Logo

SONY RDR-HX710 opptaker: hjelp til å kople

Skriv et svar
12.05.2005 12.01.00 #1 av 9
Postet av: Merete
Hjelp!

Jeg har nettopp fått en Sony 710 DVD-opptaker. På grunn av mine tekniske "begrensninger" er jeg i sterk tvil om hvordan dette underverket skal kobles til paraboltuneren,og deretter hvilke innstillinger som må til - slik at jeg kan ta opp programmer fra alle kanalene. Den danske manualen forvirret mer enn den oppklarte, men etter det jeg kan forstå "kommuniserer" opptakeren med TV'en, men slett ikke med paraboltuneren. Hva må gjøres? Det fulgte med en antennekabel og en strømkabel. Har scartkabler, dog av ukjent kvalitet.


Dette er de øvrige komponentene mine:

Phillips TV (16:9) med antenne-inngang og 2 Scart-innganger.

Pioneer paraboltuner (Canal digital) med to scart (TV og video) + antenne og LNB

Sony forsterker

(I tillegg nok en paraboltuner (viasat), men akkurat nå er jeg sjeleglad om jeg får benyttet opptakeren på Canal digital)

Jeg er dessverre ingen HI-FI freak :oops: , så please help :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 12.09.25 #2 av 9
Postet av: arntos
Kjør scart fra parabol tuner(TV ut) til DVD opptager(video in) også scart(TV out) videre til TV. Dette gjør at du kan ta opp fra CD tuneren. Skal du i tillegg ta opp fra VIA tuneren må du koble den til CD tuneren med en scart. En annen løsning for å bruke begge tunerene er å invistere i en scart switch der du har 2 kilder inn og 1 ut, gjerne med kildevelger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 12.27.52 #3 av 9
Postet av: Rune
Når du skal ta opp så må du desverre sette tuneren på den kanalen du ønsker å ta opp fra. Hvis du skal reise bort og ønsker å ta opp fra forskjellige kanaler i mellomtiden er ikke dette mulig hvis da ikke tuneren din har en funksjon for å automatisk skifte kanal ved spesielle tidspunkt du oppgir.

I valget på opptaker så velger du at kilde er scart2/ext2 når du skal ta opp hvis du kobler slik arntos foreslår.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 19.03.25 #4 av 9
Postet av: Merete
Tusen takk, dere! Nå er kanalene på plass, maskina funker visst også. Svært enkelt å ta opp med den - så på det området er det håp for ei sånn virre som meg også. Nå gleder jeg meg til slippe gamle sure VHS-opptak. Hurra :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 19.18.20 #5 av 9
Postet av: Merete
Jeg skal etterhvert brenne ting på DVD-plater. Platene må kunne fungere på mange forskjellige DVD-spillere. Hva er lurest å satse på her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 19.21.21 #6 av 9
Postet av: Typhoon7
De aller fleste DVD-spillere tar ihvertfall DVD-R.

Selv bruker jeg DVD-R og noen ganger DVD-RW.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 19.32.01 #7 av 9
Postet av: Rune
Som Typhoon7 sier er DVD-R de mest kompatible platene. De fungerer på de fleste spillere. DVD+R fungerer på de fleste nye spillere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2005 20.58.45 #8 av 9
Postet av: Knut
...bare husk å "Finalize" DVDene, ellers er det ikke mulig å spille de av på andre spillere...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 21.34.46 #9 av 9
Postet av: Merete
Må si jeg er svært fornøyd med min SONY RDR-HX710 så langt. Den er svært brukervennlig med behagelige skjermmenyer. Både å programmere opptak, ta opp på direkten til harddisken gikk som en lek. Redigeringsmulighetene og de tekniske løsningene er genialt enkle og logiske (heldigvis), for bruksanvisninga er ikke noe å skryte av. Den fins heller ikke i norsk versjon, men dansk og engelsk. Brenning til DVD-plate gikk også som en lek med denne - og forholdsvis raskt med normal kvalitet. Og kvaliteten på opptakene er strålende! Det er også praktisk at man kan se gjennom opptak i 1,5 fart med lyd. Effektivt! Å pause live-TV med en tast, er også blitt en vane når telefonen ringer. Jo,da det finnes duppeditter som er nyttige for jenter også :wink: ...og konefaktoren må man jo si er på plass. Opptakeren er slank og framstår som diskret i hylla.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar