Logo

Spille av CD på PS3 vha Reciever Yahama 663

Skriv et svar
29.01.2009 23.32.06 #1 av 16
Postet av: Morten21
Hei.

Oppsettet mitt er:

PS3 - spill, film, cd
Yamaha RX-V 663 - reciever
TV
DALI Concept 6 fronter.

Koblet sammen med HDMI.

Problemet er lyden. Den blir skurrete når jeg spiller av CD med PS3en. Film og spill har ren lyd, det er kun med CD det er skurrete. Er det andre som har PS3 og 663en som kan si hvilke innstillinger dere kjører, eller har andre forslag til hva problemet er?

Innstillingene på reciever blir jo 2channel (har bare fronter) + dvd (siden jeg spiller av cd-en fra "dvd"en, dvs. ps3-maskina).

Innstillingene på PS3 har jeg prøvd det som sto automatisk, og har forsøkt forskjellige ting uten å lykkes. Leter litt i blinde egentlig.

Takknemlig for tips.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 09.42.03 #2 av 16
Dette står forklart her
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.01.27 #3 av 16
Postet av: Morten21
Takk for link, men har sett den før. Og fikk ikke så veldig mye ut av den.

Om noen har 663 og PS3, og får ren lyd ut av CDer, så setter jeg pris på om de kan skrive innstillingene sine her!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.09.35 #4 av 16
Det kommer jo ann på høytaleren din og hva slags HZ den støtter. Prøv med de forskjellige innstillingene å se om dette hjelper. Yamaha reciveren skal stå på "Straight/PCM". Prøv også å deaktiver bitmapping og sett den til type 1eller 2, hvis det andre ikke hjelper.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.24.07 #5 av 16
Postet av: Morten21
Har Dali Concept 6. Frequency Response (Hz) 41-25000. Crossover Frequency (Hz) 3000. Har Straight PCM på reciveren, slik du sier. Har forsøkt både deaktivert bitmapping, og type 1, type 2 og type 3 på PS3en - uten hell.

Hvilken audiotype bør jeg bruke, AAC eller MP3? Og hvilken bit rate (fra 96 og opp til 320 kbps).

Og Audio CD Output Frequency, 48kHz eller 44.1/88.2/176.4k kHz?

Det ovenstående er altså på Music Settings på PS3en.

Sound settings (på PS3en) har jeg på HDMI - auto. Kanskje jeg skulle valgt manuell og valgt ut ett av alternativene?

Kjører altså kun 2ch, har kun fronthøyttalere.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.51.40 #6 av 16
Postet av: Zleepyme
Svarte dette på linken din inne på høytalertråden:
Bruker du HDMI som signal fra PS3 til reciver? Står reciver på 2ch stereo? Vet at RXV 663 har en 2ch enhancer funksjon, og har man bra lydkvalitet på cden, så anbefaler jeg å slå denne av.
Må tilføye at dette mest sannsynlig ligger i ps3en, og måten den koder/sampler cd plater. Har du forsøkt å koble andre kilder til . f.eks pc, tuner, osv? Prøv å lån deg en tradisjonell vanlig dvd spiller bare for å teste om feilen fortsatt er der da...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 11.07.21 #7 av 16
Postet av: Morten21
Er nok innstillinger på PS3 en ser jeg for meg. Men det er så mange ulike, så kan jo prøve seg frem til sola går ned. Derfor gull om noen med PS3 - 663 kan si hvilke innstillinger de har.

Har forsøkt med PC, koblet til reciever med jack --> phono kabel. Der ble lyden mørk og svært dårlig. Men film og spill på PS3en fungerer altså veldig bra.

Takk for svar!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 18.27.27 #8 av 16
Postet av: Zleepyme
Å få bra lyd fra pc krever at man har et bra lydkort. Med en bra reciver, og gode høyttalereslik som du har kjøpt, så vil kvaliteten til lydkortet/ mp3filen være avgjørende. Innebygget i min pc har jeg et Realtec lydkort(fulgte med chipsettet) elendig lyd. Kjøpte et Creative FX kort(ca 1300 kr) Det utgjorde et hav av forskjell. Dette er langt fra det beste lydkortet, men det funker meget bra for meg. På bærbare maskiner finnes det også gode eksterne løsninger.
Når det gjelder CD fra PS3 vet jeg ikke så mye, men hvis det funker bra på dvd/blu-ray/spill, så kan det være svakheter i den analoge lyd dacèn i ps3en, eller noe med konverteringen fra cd lyd til HDMI. MERK: Jeg bare tenker høyt nå, så dette er bare mine spekulasjoner.
Grunnen til at så få merker dette er at de færreste bruker PS3en til CD spiller. Både dvd-blu-ray, og spill kjører lyden digitalt, mens en cd plate kjører den fra digitalt til analogt, og tilbake igjen(mulig jeg tar feil) Poenget er at det kan faktisk hende at ps3en ikke egner seg til avspilleing av vanlige cd plater...
Forsøk å få kånt deg en vanlig dvd spiller(trenger ikke være noen dyt sak) bare for å teste hypotesen.
Lykke til.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 19.25.09 #9 av 16
Postet av: Morten21
Bra innlegg.

Har en Acer Aspire laptop 5920G. SIkkert et dårlig lydkort. Lyden ble elendig når jeg kjørte den via jack-phono kabel.

Damn, da må jeg vel bestille en cd-spiller i tillegg.

Ser film her nå. Bra lyd. Men må helt opp (ned?) på -20DB før volumet blir noe trøkk i, vet ikke om det skal være sånn? Kjører da 2ch selvsagt.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 19.26.47 #10 av 16
Postet av: Morten21
...når det er sagt, er det vanskelig å akseptere at en dvd/bluray-spiller til ørten tusen ikke kan spille av en vanlig cd-plate? Gir ikke helt opp troen på at det kun er noen innstillinger unna ren lyd.

PS3 og 663-eiere søkes for utveksling av innstillinger...
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 01.54.25 #11 av 16
Postet av: Zleepyme
Som sagt, det blir bare synsing fra min side. Vet jo ikke om det er tilfelle, men i og med at andre ting som spilles av på ps3en fungerer fint, så er det grunn til å mistenke dette. Ps3 er jo strengt tatt en spillekonsoll med blu-ray, og ikke en ren musikk/filmavspiller, deri ligger nok også kompromissene. Har du forsøkt mp3 spiller/ipod, o.l?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 20.28.11 #12 av 16
Postet av: Morten21
Har ikke iPod/Mp3. Forsøkte min Nokia N82 via jack-phono. Ble tilsvarende resultat som med PC på samme tilkobling.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 02.17.23 #13 av 16
Postet av: Zleepyme
Vel, det tar nok litt tid å stille inn reciver og høyttalere. Høyttalerne har jo også en viss innspillingstid før at de gir maksimal lydkvalitet. En annen ting er jo kvaliteten på lydfilene som du spiller av. MERK at 128kps er alt for dårlig kvalitet på MP3 for å få okei lyd fra anlegget ditt. Inngangen på reciveren din har ikke så mye å si såfremt at du ikke bruker inngangen som er merket PHONO. Den er KUN beregnet platespiller(type vinyl) og bør ikke brukes på noen andre komponenter...

Kjører selv konsekvent musikk fra PC i FLAC format(Free Lossless Audio Codec) for optimal lydgjengivelse på komprimert musikk. Men lydkortet har alt å si.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 13.28.32 #14 av 16
Postet av: Morten21
Brukte Phono-inngangen på recieveren når jeg koblet til PCn. Så det forklarte kanskje den feilen. Nå forsøker jeg CD-inngangen, koblet med jack-phono-ledning mellom PC-reciever. Høres umiddelbart mye bedre ut.

Dette med å "spille inn" nye høyttalere. Er det slik at man bør være forsiktig med å kjøre på med volum før høyttalerne er spilt så og så lenge? I så fall hvor høyt kan man gå i begynnelsen?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 15.19.59 #15 av 16
Postet av: Zleepyme
Man bør kanskje unngå å spille ekstremt høyt når høyttalerne er nye. Hvor høyt man kan spille, finnes det ingen facit på, men bare at man er litt forsiktig med ekstremt høyt volum i begynnelsen, så går det nok fint. Det som skjer med en høyttaler når den er innspillt er hovedsaklig at membranene på diskanten og bassen har fått myknet opp, og spiller vesentlig bedre. Man vil høre en jevnt over markant lydforbedring fra høyttalerne over tid. Jevnt over ca en 14 dagers tid ved normal bruk, men dette varierer fra merke til merke. Står sikkert i manualen som fulgte med høyttalene.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar