Logo

Små høytalere vs. store høyttalere?

Skriv et svar
12.08.2005 21.13.17 #1 av 6
Postet av: Amadesus
Jeg holder på å skal skaffe meg nytt anlegg, men det jeg lurer på er om det er mulig å få veldig god lyd i de nye små høyttalerene fra BW, JBL og andre leverandører. Jeg bor i 4. etg. (øverste etg.) i en blokk og er litt redd for at naboene under meg skal høre mye basslyd og andre lyder fra anlegget. Noen som har erfaring/tips og komme med i forhold til anlegg og hva man kan gjøre for å redusere støyen for naboene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2005 21.22.41 #2 av 6
Postet av: Runel
Det er fult mulig å få god lyd ut fra små høytalere men de trenger en sub. For å isolere bort lyd kan det være en fordel å sette f.eks en sub på en betonghelle/steinhelle med gummi e.l. imellom.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2005 22.20.20 #3 av 6
Postet av: Even Sundgot
dei fleste hjemmekino system frå for exempl elkøp er jo tynne høytalera eller små høytalera med ein subwofer :D
det du kan prøve er jo spikes eller stein son som runel skreiv :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2005 07.47.39 #4 av 6
Postet av: Audiophile-Arve
"Amadesus" skrev:Jeg holder på å skal skaffe meg nytt anlegg, men det jeg lurer på er om det er mulig å få veldig god lyd i de nye små høyttalerene fra BW, JBL og andre leverandører. Jeg bor i 4. etg. (øverste etg.) i en blokk og er litt redd for at naboene under meg skal høre mye basslyd og andre lyder fra anlegget. Noen som har erfaring/tips og komme med i forhold til anlegg og hva man kan gjøre for å redusere støyen for naboene?


"Veldig god lyd" og svært små høgtalarar har ein tendens til å ikkje så ofte gå saman, iallfall svært små høgtalarar. Du vil mangle mykje av bassen, om du ikkje brukar sub. Men dette "involverer" naboane, så det er kanskje lurt å ikkje ha for mykje djupbass?
Eg har prøvd eit heilt greitt surroundsystem med massevis av bass; Mirage Nano. (importert av http://www.mono.no) Til kinobruk er dette flott, men det erstattar ikkje eit høgkvalitets to-kanals hifisystem. Om musikk har høgste prioritet hos deg, ville eg prøvd surroundpakken til Epos (sjekk http://www.lyrichifi.no og http://www.taaimport.no). Dei vesle ELS 3 har ikkje særleg djup bass, men til gjengjeld noko av den beste attgjevinga av øvre bassområde eg har høyrt, og funkar svært godt til dei fleste musikkformer som ikkje skal spelast frykteleg høgt og med saftig djupbass, noko som eg forstår du må unngå der du bur.
Sjølvsagt finnest det masse andre spennande høgtalarar, men Mirage sine ulike omnisat, og Epos ELS 3 er dei småhøgtalarane (i den rimelege prisklassen) eg har hatt størst glede av..
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2005 09.07.44 #5 av 6
Postet av: Amadesus
Noen flere som har erfaringer med Mirage høyttalere og er det stor forskjell mellom modellen nanosat og omnisat? Er forøvrig litt skeptisk til netthandel i forhold til å kunne gå i butikk og se varene. Finnes det noen forhanldere av Mirage høyttalere i Trondheimsområdet? Og er det noen som har erfaringer med å handle fra Mono AS på nettet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2005 17.07.37 #6 av 6
Postet av: Audiophile-Arve
"Amadesus" skrev:Noen flere som har erfaringer med Mirage høyttalere og er det stor forskjell mellom modellen nanosat og omnisat? Er forøvrig litt skeptisk til netthandel i forhold til å kunne gå i butikk og se varene. Finnes det noen forhanldere av Mirage høyttalere i Trondheimsområdet? Og er det noen som har erfaringer med å handle fra Mono AS på nettet?


webadressene eg gav deg var til importørane....dei driv vel ikkje eigentleg netthandel, men du finn tlf.nr der, slik at du evt. kan spørje om detaljar om produkta (og næraste forhandlar)

Nanosat går ikkje så djupt som omnisat. Er musikk prioritert sterkast, vil du få betre stereoeffekt og tredimensjonal lyd ved bruk av Omni, då delefrekvensen mellom sub og hovudhøgtalar kan leggjast lavare. (ideelt sett vil eg seie Nano funkar flott til bakhøgtalar, medan Omni gjer ein betre jobb elles)
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar