeg si (ca 2-3,5 timer om dagen til Film, Fotball og Musikk)

I går skulle jeg ha en liten demo for broren min og hans kamerat og rundt 2t 5min inn i Black Hawk Down på Blue-ray skjer følgende, i ett ganske rolig parti:

(Har i dette øyeblikk kjørt i relativt høy lyd hele kvelden, dog ikke avskrekkende nivå -14 -> -11 stort sett hele filmen, forsterkeren har ikke vært i noen form for hard sammenhengende bruk over lengre tid. Forsterkeren har relativt god plass både bakover og oppover.
(Oppsettet er 2 x Dali Evidence 870 front, Dali C70 center og 2 x Dali 2002-bakhøytalere - Ingen sub, bodde tidligere i leilighet hvor det hadde vært praktisk umulig, Fronten har "Large"lydbilde - Panasonic BMP BD55, med analog 7.1 output - og Benq w5000 projektor))

Det kommer en illevarslende digital lyd som høres ut som om forsterkeren i ett kort øyeblikk ikke vet hva den skal gjøre med digital sync, og forsterkeren kutter, slutter å sende ut signal. Frontpanelet blir svart og power-lyset går fra blått til rødt. Vi håper på overoppheting, tar ut strømmen, venter noen minutter og setter den på igjen.
Den åpner i vanlig standby-posisjon, med oransj lys - da vi skrudde den på fikk den sitt sedvanlige blå lys og "NAD T775" kommer i displayet - etter dette og at den har bootet i ca. ett sekund, kutter den og lyset blir igjen rødt.
Etter dette kan du ikke prøve å sette den på igjen, om man skulle ønske, før man tar ut strømkabel igjen.
Prøvde igjen i dag morges, med samme resultat etter ca. 9 timers nedkjøling, så nå må den vel på service.


1: Kan noen si hva man tror har gått galt?
(Bror og hans venn (som har jobbet som "Datadoktor" for ett populært forbrukermagasin på nett og er teknikkfreak) hadde mange teorier, men vi ble ikke sikre før natta ble for sen)

Som sagt har jeg hatt to tidligere uhell med NAD: Første gang gikk relativt greit, men andre gang (21 brukte Hi-fiklubbens rep.sted svært nær 7 mnd. før endelig beskjed om at de benyttet 60% regelen og sendte den på garanti.
Denne gang har jeg lovet kollokvien min på studiet en juleavslutning med film hjemme hos meg og det er også ett par hundre andre grunner til at jeg ikke har tålmodighet til en så bedriten behandling en gang til:

2: Er det fair å si til Hi-fiklubben at jeg forventer at jeg ikke er uten forsterker i mer enn max 10 virkedager, ellers vil jeg heve kjøpet - med ref. til tidligere 7 måneders ventetid?


Mer eksistensielt :roll:
3: Burde jeg bytte fra NAD? Min tillit er ganske tynnslitt og jeg føler helt klart jeg ikke gjorde noe uforsvarlig eller uaktsomt, da forsterkeren gikk i går.

Takk for innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 18.57.15 #2 av 2
Postet av: Atle Torp
Tror du må bite i det sure eplet og levere det på klubben. Det er jo lov å minne dem på problemene du hadde forrige gang, og hinte om at du kanskje ikke vil velge klubben neste gang du må ha ny receiver - noe det ser ut til at kan skje ganske snart.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar