"Jimmern" skrev:
Hvilke versjoner er som regel de beste? Hva gir mest i form av lyd og bilde? Hva styrer jeg unna? Takk for hjelpa Med ønske om en fin 17.Mai!! Hipp Hipp......
Special Edition/Collectors' Edition er ofte med den beste lyden den har kommet med til nå. De kommer ofte i dobbeldiskversjon og har en søt liten papphylse utenpå det vanlige coveret. Utenom det så må du nesten bare se på eska. De store kommersielle suksessene kommer avogtil først med en theatre version og deretter med en special/extended/director's cut/collectors'/unrated edition. Avogtil er det bare lengden på filmen som er forskjellen, men noen ganger er lyd og bilde vesentlig bedre også.
Ting å styre unna er "Fullscreen edition", ettersom det stort sett innebærer at det finnes en widescreen-versjon et annet sted. Jeg pleier også å styre unna mange av de tidligere "norske" versjonene, ettersom de har tvungen tekst og slikt. Det kan også være en idé å styre unna billig-versjoner. 4 filmer for 39kr er ofte et dårlig tegn.
For noen år siden ble jeg anbefalt å styre unna alle scanboxfilmer, men har ikke hørt noe på en stund, så kanskje det har blitt en forbedring der.
Mitt beste råd er, kjøp om mulig alltid de merket "Special edition" eller "Collectors' edition" da disse somregel er de beste versjonene tilgjengelig.
Av Ringenes Herre er det for min egen del bare Special Extended edition som gjelder, da disse i tillegg til å ha masse ekstramateriale og ekstra scener, har glimrende lyd og bilde. Da var det verdt å vente de ekstra månedene på disse versjonene. De er alikevel veldig dyre, så hvis du kan få extended version uten å måtte få de 4 andre diskene pr. film, så kan du jo gå for dem.
I Alien-boksen kommer forsåvidt både kinoversjonen og en Director's cut/special/extended edition av hver film. Det er jo litt moro å se hva som er forskjellene.
Mens jeg er inne på det,selv om det kanskje burde vært i et annet rom, hvis noen har Star Wars i widescreen non-special edition på Laserdisk og har lyst å selge dem, så er jeg ganske interessert i å få meg dem.
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES