Logo

Spørsmål ang lyd i surround

Skriv et svar
29.03.2008 10.03.47 #1 av 3
Postet av: Fredrik_K
Jeg har nå fått låne med meg en NAD t754 surround receiver hjem og undres over et par ting!.. Når jeg hører på musikk i stereo eller 4x stereo er det mye power i både front, center og bak høytalerne. Men når jeg skal se på film i surround må jeg watte helt opp til mellon -30 og -25db for at lyden i det hele tatt skal være litt mer enn "vanlig" tv volum. Bakhøytalerene er det også relativt lite lyd i selv om de er stillt inn på å gi halve styrken av fronten.. Hmm! Er det dette som er forskjellen på gode el dårlige recievere, hvor godt de klarer å fordele lyden?? Jeg spør sikkert litt dumt men har ikke greie på dette her.

Det som får meg til å lure er at NAD sier dette:

NADs rimeligste 6-kanals hjemmekinoreceiver, som med PowerDrive-teknologi og 6x70 bunnsolide watt er rene turboen for hjemmekinoen din. Lyden er i toppklasse både til film og musikk..

Til musikk som som er mitt viktigste krav til valg av reciever syntes jeg at dette stemmer! Men skjønner da ikke hvorfor det må skrus så sinnsykt høyt for at lydbilde i en film skal være passe..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 13.54.56 #2 av 3
Postet av: Zleepyme
Det spørs nok om du har koblet og konfugurert rett da. Du må huske å sette dvd spilleren din til å kjøre Dolby digital ut, og i tilegg ha enten digital koakskable, digital optisk, eller HDMI(hvis dvdspilleren har dette) Ikke alle, men en av disse lydkablene må altså gå fra dvd spilleren til reciveren. Da kan du kjøre Dolby Digital 5.1 eller DTS. Da vil nok dette med lavt volum snu seg. Som regel er det faktisk motsatt. fordi lyden kodes digitalt, blir det mye kraftigere lydvolum på alle kanaler. Og hver kanal får et programert lydsignal fra dvd filmen. Tilogmed subben vil ha eget signal, hvis man har det.Husk at på film er bakhøyttalerne hovedsaklig der for at effekter og omgivelses lyder blir mer ekte(kuler som suser rundt deg på krigsfilmer, biler som kjører forbi, helikopter som kjorer over deg osv.) Og der er det natt og dag på digital lyd og analog lyd.
Kjører du vanlige stereokabler fra evt tv eller dvd, vil reciveren ikke kode digitalt, og lyden blir merkbart svakere, og bak kanalene har nesten ikke lyd
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 14.02.39 #3 av 3
Postet av: MindWaste
sjekk i menyen på DVD spiller'n din om du har noe som heter "Dynamic Range" Hvis du har dette så sett den til minimum eller off.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar