Logo

Skal kjøpe projektor + surround anlegg - trenger noen råd

Skriv et svar
19.12.2005 09.18.24 #1 av 3
Postet av: bah
Hei alle sammen.

Jeg har tenkt å kjøpe meg projektor, surround anlegg og dvd spiller. Rommet jeg skal plassere dette i har lyse vegger, men kun et lite vindu som dekkes helt av et rullegardin - det blir altså helt svart i rommet. Størrelsen på rommet er ca 5 x 3 m.

Det jeg er villig til å betale mest for er bilde. Surround anlegget vil kun bli brukt til film + spill, ikke musikk altså

Jeg har følgende som vil være aktuelt å koble opp:
xbox (blir nok etterhvert byttet med xbox 360)
parabol
pc
(jeg må altså ha en ny dvd spiller også...)

Jeg har sett på to projektorer så langt:
- Infocus Screenplay 7205
- Sony VPL-HS50
Av disse likte jeg Infocus best.
Det er 2 til kandidater jeg gjerne vil se på:
- BenQ PE7700
- Sanyo PLV-Z4 (en kar på hi-fi center som mente at denne kunne være verdt å sjekke).
Tar gjerne imot tips og anbefalinger på hva dere ville valgt her, er det noen andre jeg bør se på også? Dere ser at prisen ligger på rundt 20000 for projektor.

Surround:
Har hørt på Harman/Kardon HS-100 og synes egentlig det var mye for pengene her (innebygget dvd spiller i tillegg...). Men på dette punktet tregner jeg virkelig råd :)

Lerret:
Bare et krav: nedtrekkbart lerret og må være så stort hele bildet får plass når projektor henger 4 - 4,5 m fra. Tips?

DVD:
Anbefalinger?

Jeg regner med å bruke rundt 40000 - 50000 totalt.


Takker så masse for all hjelp jeg kan få! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2005 09.53.40 #2 av 3
Postet av: Bidd@
Heisann og velkommen til forumet.

Mye likt mitt rom og bruk dette her.

Du er opptatt av bilde sier du og regner med at det er der du vil bruke mest penger, (foreløpig ;-) )

PJ: Anbefaler at du ser på 2 alternativer
1) Epson TW600 ca 13'kr men gir et meget godt bilde og slår de fleste under 20'kr.
2) Mitsubishi HC3000 ca 22'kr utrolig godt bilde i følge testere, har ikke sett denne selv.

Lerret:
Problemet her er at nedtrekkslerret ofte gir bølger i bilde og det er derfor mulig du må kjøpe et med Tab-tension (strekksystem). Har selv hatt 3 nedtrekk før jeg gikk lei og kjøpte ramme.

Receiver:
Kjøp en god dedikert receiver, eks Pioneer vsx915 som gir deg mest for pengene og som har auto-kalibrering, eventuelt enda større version som eks. AX2 (som jeg venter på)

DVD:
Kjøp en løs spiller og ikke sammen med receiver fordi disse ikke normalt har digital utgang (HDMI) som du er "avhengig" av for best bilde. De har normalt bare scart og eventuelt s-video. Styr unna kombiutgaver. Blir også lettere å oppgradere seinere med enkeltkomponenter. Eks. Finnes det Pioneer DV668 med HDMI på bruktmarkedet, eks QXL/Finn.

Høytalere:
Du som jeg skal ikke bruke anlegget til musikk og da gjelder fun-faktoren med mye bass. Du får høytalerpakker fra CV/Klipsch/JBL som vil gi deg det trøkket du bør ha, velg ihvertfall stor sub.

Summert
pj 22'
lerret 5'
915 4'
Klipsch 14'
668 3'
=48'kr

+ kabler og møbler ca 5'

Dette vil gi deg beste bilde og meget god lyd!
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2005 21.00.59 #3 av 3
Postet av: bah
Takk for alle innspill, spesielt det med lerret. Mulig jeg kommer til å gå for et rammelerret. Har vært og sett på BenQ PE7700, likte den meget godt, beste så langt.

Takk for hjelpen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar