Logo

Sony LCD. 40W3000 / 40W4000

Skriv et svar
09.08.2008 20.13.55 #1 av 6
Postet av: Eci
Heisann !
Ser for tiden etter en fullspekket LCD TV som skal i hovedsak brukes til PS3, PC og noe film.

Har da kommet over KDL40W3000 og KDL40W4000 men er det mye forskjell på disse to tv'ene? Fikk inntrykk av at W3000 har bedre bildebehandling kontra W4000. Kan egentlig ikke se noen annen forskjell bortsett fra kontrastforhold som er betraktelig bedre på W4000. Noen hundrelapper mellom disse to modellene bare.

Noen som har testet disse tv'ene og kan anbefale dem til nevnt bruk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2008 16.36.48 #2 av 6
Jeg har sett begge TVène, og kan trygt anbefale deg W4000. Hvorfor er det slik at du fikk inntrykk at W3000 har bedre bildebehandling? Forskjellen mellom de to modellene er hovedsakelig følgende:
W3000 benytter seg av en bildebehandling som kalles Bravia Engine EX, W4000 har Bravia Engine 2. Disse to bildebehandlingene konsentrerer seg om de samme oppgavene. Bravia Engine 2 og EX konsentrerer seg om tre hovedområder: kontrast forbedringer, grønn/blå/hvit-renhet og støyreduksjon, men den gjør flere ting i tilegg. Analoge signaler får utvidet graderingspekteret mellom farger og mellom lyse og mørke nyanser, noe som fører til jevnere overganger. MotionConversion jevner ut diagonale piksellinjer i bilder med rask bevegelse. Dette fjerner taggete kanter og utflytende farger. MPEG støyreduksjon fjerner glorien ofte dannes rundt bokstaver og tegn, mens hver pixel også renses for støy.

Les mer om dette her:
http://www.sony.no/article/id/1211553194716

W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet har blitt annerledes, det ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Og som du sikkert har fått med deg er designet fått seg en oppfriskning, om det er bra eller ikke får du avgjøre selv. Så hva er forskjellen rent bildemessig? Den har litt bedre kontrast ellers kan jeg ikke si at jeg har fått sammenlignet de to modellene nok til å gå dybere enn dette. Poenget mitt er at mange av de tingene W3000 ikke hadde har W4000 fått, noe er bare småting; men likevel bygger det opp helhetsinntrykket av TVèn en del og ser da ingen grunn til å gå for en utgått modell.

Anbefaler deg samtidig å se på Panasonic PX80 og Samsung sin nye serie kan også være verdt å se på.

Lykke til
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2008 01.27.01 #3 av 6
Postet av: Eci
Hei igjenn!

Sammenlignet LG6000, 40W4000 og LE-40A656 i ettertid og fant ut at jeg går nok for den nye 6 serien til Samsung. PX80 hadde for mange mangler i mine øyne. Grunnen til at jeg fikk intrykk av at Bravia EX var hakket høyere var at jeg fant mer positive bruker erfaringer med W3000 sin bildebehandling kontra W4000, men dette var jo grunnen til at jeg spurte, om det var noen som hadde testet dem og hadde litt mer peiling på dem enn jeg hadde. Har personlig bare sett W4000 i bruk, ikke W3000. Ganske genial den logoen til sony som en kunne skru av om en ser på film i mørket etc.

LG6000 ble alikevel en bitte-liten vinner i mine øyne, men kansje det bare var fordi du får 2 tommer mer og fantastiske meny muligheter for en tusenlapp mindre i butikk kontra Samsung sin 40 tommer, men synet kan bedrà.. Ifølge diverse tester runtomkring ser det ut som Samsungen kommer bedre ut enn LG'n ivertfall, + den har noen "kjekt å ha funksjoner" samt en smule mer oppgradert enn LG'n.

Tusentakk for hjelpen iallefall =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2008 21.33.42 #4 av 6
Postet av: majestix
Hei. For én uke siden kjøpte jeg meg en flonke ny TV. Etter mye tenking frem og tilbake, plasma vs. LCD, falt valget til slutt på Sony 40W4000. Valgte også å skifte ut min 5 års gamle dvd-spiller og kjøpte en Panasonic DMP-BD30. Billedkvaliteten på skjermen imponerer meg ikke helt, så kunne trenge litt hjelp til hva som er idealinnstillingen. Noen som kan gi gode tips som jeg kan forsøke? Nå har jeg en digital PVR dekoder fra Canal Digital, og når jeg ser på TV via den så er billedkvaliten bedre, men likevel ikke 100 %. Har sjekket signalstyrken og den varierer mellom 98 % og 99 % så det skal vel ikke ha noe å si for kvaliteten på bildet?

Når jeg ser på vanlig DVD film så er det heller ikke akkurat imponerende. Er det noen innstillinger en må gjøre på den spilleren? Stod svært lite om det i bruksanvisningen, og fant lite på Panasonic sine hjemmesider, så om noen har tips vedrørende det så ville jeg ogs sette stor pris på det. Nå har jeg ikke prøvd noen blue-ray filmer, men i følge de jeg snakket med da jeg kjøpte spilleren så skulle mine vanlige dvd-filmer ikke vises dårligere selv om jeg kjøpte en blue-ray spiller.

Mellom dekoderen og TV bruker jeg er scart-kabel da det ikke er HDMI utgang på dekoderen. Mellom blue-ray spilleren og TV har jeg HDMI kabel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2008 22.01.21 #5 av 6
Jeg anbefaler deg først og fremst å kjøpe en kalibrerings-DVD. Du vil nok kunne finne andre brukererfaringer, selvom de fleste av disse innstillingene sikkert er mer en brukbare er det ikke sikkert de passer like godt for deg. Med en kalibrerings-DVD får du innstilt tvèn etter dine øyne og ikke minst med dine egne kilder. En kalibrerings-DVD koster fra 300 KR og oppover og en av de bedre kalibrerings-DVDèn du kan få tak i heter DVE. Den finnes også i Blu-Ray version og den finner du nok i din lokale El/Hifi butikk.

Ellers er det noen generelle tips du kan prøve først her:
viewtopic.php?f=17&t=10380

Angående DVD-bildet, prøv også her å se på forskjellige funskjoner og se om dette hjelper. Sett den også til å oppskalere til 1080P. I den offisielle tråden for produktet kan du få mer hjelp av andre folk her på forumet som enten eier eller har testet produktet:
viewtopic.php?f=2&t=10503

Hvilken scart-kabel er det du bruker?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2008 21.28.48 #6 av 6
Postet av: majestix
Da tror jeg at jeg kjøper med en kalibrerings-DVD og satser på at det hjelper meg til å finne frem til en rett nyanse som passer for meg.
Scart-kapelen jeg bruker er av merket QED som jeg kjøpte på Hi-Fi Klubben for noen år siden.

Har satt den til å oppskalere til 1080P, men var ikke noen forskjell. Får heller sjekke den andre tråden og se hva andre brukere har av erfaringer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar