Logo

spørsmål om teknikker

Skriv et svar
12.07.2006 12.30.20 #1 av 3
Postet av: wizaerandir
vurderer litt å skaffe meg ny tv, men går meg litt fast i de forskjellige typene.

såvidt jeg vet er det nå fire typer; plasma, lcd, bakprojeksjon og 3lcd bakprojeksjon. plasma skal være best over 40" og bedre på svartnivå enn lcd. utover dette er jeg nokså blank.

hadde vært fint om noen kunne si litt om fordeler/ulemper ved de forskjellige.

blir det ny tv går jeg for noe rundt 40". bør være en grei allroundtv som er bra på film, men håndterer sport og vanlig tv. regner med å gå over på digital-tv fra upc hvis jeg handler. så tips om type og evt konkrete modeller mottaes også med takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2006 13.52.04 #2 av 3
Postet av: lenny25
Panasonic PV60 /PV600 er blant de beste plasmaene på markedet. Pv60 får du til rundt 17k på elkjøp mens Pv600 (bedre lyd, minnekortleser m.m) kan du få til ca. 22k. Jeg skal ha meg en PV600. Konge TV 8)

Edit: Glemte å si at du får dem i 37" og 42", og muligens 50" (?)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2006 12.10.09 #3 av 3
Postet av: knutinh
Mitt inntrykk er følgende:
LCD kan gi veldig høy oppløsning, også for mindre skjermtyper.

Plasma kan ikke lages med veldig små pixler, derfor får plasma dårlig oppløsning for små skjermstørrelser.

LCD har veldig høy lysintensitet og egner seg derfor bra der man må "overdøve" sollys etc.

Plasma har høy kontrast og godt sortnivå og ligner mest på gammeldags CRT sånn sett. Det betyr at i rom uten alt for mye lys vil plasma ha størst dynamikkomfang.

DLP-projektor gir god kontrast med kan gi "regnbueeffekt" og har begrenset oppløsning.

LCD-projektor har høy oppløsning og oppfattes som god fargegjengivelse, men lav "fillrate" (mørke områder mellom pixlene) kan gi følelsen av å se gjennom myggnetting. Lavere effektiv kontrast enn DLP.

Bakprojeksjon er en alternativ måte å utnytte vanlig projeksjonsteknikk på. Det har de samme ulemper som respektive DLP, lcd og CRT, men kan i tillegg ha problem med innsynsvinkel og "jevnhet". Dessuten er de ikke like slank som flatskjermer.

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar