Logo

Sonys 52" LCD X-serie (52x3500)

Skriv et svar
11.01.2008 05.49.16 #1 av 9
Postet av: espenjoh
Hei,

Driver og drømmer/planlegger kjøp av min drømme TV og leser frem og tilbake her på forumet. Var lenge instilt på å punge ut for en Pioneer PDP-LX508 men synes fortsatt den er litt i dyreste laget. (Ikke at Sony'n er så mye billigere..) Har ikke fått sett på denne TV selv enda, bare forrige generasjon.

Var innom ei Sony sjappe og kikket på deres 52 tommers X-serie LCD TV og ble imponert. Nå er det nesten så jeg heller mot den i stedet. Var jo selvfølgelig inn på nettet igjen for å lese om andres erfaringer. Fant frem til en test i Lyd og Bilde hvor de tester de to mot hverandre (vel og merke 40 tommeren til Sony):

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3639&p=68

Jeg kommer til å bruke TV'n i vanlig opplyst stue (ikke kino mørkt), PS3, TV serier fra pc (VGA eller s-video), digitalt bakkenett.
Ettersom jeg skjønner fra forumet, så tilsvarer bruksområdet mitt at jeg bør helle mot kjøp av LCD.

Noen som har noen kommentarer for å hjelpe meg på vei?

Leste også at "motion flow" til Sony bør skrues av ved film titting da 'ødelegger' kino følelsen. noen som kan foklare hva som menes med dette?

Er det evt andre LCD TV'er som bør vurderes enn Sony's X-serie?

Takk for et bra forum!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2008 11.19.35 #2 av 9
Postet av: taurus
Sats på Sony W-serie. Slipper irriterende reflekser i rammen.

mvh
T
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2008 20.15.50 #3 av 9
Postet av: espenjoh
Hei,

Ja, er litt usikker paa den glassramma rundt TV'n, men W serien har ikke 'Motion Flow' og en del mer hakkete bilde..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 02.26.54 #4 av 9
Hvilken Tv du skal velge kommer mye ann på ditt bruksområde og lysforholdet i rommet ditt. Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Ikke se deg blind på oppløsningen, altså Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

Hvis du skal koble tvèn til PC så er det VGA eller DVI-HDMI de to beste alternativene, men dette kommer også ann på hvilket skjermkort du har.

Så, utifra bruksområde du har oppgitt så virker det ut som at LCD er best for deg, da du har ett opplyst rom og skal bruke den til PC.

Oppgi gjerne en prisklasse slik at vi kan gi deg noen andre alternativer og elimenere en annen slik at det blir lettere for deg, men det beste er at du har mulighet til å sammenligne, men se også tvène i mørket; hvis du har muligheten til det.

Lykke til ved kjøp av storskjerm!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 09.47.34 #5 av 9
Postet av: Rune
"espenjoh" skrev:
Leste også at "motion flow" til Sony bør skrues av ved film titting da 'ødelegger' kino følelsen. noen som kan foklare hva som menes med dette?


Vanlig film er filmet med 24 bilder i sekundet. Og når man har sett en del film i løpet av livet er man blitt vant med at film, ja det hakker grunnet disse 24 bildene. 24 bilder er for få bilder til at ting skal virke helt jevnt. Vanlige TV sendinger filmes med 50 bilder i sekundet og virker mye jevnere og man er vant med hvordan det virker. Når da Motion Flow øker bildene fra 25 til en høyere tall forsvinner den hakkingen som man er så vant med med film og dermed sier man at filmfølelsen forsvinner.

Jeg hadde en sony med slik funksjonalitet tidligere og hadde noen kompiser over for å se Ringenes Herre. Det gikk ca 1 min før de kommenterte at noe var rart med filmen. Jeg personlig ble vant med det når jeg hadde denne tv'n (for det kunne ikke slås av), men nå som jeg ikke har slik funksjon lenger på min tv er det absolutt ikke noe jeg savner. Mao, det er en vanesak.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 20.06.53 #6 av 9
Postet av: espenjoh
Hvordan tror du 52 tommeren til Sony måler seg mot din Pioneer? Tenker da på PS3 bruk, Digital TV, noe blueray etterhvert og Divx filer.

Mvh
Espen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 22.14.15 #7 av 9
Postet av: Rune
"espenjoh" skrev:Hvordan tror du 52 tommeren til Sony måler seg mot din Pioneer? Tenker da på PS3 bruk, Digital TV, noe blueray etterhvert og Divx filer.

Mvh
Espen


I fjor på denne tiden vurderte jeg sterkt X serien til Sony. Så dukket det opp informasjon om Pioneeren og jeg valgte å drøye den noe. Under IFA messen fikk jeg sammenlignet X serioen mot Pioneer plasma i et mørkt rom og da var forskjellene overveldende på fargegjengivelse og sortnivå og noe på skarphet under bevegelse. Dette var dog X2000 serioen, men forskjellen på panelene er ikke så store mellom X2000 og X3000/X3500.

Begge er svært gode apparater, men jeg må innrømme at jeg til stadighet blir imponert over min egen tv når det gjelder farger og kontrast. Jeg har dog ingen vinduer eller noe sånt som gir reflekser på skjermen. Jeg bruker heller ikke noe særlig statiske bilder (pc på skjermen) slik at jeg trenger ikke bekymre meg for midlertidlig innbrenninger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2008 04.41.34 #8 av 9
Postet av: espenjoh
Takk for svar!

Jeg maa faa sjekket ut Pioneer'en skjoenner jeg.. hehe.
Den er ikke jo ikke saa mye dyrere....

Mvh
Espen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 08.53.44 #9 av 9
Postet av: teebee
hvordan vil xvid se ut på så store skjermer? regner med at jo større skjermen er jo dårligere blir bildet.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar