Logo

Selvlagd lerret, trenger tips og råd

Skriv et svar
15.10.2005 17.58.21 #1 av 7
Postet av: Urquell
Jeg skal bestille PT-AE900E, eller kanskje EMP-TW600 i slutten av november.

Jeg vil lage mitt eget lerret med en størrelse på ca 125" , (altså en billedstørrelse med en diagonal på tre meter, hvis jeg har forstått det riktig). Jeg har et stort rom som det kan bli helt mørkt i.

Trenger noen tips og råd på følgende punkter:
- Har tittet en del på forumet, skjønner at jeg kan bruke gipsplater,
sponplate ellers så har jeg også hørt om såkalt vinyl. Hva er "best", noen tips, råd? Fremgangsmåte?

- Er det slik at blankhetsgraden og mattheten er det samme, desto mattere, jo bedre? Kan malingen bli [u]for[/u] matt?

- Hva med gråtone og farge på lerretet? Er det slik at det er best med helt hvitt lerret når rommet er bekmørkt og projektoren har hele 5000:1 i kontrastnivå?

- Hvor mange lag burde man male, og hvor mange liter maling trenger man til et lerret på 125"?

- Noen ideer til hvordan å lage en svart ramme på lerretet?

Takker hjertelig for alle tips, ideer og synspunkter.
Urquell
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 20.15.38 #2 av 7
Postet av: Bombadil
Her er hvertfall en guide. IKke maling, men en duk som er strukket ut.

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=22943
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 10.14.37 #3 av 7
Postet av: kid
Hør med din lokale maleforhandler, fortell dem dine kriterier og bruksområde. Til de nye projectorene som er oppgitt med så kraftig kontrast (har ikke sett dette in-action enda) duger det med et hvitt lerret, likevel, ville jeg fått blandet inn en liiiiten gråtone. (Dette fikser dem lett i butikken). Så matt som mulig er en fordel, kan vel nesten ikke bli for matt. Antall strøk og liter maling varierer fra malingstype til type og fra materielle til materiell, her tipper jeg også at din lokale butikk kan gi deg veldig presise mål dersom du forteller hva slags type plate du skal bruke etc. Til ramme, ville jeg enten kledd en ramme med lakkert sort alluminiums ramme eller rett og slett målt opp, og teipa til en sort ramme rundt hele.. og malt med svart : )

Dette blir garantert flott og kjempe tøft, pluss at du har noe å vise frem. "Bygd" egen kino er kult.

Lykke til!!
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2005 13.14.26 #4 av 7
Postet av: Bøgge Bakken
Jeg brukte jipsplate og Lady 10 slikematt hvit maling. Jeg blandet ikke denne med noe grått og jeg syns at bilde blei vell lyst i enkelte tilfeller kun med hvit maling. Men dette avhenger mye av projektoren og forhold i rommet. Til ramme kan du bruke f.eks lister som du maler svart.

Syns dette ga et bra resultat. Burde nok ha tatt noen flere strøk (Tok kun 5) for å få litt bedre finnish.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.10.2005 18.41.25 #5 av 7
Postet av: Rolf Hult
Benyttet selv Lady silkematt hvit maling på mitt første lerret. Anbefaler å gå for en bedre maling som er mer tiltenkt til formålet. Her sees forskjellen mellom Lady malingen, og ScreenGoo lerretsmaling (Hvit).

Bildene er tatt med samme kamera HP Photosmart618 2.1 Megapixel) på samme lerret (Projektor er CRT):

Lady silkematt hvit:


ScreenGoo CRT White:


En oppgradering på bildekvalitet som absolutt er verdt de få kronene ekstra dette koster?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2005 07.36.45 #6 av 7
Postet av: Bøgge Bakken
litt dyrere :roll: . Et span med Lady silkemat 10 koster 150 kr, mens ScreenGoo koster 2000 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2005 20.37.42 #7 av 7
Postet av: Rolf Hult
Som sagt helt etter hva en synest er verdt å oppgradere i bedre PQ. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar