Logo

Senterhøytaler

Skriv et svar
14.07.2005 14.25.27 #1 av 9
Postet av: kjellgs
Hvor stort er behovet for en senterhøyttaler(foran) i et hjemmekino oppsett? :?

Kjører nå uten, funker bra, men er litt usikker på om jeg skal oppgradere. Har B&W 602S3 i front, 601S3 bak, samt en AudioPro sub. Reciver er H/K AVR5000, som forøvrig står på "transfer-listen"
mvh Kjell
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2005 15.08.01 #2 av 9
Postet av: Bøgge Bakken
Senter er helt nødvenig spør du meg. Så mye som 80% av lyden i en film kan komme fra senteren så var jeg deg ville jeg ha kjøpt meg en center.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2005 15.31.04 #3 av 9
Postet av: Alas
Er man aleine og ser film er ikke senter så nødvendig, så lenge man sitter i såkalt "sweet-spot". Er man flere er nok en senter ønskelig.

Og man kan si hva man vil, men å se film med venner og kjente er jo desidert det gøyeste, synes jeg da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2005 15.36.29 #4 av 9
Postet av: Jan A M
"Bøgge Bakken" skrev:Senter er helt nødvenig spør du meg. Så mye som 80% av lyden i en film kan komme fra senteren så var jeg deg ville jeg ha kjøpt meg en center.


Tja jeg vet nå ikke jeg. Er godt mulig å klare seg uten senter. Det er ikke slik at man mister 80% av lyden om man ikke har senter heller. Noen ganger kan det faktisk bli dårligere ved å tilføre en senter. Man må nesten prøve selv. Senter kan jo hjelpe mye på å få dialogen sentrert (lyden kommer fra bilde retningen) for de som sitter på sidene

kjellgs: Kan du ikke prøve å få lånt med deg senteren du eventuelt tenker på å kjøpe. Da kan du jo prøve ut litt, og se om forskjellen blir til det bedre, eller om det er verdt investeringen. :wink:

Personlig hadde jeg nok valgt senter og, men kanskje mest for å ha ett "komplett" suround anlegg. Og for at de som ikke sitter i sweetspot også skal få best mulig lydopplevelse og dermed totalopplevelse. :wink:

Men det kommer altså helt an på hvordan/hva man prioriterer om hvor viktig en senter er eller ikke. Mener jeg da.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2005 16.26.45 #5 av 9
Postet av: joernsk
Du er bare nødt til å skaffe deg en senter høytaler.
Film opplevelsen blir ikke den samme uten.

Alt med tale blir styrt gjennom denne og da vil du merke effektene mye bedre.

Lykke til.

Joernsk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2005 18.22.45 #6 av 9
Postet av: StianG
Etter min mening er det ikke mulig å svare bastant "ja" eller "nei" på dette spørsmålet. Senter er først og fremst viktig hvis flere enn en person skal se film. I sweetspot vil det være like bra uten senter, men off-axis vil man tape mye når det gjelder lokalisering av stemmer, effekter osv.

Det som mange undervurderer er viktigheten av en GOD senter. En dårlig senter er mye verre enn ingen senter. Selv forsøkte jeg med B&W DM-serie samme med Nautilus 805 fronter, uten særlig suksess. Først da jeg investerte i en HTM2 ble det bra nok.

Så; har du råd til en god senter - da er ikke senter så dumt. Men hvis senter blir en salderingspost er det like greitt å klare seg uten.

Med audiofil hilsen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2005 10.34.02 #7 av 9
Postet av: kjellgs
Har fått låne en audiovector AVC3 senter som jeg prøver ut. Hvordan bør den plasseres. Har problemer med å få den til å stå oppå Tv-en. Hva med å sette den på en hylle over? Høyttaleren vil jo komme ca 0,5 meter bak sidehøyttalerene, vil dette ha noen innvirkning?

Forresten noen som har tips om en god reciver som ikke koster skjorta og er bra både på to-kanal og surround??

Kjellgs
mvh Kjell
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2005 17.13.43 #8 av 9
Postet av: Njål
Høyttaleren vil jo komme ca 0,5 meter bak sidehøyttalerene, vil dette ha noen innvirkning?

Ideelt sett skal jo høyttalerne være like langt fra sweetspot. Hvis du tenker deg en sirkel rundt sweetspot som går gjennom hovedhøyttalerne vil senter være noe tilbaketrukket i forhold til en linje gjennom høyre+venstre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2005 05.10.36 #9 av 9
Postet av: Ingeniør`n
Senter / Ikke senter høytaler og avstander stiller du vel inn i forsterkeren. I min Pioneer velger jeg antall høytale og avstand til front, senter og surround høytalere. Dermed skulle du ikke miste noe selv om du ikke bruker senter høytaler. For øvrig har jeg plassert min senter på en hylle over TV'n. Synes de funker greit. Det mest vanlige er vel i en hylle under TV'n men det går ikke hos meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar