Logo

Skalering, oppløsninger og bildekvalitet - ps3

Skriv et svar
18.11.2008 01.55.57 #1 av 4
Postet av: snoemann
Heisann!

Jeg har forsøkt å lese litt rundt emnet nå... men det forblir litt for knotete for meg å bruke teorien jeg har lest på mitt praktiske eksempel.

Jeg sitter her med diverse komponenter og vil ha best mulig bilde med en permanent oppløsning.

Komponentene :

Fujitsu-Siemens Myrica 46" LCD skjermoppløsning : 1366x768
Sony PS3
Denon AVR-1909 med Faroudja bildebehandler.

Jeg kjører alt av media via PS3.. dvs Blu-Ray, divx streaming fra pc, dvd filmer, eller ps3 spill

Jeg kjører bildet via HDMI og via Denon'en før det går til TV'en.

Jeg registrer at når jeg bytter fra 1080i i menyen på ps3'en til 720p så blir det lavere oppløsning på tv'n. Den forteller meg at den kjører 1280x720p når jeg kjører 720p, men den forteller meg også at den kjører 1920x1080i@60hz når jeg kjører 1080i ut fra ps3. Ifølge manualen står det at skjermen bare klarer 1366x768. Jeg registrer samtidig at oppløsningen blir lavere i praksis ved at skrift og slikt blir større når jeg bytter fra 1080i til 720p i playstation menyen.
Gir tv'en min meg feilinformasjon? Er sannheten at den egentlig kjører 1366x768 når den sa til meg 1920x1080i?

Avspilling av DVD - burde jeg ha på oppskalering i ps3'en eller la den gå direkte til faroudja'en i denon'en?
Spill - Her vil vel ps3'en velge selv automatisk? Slik at jeg ikke får gjort noe med dette?
Avspilling av DivX streaming fra PC via ps3 - Her burde jeg kanskje også la ps3 stå med oppskalering av og la faroudja gjøre jobben igjen?
Avspilling av Blu-Ray - Her vil vel ps3 sende 1080i siden jeg har huket av for at tv'en klarer det?

Til slutt lurer jeg på om ps3 alltid vil sende ut 1080i så lenge jeg har oppskalering slått "på" og 1080i som høyeste støttede oppløsning... ?

Edit : Etter å ha skrevet dette tenker jeg som så :
PS3 sender alltid ut signalet den får fra kilden, tilogmed 720p om det kommer fra en 720p blu-ray. Dette selvom jeg har satt "høyeste støttede oppløsning 1080i" på tv'en? Hvis den da gjør dette, så vil det være flott for meg å ha 1080i på ps3'en, men samtidig ha oppskalering av, sånn at jeg kan sette Denon'en til å skalere opp til 720p fordi jeg antar at denne skalerer bedre.
Har jeg tenkt riktig? For det er vel ikke slik at ps3'en begynner å tukle med et signal i 720p om til 1080i fordi jeg har sagt det er det høyeste støttede i tv'en?

Edit 2 : Underveis dukket det opp ett nytt spm hos meg ... hva skjer hvis man har en kilde som sender ut 1080p .... da antar jeg at tv'en automatisk nedskalerer .... (til hva da? Og gjør faroudja'en i Denon'en dette selv hvis jeg har satt den til å oppskalere til 720p ?? Den rører kanskje uansett ikke høyere oppløste signaler?)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 04.00.39 #2 av 4
Postet av: Torja
Skal prøve å svare så godt jeg kan. Andre må gjerne fylle ut mer:
Jeg registrer at når jeg bytter fra 1080i i menyen på ps3'en til 720p så blir det lavere oppløsning på tv'n. Den forteller meg at den kjører 1280x720p når jeg kjører 720p, men den forteller meg også at den kjører 1920x1080i@60hz når jeg kjører 1080i ut fra ps3. Ifølge manualen står det at skjermen bare klarer 1366x768. Jeg registrer samtidig at oppløsningen blir lavere i praksis ved at skrift og slikt blir større når jeg bytter fra 1080i til 720p i playstation menyen.
Gir tv'en min meg feilinformasjon? Er sannheten at den egentlig kjører 1366x768 når den sa til meg 1920x1080i?

Din tv sin Native oppløsning er 1366x768. For å fylle ut skjemen må din tv altid skalere bildesignalene den får inn noe. Uansett om dette er 576i/p 720p eller 1080i. Jeg tenker at den informasjonen du får når signalet kommer inn første gangen forteller tv din vilken oppløsning dette signalet har. Altså enten 1280x720(når du sender 720p signal) eller 1920x1080i(når du sender i 1080i). Dereter gjør bildebehandleren i din tv resten og endrer dette til 1366x768. Jo nærmere du er 768(dvs et 720p signal) jo enklere jobb er det for tv din å vise bildet skarpt og fint. Sånn teoretisk i vert fall. Du må bruke øynene dine og send bildesignalene i den oppløsningen som du selv syns ser best ut. Håper du forsto.


Avspilling av DVD - burde jeg ha på oppskalering i ps3'en eller la den gå direkte til faroudja'en i denon'en?


Siden du bruker HDMI fra PS3 til Denon resceiver og HDMI videre derfra så vil bildesignalet bare passere rett igjennom uansett oppløsning. Kun analoge(Komponent, Supervideo) bildesignaler vil bli scalert opp i bildeprosessoren i Denon 1909. Men du har gjort riktig. Bruk HDMI, la PS3 ta seg av bildebehandlingen. Send til din tv det signalet som du selv syns ser best ut.

Til slutt lurer jeg på om ps3 alltid vil sende ut 1080i så lenge jeg har oppskalering slått "på" og 1080i som høyeste støttede oppløsning... ?

PS3 sender ut 1080i på alle DVD og Blu-Ray filmer ja. Du kan endre til kun 720p og se om du liker det bedre. På spill, avhenger dette i vilken oppløsning spillet er i, ja. Varierer litt mellom 720p og 1080i. Dette tar PS3 seg selv av.

[i]Underveis dukket det opp ett nytt spm hos meg ... hva skjer hvis man har en kilde som sender ut 1080p .... da antar jeg at tv'en automatisk nedskalerer .... (til hva da? Og gjør faroudja'en i Denon'en dette selv hvis jeg har satt den til å oppskalere til 720p ?? Den rører kanskje uansett ikke høyere oppløste signaler?)

Igjen din tv sin native oppløsning er 1366x768. Det er det bildet du får. Du må se i brukermanual for din tv om den støtter å få inn et 1080p signal. Hvis den støtter dette så nedscalerer den dette til sin native oppløsning. Men hvis den ikke støtter dette får du svart skjerm. Så obs det. Faroudja'en i Denon 1909 rører ikke HDMI signaler i det hele tatt. Det står i vært fall det på klubben sine hjemmesider.

Håper dette var til noe nytte.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 04.20.15 #3 av 4
Postet av: snoemann
Takk skal du ha!

Jeg fikk mange bra svar her nå, og ting blei klart og fint! :D

Flere enn meg som er våkne inn i natten også... godt å vite! :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 04.30.51 #4 av 4
Postet av: snoemann
Forresten ; Så teit at den ikke oppskalerer hdmi også!

:roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar