Logo

Sony STR-DA5000ES

Skriv et svar
11.09.2004 12.16.50 #1 av 15
Postet av: mornsann
Jeg går med tanker om å kjøpe meg en ny forsterker til hjemmekinoen min og da har tankene mine blant annet streifet innom sony. Tok en liten titt på de tekniske spesifikasjonene på STR-DA5000ES modellen og ser at den yter 7*170W mens strømforbruket er kun 300W, hvordan er dette mulig?
Jeg er ikke sånn superkjent med de forskjellige tekniske uttrykkene og forskjellige måter å måle i så om noen kunne forklart litt ville det vært fint. For øyeblikket så har jeg en Harman/Kardon AVR 4550 og er i og for seg fornøyd med den, men det er jo alltid morro å bytte ut litt.
Og en annen ting, er Sony det rette valget i dette tilfellet eller burde jeg valgt noe annet? Fint med forslag og anbefalinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2004 12.27.32 #2 av 15
Postet av: Granberg
grunnen til at den yter 7*170W er at sony som mange andre overdriver når de oppgir wattstyrken.
jeg ser at Denon AVR 3805 og Yamaha RX-V2400 anbefales i prisklassen
10-15 000 her på hjemmekino.no, så prøv å få hørt på dem og sammelignet hvis du har mulighet til det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2004 14.41.45 #3 av 15
Postet av: Mikael
"Granberg" skrev:grunnen til at den yter 7*170W er at sony som mange andre overdriver når de oppgir wattstyrken.
jeg ser at Denon AVR 3805 og Yamaha RX-V2400 anbefales i prisklassen
10-15 000 her på hjemmekino.no, så prøv å få hørt på dem og sammelignet hvis du har mulighet til det.


Har du sniffa lim eller?

Ikke svar på noe ikke du vet så mye om….
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2004 15.36.36 #4 av 15
Postet av: mornsann
En annen ting jeg lurer på i samme slengen, for meg så virker det ikke helt logisk at forsterkeren yter bedre i 8ohm enn i 4ohm, hva kan dette skyldes?
http://www.sony.no/PageView.do?site=odw ... 000ESB.CEL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2004 17.20.30 #5 av 15
Postet av: Jacob
Nå er det slik at mange personer er opptatt av strømforbruk. 170 Watt er maksimal effekt, mens målt forbruk er ofte et gjennomsnitt på moderat volum.

Hvis de f.eks oppgir at den trekker 1000Watt så vil mange tenke at den bruker alt for mye strøm og blir dyr i forbruk.

Det er selvsagt ikke mulig å få ut mer enn som puttes inn, og ved digital forsterker er forholdet mellom inn og ut ganske likt med sin høye virkningsgrad.

At den yter mindre på 4 ohm tyder egentlig på at den har en svak strømforsyning.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 09.00.31 #6 av 15
Postet av: Mikael
"Jacob" skrev:Nå er det slik at mange personer er opptatt av strømforbruk. 170 Watt er maksimal effekt, mens målt forbruk er ofte et gjennomsnitt på moderat volum.

Hvis de f.eks oppgir at den trekker 1000Watt så vil mange tenke at den bruker alt for mye strøm og blir dyr i forbruk.

Det er selvsagt ikke mulig å få ut mer enn som puttes inn, og ved digital forsterker er forholdet mellom inn og ut ganske likt med sin høye virkningsgrad.

At den yter mindre på 4 ohm tyder egentlig på at den har en svak strømforsyning.


Dett finnes som sakt mange måter å måle effekt på, når det oppgis at et produkt trekker
300wat fra strøm nettet, så er ikke det det samme som når utgangs effekten er oppgitt som 7x170w 8ohm rms. Ok?
300watt er totalt hvor mye dette produktet kommer til å trekke fra strøm nettet.
Ikke gjennomsnitt? det vill si at den max trekker:

I = P
U
I = 300
230V

I= 1,3 A

Denne forsterkeren vill bruke ved max ytelse: 1,3A 230V =300W

Hva som skjer inne i sluttrinnet i forsterkeren er en litt lengre historie….OK!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2004 18.24.23 #7 av 15
Postet av: mornsann
Fikk låne med meg forsterkeren hjem og kjøre noen tester med den, førsteinntrykket var ganske bra. Den gir ett godt lydbilde og fordeler bra, men utover i testen ønsket jeg å få litt mer trykk når jeg så på film, dette funket i og for seg bra, men må si jeg ble litt skuffa da den rett og slett ikke orka mer, strømmen kutta ett par ganger på toppen. Digital og alle detts fordeler kunne ikke måle seg opp imot en dårlig strømtilførsel. Alt i alt er det en bra forsterker og den spiller veldig bra, men den mangler det lille ekstra når man spiller høyt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2004 22.33.17 #8 av 15
Postet av: Jacob
Takk for en flott gjennomgang. Så jeg forstår det slik at du kommer til å returnere denne?

Har du noen andre kandidater?
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2004 12.49.06 #9 av 15
Postet av: mornsann
Denne kommer til å bli returnert ja, som nevnt følte jeg at den ikke helt målte opp til mine krav. Det neste på lista er å gå enten ett skritt opp i Sony sortemanget og prøve meg på STR-DA9000ES, en annen jeg også har streifet såvidt bortom er Pioneer sin nye modell VSA-AX10Ai-S, denne har veldig bra resultat i tester og er en mer strømsterk forsterker.
Jeg har forespørsler ute på begge to hva pris angår, så jeg venter i spenning. Hvis noen vet hvor de evnt. kan skaffes billigst mulig så er jeg glad for all tilbakemelding.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2004 19.03.17 #10 av 15
Postet av: kjetilkl
"mornsann" skrev:Denne kommer til å bli returnert ja, som nevnt følte jeg at den ikke helt målte opp til mine krav. Det neste på lista er å gå enten ett skritt opp i Sony sortemanget og prøve meg på STR-DA9000ES, en annen jeg også har streifet såvidt bortom er Pioneer sin nye modell VSA-AX10Ai-S, denne har veldig bra resultat i tester og er en mer strømsterk forsterker.
Jeg har forespørsler ute på begge to hva pris angår, så jeg venter i spenning. Hvis noen vet hvor de evnt. kan skaffes billigst mulig så er jeg glad for all tilbakemelding.


Hva med Harman Kardon AVR-630? - Jeg savner en "amatør" test av denne opp mot de andre i klassen :) (og så er den jo meget gunstig priset, 9900,- SEK)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2004 20.30.28 #11 av 15
Postet av: mornsann
Tror nesten ikke at det kan bli H/K, hvertfall ikke den modellen da den er nesten lik den jeg allerede har. Ikke helt fornøyd med H/K da den er litt for "maskulin", den brumler for mye og har ikke helt kontroll på hva den spiller. Må si jeg likte Sony mye bedre i så måte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 15.06.24 #12 av 15
Postet av: torkelom
En del folk som har gått glipp av noe vesentlig her.
Sony STR-DA5000es er en digital forsterker (benytter seg av S-master Pro). Samtlige andre forsterkere dere nevner her er analoge (forsterker en sinus kurve).
Disse "gamle" drågene av noen analoge forsterkere må ha skikkelig strømforsyning.

Har selv en STR-DA3000ES (6x150 W RMS 8 ohm), og den har ikke noe problem med å levere lyd.

For de som har misforstått, og har lyst til å lære litt om S-master pro, har jeg en god link her:

http://www.docs.sony.com/release/STRDA3000ES_twp.pdf

Grunnen til at denne forsterkeren yter likt (eller i noen tilfeller mindre) i 4 ohm i forhold til 8 ohm, har med den digitale behandlingen å gjøre. Et sted må man velge. Siden denne forsterkeren ikke er analog (skulle da gitt det dobbelte i 4 ohm.....Kanskje noen får opp øynene for at NAD ikke har de beste strømressursene i verden....80 W 8 ohm = 110 W 4 ohm......), men digital blir det fort verre å gjøre forskjell på 4 og 8 ohm (ingen sinuskurve)...
Dette er en forenklet forklaring, noe jeg selv vet. Les dokumentet over, for å få den fulle sannheten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 20.36.30 #13 av 15
Postet av: mornsann
Jeg er fullstendig klar over at dette er en digital forsterker og hva det medfører av strømoppsett osv. Det jeg skrev var at etter en test i ett par dager så droppet den ut ved ett par anledninger helt i toppen, kuttet rett og slett. Men etter mye undersøkelser frem og tilbake så ser det nå ut til at det kommer til å bli en STR-DA9000ES på meg, og det fra den minst sannsynlige av alle leverandører, nemlig Elkjøp. Det viser seg at de har ganske mye å gå på hvis man først gir dem ett kompromiss, fikk først en pris og da jeg nevnte pris jeg hadde fått andre steder så gikk det ganske fort å få regnet om prisen noen tusen mindre, liker egentlig ikke Elkjøp men pris er pris og de har tross alt 30 dagers angrefrist hvis det skulle være noe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 21.53.05 #14 av 15
Postet av: Mikael
"torkelom" skrev:En del folk som har gått glipp av noe vesentlig her.
Sony STR-DA5000es er en digital forsterker (benytter seg av S-master Pro). Samtlige andre forsterkere dere nevner her er analoge (forsterker en sinus kurve).
Disse "gamle" drågene av noen analoge forsterkere må ha skikkelig strømforsyning.

Har selv en STR-DA3000ES (6x150 W RMS 8 ohm), og den har ikke noe problem med å levere lyd.

For de som har misforstått, og har lyst til å lære litt om S-master pro, har jeg en god link her:

http://www.docs.sony.com/release/STRDA3000ES_twp.pdf


kult skrevet...

Har en str da 5000es, du skal lete lenge etter en klasse ab forsterker som er like presis og klar i lyden som denne....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2004 13.35.03 #15 av 15
Postet av: torkelom
"mornsann" skrev:Jeg er fullstendig klar over at dette er en digital forsterker og hva det medfører av strømoppsett osv. Det jeg skrev var at etter en test i ett par dager så droppet den ut ved ett par anledninger helt i toppen, kuttet rett og slett. Men etter mye undersøkelser frem og tilbake så ser det nå ut til at det kommer til å bli en STR-DA9000ES på meg, og det fra den minst sannsynlige av alle leverandører, nemlig Elkjøp. Det viser seg at de har ganske mye å gå på hvis man først gir dem ett kompromiss, fikk først en pris og da jeg nevnte pris jeg hadde fått andre steder så gikk det ganske fort å få regnet om prisen noen tusen mindre, liker egentlig ikke Elkjøp men pris er pris og de har tross alt 30 dagers angrefrist hvis det skulle være noe.


30 dager og 30 dager gelder nok ikke bestillingsvarer.....
tror neppe de går med på det på 9000es.......
Dessuten str-da9000es finnes vel ikke.....
ta-da9000es har ikke tuner, er rein forsterker.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar