Logo

Skoleoppgave om deg digitale bakkenettet.

Skriv et svar
21.11.2008 14.42.57 #1 av 9
Postet av: jm_levi
Hei. Vi er 3 gutter som skriver en skoleoppgave om NTV og det digitale bakkenettet. Vi lurte i den annledning på om noen av dere "eksperter" her på forumet hadde muligheten til å hjelpe oss med noen av spørsmålene i oppgaven. Hadde vært kjempeflott om noen av dere tok dere tid til det!

1. Hva slags endringer vil innføringen av det nye bakkenettet føre til?

2. Hva slags økonomiske og innholdsmessige fordeler og ulemper vil dette ha for oss som forbrukere?

3. Hva slags økonomiske og innholdsmessige fordeler og ulemper vil dette ha for annonsørene?

4. Hva synes dere om den krasse kritikken mot den manglende muligheten til å selv velge enkeltkanaler og ikke bare de forhåndsbestemte kanalpakkene?

Hadde satt vanvittig pris på om noen hadde noe fornuftig å si om dette;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 16.36.34 #2 av 9
Tidsfrist?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 17.40.44 #3 av 9
Postet av: Rune
Noen punkter:

1. Bedre bilde og lyd. Flere kanaler

Folk som ikke tidliger har hatt mulighet for parabol eller kabel-TV kan endelig få flere kanaler. (er selv oppvokst på et slik sted hvor halvparten av innbyggerne (4000) bor i satelittskyggen grunnet et fjell i sør. (kabel-TV var heller ikke tilgjengelig)

2. Innholdsmessig betyr det flere flere muligheter i forhold til det analoge nettet. Økonomisk har det ført til større konkurranse og har gjort at man nå får alle de store norske kanalene

3. De kan spisse reklamen mer mot målgruppen grunnet mer spesialserte kanaler.. (hvorfor vise betale 200.000 for en reklame som kun 10% av seerne bryrer seg om hvis man kan betale 100.000 hvor 50% av seerne bryr seg om det)

4. Her har jeg ingen sterke synspunkte, men hvis man skulle velge kanaler løst ville det nok forsvunnet en del av kanalene som få ville ha og dermed ville man kanskje syns at utvalget var dårlig.


Sitter selv med 70-80 kanaler via Canal Digital kabel og jeg ser vel sikkert bare på 10 av dem av og til og hadde jeg kunne spart mye penger ved å velge enkeltkanaler så ville jeg gjort det. På den andre siden så er det jo greit med kanalpakkene for da har man jo mange kanaler man i teorien kan se på :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 17.56.59 #4 av 9
Postet av: jm_levi
Takker for svar. Innleveringsfristen på oppgaven er førstkommende Mandag klokken 12.

Dersom noen har noe annet å tilføye det Rune skrev hadde det vært kjempe. Vi sliter litt med å finne hvilke fordeler og ulemper det nye systemet vil ha for annonsørene.

Er det egentlig noen mulighet for de ulike annonsørene å velge i hvilket geografisk område reklamene deres skal sendes? SLik at når for eksempel et oslobasert selskap ønsker å annonsere sitt konsept, kan de da velge å reklamere for dette på TV2 bare i osloområdet? Jeg vet at dette ikke er mulig nå, men finnes det noen mulighet for det? Dette hadde sikkert ført til at enkelte av de store aktørene ikke gadd å betale for reklamen i de mindre tettbygde strøkene, men det hadde jo også åpnet dørene for de mindre lokale annonsørene. Dermed kunne jo TV2 hentet inn reklameinntekter fra alle mulig annonsører, og dette måtte da vært noe som kunne lønnet seg for alle parter?

Er det slik at med det nye digitale bakkenettet, så har man muligheten til å "spole" i programmene? Sånn at når reklamen kommer, så er det bare å spole over den?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 18.02.59 #5 av 9
Postet av: Rune
Når det gjelder annonsering er det nok i teorien å legge opp et bakkenett med slik funksjonalitet. Men det tror jeg ikke RiksTV har implementert. Husk reklamen er jo en avtale mellom tv stasjonen og annonsør. Reklamen blir lagt på ved utsending og da blir det spredd på alle kilder (satelitt, kabel og bakkenett) Derfor er det svært usannsylig at et slikt opplegg vil bli laget.

Bakkenettet gir ikke noe større mulighet for å spole enn andre teknologier. Man må ta opp programmet og se det i ettertid for å spole. (for ellers kunne man jo bare spolet frem til lottotallene i morgen :-))
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 12.19.16 #6 av 9
Postet av: lunapuna
Juksepaver pipelort? :p Det er vel ikke bare en skoleoppgave, det er jo eksamen vår!! Håhå, jeg skal gå i sokkelesten til Tor Bang å legge igjen en lapp om dere ass :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 14.53.23 #7 av 9
Postet av: jm_levi
"lunapuna" skrev:Juksepaver pipelort? :p Det er vel ikke bare en skoleoppgave, det er jo eksamen vår!! Håhå, jeg skal gå i sokkelesten til Tor Bang å legge igjen en lapp om dere ass :mrgreen:

Ja gjør det. For det er jo skikkelig ulovlig å bruke internettforum til å skaffe informasjon i en hjemmeeksamen hvor alle hjelpemidler er tillat. Det ville vært ulovlig å bruke disse synspunktene som kommer frem her direkte i en eksamensbesvarelse, men det er da ingenting i veien for å forsøke å få informasjon herifra. Er vel en grunn til at du er inne på forumet her og leser du og. Ser for meg at du og trenger informasjon til din besvarelse.
Cheers
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 23.11.19 #8 av 9
Postet av: caos
Hahahahha!
Jeg må si jeg er litt enig med lunapuna :!:
Men jeg tror heller ikke at dere kommer til å bli tatt for juks. Eller, det kan jo i en viss forstand bli tolket som fusk, ettersom det er ulovlig å smarbeide mellom grupper, og her har jo dere tre åpnet en arena for akkurat dette :wink:
Og med tanke på "fuske stempelet" skolen vår allerede har, kan innlegget deres sette igang hele diskusjonen på ny på blant annet dn.no, na.no og hegnar. M.a.o alle nettsviser som våre fremtidige arbeisgivere leser! :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 11.16.48 #9 av 9
Postet av: Jorn.Finnerud
Jeg ville nok kanskje tenkt en hel del på hvilke utfordringer det digitale bakkenettet står ovenfor, både konkurransen med satelitt og kabel, samt en mulig konkurrent i selve bakkenettet. Den digitale dividenden er det mye snakk om. RiksTV trenger større plass for å kunne konkurrere med de andre aktørene, mens stortinget mener det kan være en god ide å gi riks-TV konkurranse i selve bakkenettet. Sånn man ser markedet nå så dukker det opp et bredere og bredere HDTV-tilbud både på satelitt og kabel, mens Riks-TV ikke har båndbredde nok til å sende HD uten stenge ned kanaler slik de gjorde under åpnings og avslutningssermonien i OL. på kabel og satelitt gikk hele OL i HD...
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar