Logo

Skal kjøpe høyttalere og trenger tips

Skriv et svar
18.09.2007 20.14.35 #1 av 11
Postet av: Joakim Stokland
Hei!
Jeg prøver å finne ut hvilke høyttalere jeg skal kjøpe meg, men er så blank at jeg trenger tips til hvilke jeg skal prøve.
Jeg har til nå kjøpt forsterker, CD-spiller og tuner fra Harman/Kardon (HK970, HD970 og TU970), og trenger høyttalere som passer sammen med dette.
Jeg hører mye på 70-80-tallsrock og blues. Jeg vil ha høyttalere som spiller fint og bra, og er ikke ute etter noe som måler 6+ på richters skala. Så har jeg tenkt meg en prisklasse på 20-30 000, men om det går litt over eller under betyr ikke så mye så lenge jeg blir fornøyd. Jeg sparer nemlig penger på å ikke røyke, så jeg får råd til slutt i alle fall! :)

Håper på å få noen gode tips!
På forhånd takk!
Joakim Stokland
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2007 20.26.07 #2 av 11
Se nærmere på Klipsch (eks rf-63), meget god dynamikk på disse og spiller visst meget godt på rock og i hjemmekino sammenheng.

http://www.hifisenteret.no/produkter/ho ... /index.htm

Har ellers ikke satt meg så mye inn ennå på høytalere i denne prisklassen, her er det sikkert andre som kan hjelpe deg.

Anbefaler som vanlig å høre på dem med en plate/film du kjenner godt.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 08.25.03 #3 av 11
Postet av: orso
Skal du kjøpe høyttalere i den prisklassen og bruke forsterkeren du har nå må du kjøpe lettdrevne høyttalere. Vanligvis trenger høyttalere i den prisklassen mer krefter enn hva HK970 gir. Klipsch er lettdrevne og vil sikkert passe musikksmaken din.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 14.12.38 #4 av 11
Postet av: Joakim Stokland
Takk for svar!
Er det noen andre enn Audiocompaniet som forhandler Klipsch? Da jeg bor i Nordland er det litt vrient å få prøvd Klipsch dersom det kun er disse som har det. Nærmeste forhandler er HiFi-Centeret og HiFi-Klubben i Bodø (hvor jeg for øvrig skal nå til helga :) )
Tenker litt på noe som f.eks. System Audio. Er det noe å satse på tror dere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 15.47.00 #5 av 11
Postet av: ingobingo
System Audio Explorer eventuelt Ranger er fantastiske høytalere
men ikke første valget til den musikken du hører på, de er liksom best på all annen musikk. System Audio er på en måte for personen som hører på Jazz, klassisk og rock og i grunn all musikk selv om det høres umulig ut. Ikke en ren rocker.Men for all del stikk innom hificenteret og hør på de, eg elsker SA Ranger høytalerene etter eg testet de.
Prøv disse
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... e_sort.htm
B&W kan passe til din musikk smak,noen elsker de noen ikke.
Og mens du er på hifiklubben så test Helicon høytalerene fra Dali også (Liker du System audio liker du også helicon)
Anbefaler deg og gå innom på fredagen (hvis mulig) og teste høytalere da lørdagen er butikkene fulle av folk og gjerne helge vakter på jobb.

Men tror som de andre sier her at Klipsch er kongen for slike med din musikk smak. Men også dumt og ikke teste høytalerene først.

Ring også butikkene og si at du kommer slik at du vet de har høytalerene og de er ferdig innspilt.
Lykke til
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 16.16.02 #6 av 11
Postet av: Joakim Stokland
Takker! :) Skal begynne med disse og se hva jeg finner ut etter hvert! Regner med at jeg må i hvert fall en runde eller to til før jeg bestemmer meg, så får se om det ikke blir en fredag innimellom også.

Takker igjen for svar, det er til stor hjelp! :)
Joakim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 19.00.58 #7 av 11
Postet av: orso
Personlig synes jeg System Audio høyttalerne gir lite lydkvalitet pr. krone. Har ikke hørt Explorer, men blant hørt Ranger. De hadde middels mellomtone og diskant og bassen går ikke dybt. Derimot er de pene og slanke, men jeg mener du finner klart bedre høyttalere. Vil si at mine B&W 703 overgår Ranger klart på alle områder. Holder forresten på å selge de, men det er ikke sikkert det så interessant for deg siden frakten blir dyr.
Jeg mener uansett at du mangler forsterker kraft til høyttalere som B&W 703. Kjøper du høyttalere i den prisklassen, er det stor sjanse for at du må oppgradere med dyrere forsterker også. I hvert fall hvis du vil hente potensiale fra høyttalerne.

Ta deg lytterunder og fortell hvilke forsterker du har. Derimot er det ikke alle selgere du kan stole på. Det beste er hjemlån av høyttalerne før et kjøp. Eventuelt ta med deg forsterkeren din til butikken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 20.03.09 #8 av 11
Postet av: Joakim Stokland
Hvor stor forsterker tror du trenges for å drive f.eks. 703 da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 20.07.29 #9 av 11
Postet av: orso
"Joakim Stokland" skrev:Hvor stor forsterker tror du trenges for å drive f.eks. 703 da?

De åpner først skikkelig med nærmere 2*200w. Du kan selvfølgelig bruke en mindre forsterker og få et brukbart resultat, men det er ikke ideelt. Høyttalerne vokser med bedre elektronikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 20.29.05 #10 av 11
Postet av: Joakim Stokland
På B&Ws nettsider står det at anbefalt forsterker er 50W-200W... Min forsterker yter 80W kontinuerlig, 115W dynamisk v/8Ohm.
Vel, jeg får se. Skal i hvertfall prøve i helgen og se hva jeg kunne tenke meg. Takker for all hjelp så langt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2007 01.57.47 #11 av 11
Postet av: fortgjort
"bomholt" skrev:
"Joakim Stokland" skrev:Hvor stor forsterker tror du trenges for å drive f.eks. 703 da?

De åpner først skikkelig med nærmere 2*200w. Du kan selvfølgelig bruke en mindre forsterker og få et brukbart resultat, men det er ikke ideelt. Høyttalerne vokser med bedre elektronikk.

Er jo ingen guru innen hverken høyttalere eller forsterkereffekt. men eting man kan utelukke med engang er forsterkereffekt/lydkvalitet. Normalt sett har alle forskjellig lydkarakter, 30 eller 300w.... man finner alltid sin egen "leverandør" Lyd/kvalitet/pris.Jeg har pr idag ikke funnet noen som kan overgå yamaha slik JEG ønsker lyden. Dette er jo selvfølgelig en smakssak, det vil derfor i mange tilfeller avgjøres av pris på høyttaler osv. Grunnen til at jeg etter flerfoldige bortkastede/velbrukte penger endte opp på Yamaha var at de spilte bra til veldig bra på mengder av høyttalere i prisklassensn mellom 8 og 25000 pr par. Forsterkerene drev det meste og klippet uvanlig lite. Har etter dette anskaffet meg runde 4 med yamaha forsterker, holder meg fortsatt til mine "Gamle gode høyttalere fra bang olufsen fra 84" Men etter en del bygging av bilstereo for kunder er jo tankene i meg vekket...... Hva med billigere vellydende utprøvde greier bak og inni hjemmekino opplevelsen???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar