Logo

Samsung LE-32M61B, noen små spørsmål :)

Skriv et svar
02.06.2006 13.09.40 #1 av 13
Postet av: simenfs
Heisann,

jeg har tenkt til å kjøpe en LCD til rommet mitt, og har gått gjennom forumet her og ser at Samsung LE-32M61B blir ofte nevnt og den er visst meget god.

Noe av det jeg lurer på er hva det har å si at den har 1x HDMI inngang og ikke 2. Har lest flere har nevnt det, men hva er forskjellen? Har det noe å si for kvaliteten eller bare at med 1 så må jeg kanskje plugge litt om ettersom hva jeg bruker?

Hvordan er den å spille med konsoll på? Og funker det bra å plugge inn tv'en istedenfor dataskjermen?

Hm, og jo, hvordan lønner det seg å ha deg i rommet? Stående, hvor langt unna? Og lurte litt på om http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315948&cks=ACC passer til tv'en ? Og noen som har erfaringer med å henge tv'en opp på veggen?

Takker for alle svar!

Og jo, hvordan er det å se fotball på denne? Har lagt merke til en del LCD'er som viser fotball ganske dårlig, med tanke på farge, linjer i gresset etc :)

Takker

EDIT: Glemte å legge til; Noen som vet hvordan og med hvem jeg skal snakke med for å få strukket tv uttaket i leiligheten til et nytt rom?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2006 18.03.17 #2 av 13
Postet av: simenfs
Hm. Noen som hvertfall kunne svare på om de vet hvordan jeg kan få nytt tv-kanal uttak i et nytt rom? Hvem kan gjøre sånt?

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2006 18.11.07 #3 av 13
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

1. Antall HDMI innganger har ingenting å si på bildekvaliteten. HDMI fremtidens scartkontakt og etterhvert vil paraboltunere, kabeldekoder, dvdopptakere, spillkonsoller aller være utstyrt med HDMI. Jo flere innganger jo mer utstyr kan du koble til uten at du må koble til.

2. Å legge ut ekstra kabelutakk er noe som elektrikker eller tv-verksted kan utføre. Når jeg selv jobbet på tv verksted var det iallfall noe jeg gjorde hos en del mennesker.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2006 18.26.24 #4 av 13
Postet av: simenfs
Takk for raskt svar! Regner med at man bare kan kontakte en lokal elektriker, og be de strekke ny ledning, så da var jo det greit :)

Antall HDMI innganger er altså ikke noe problem da for meg, har ikke noe imot å omplugge litt ledninger etterhvert.

Takker
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 20.53.07 #5 av 13
Postet av: simenfs
Hei igjen ja. Endelig fått de siste kronene inn på konto og har tenkt til å bestille i denne uken. Men etter hva jeg forstår så varierer prisene ganske bra på denne tv'en.

http://prisguide.hardware.no/product.ph ... iew=prices

Hadde jo tenkt å kjøpe fra komplett.no, men ser jo at shg.no er ca 2000 kr billigere. Så litt på erfaringene folk har skrevet.

Går det greit å bestille fra shg.no eller er de så dårlige som erfaringene på den siden tilsier? Noen som har erfaringer å dele?

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 22.43.25 #6 av 13
Postet av: StarGlider
Hei!
Hva med de nye LE-32R71, 72 eller 73? De har også fått en del skryt og kan være verd å titte på! De har noe som heter "Game Mode" som gjør spilling bedre (kontrast/sortnivå).
Selv har jeg god erfaring med SHG.no da jeg kjøpte TV'n min hos dem.. kjapp levering og ikke'no pes. :)

http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=45985

..og senter av TV-panelet bør vel stå i hodehøyde i forhold til der du sitter!

[color=blue][size=117]LE-40R51 ; HK AVR4000 ; DENON 1920 ; JBL 5.1[/color][/size]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 12.18.27 #7 av 13
Postet av: simenfs
Har nå bestilt Samsung LE-32M61B og gleder meg skikkelig! Men lurte på om det var noen gode dvd-spillere som passet bra til denne tv'n til under 1,500-2,000 kr?

Vil gjerne ha noen erfaringer med dvd-spillere også :) Og hvis det egentlig er et fett hva slags spiller jeg kjøper, noen ting jeg bør se etter/være obs på?

Takker
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 13.01.47 #8 av 13
Postet av: simenfs
Så forresten litt rundt her, og så at folk nevnte OPPO DVD DivX spiller DV971H og en Argon 2006 dvd fra hifi-klubben. Leste også en test hvor de kom veldig godt ut begge to, bare at Argon spilleren har Hdmi utgang.

Er det en stor forskjell som jeg vil legge merke til, at den ene har hdmi mens den andre kun har dvi utgang?

Takker :)
PS: tar fortsatt imot gode forslag på dvd-spillere :) Kan også nevnes at Hifiklubben var utsolgt på Argon spilleren når jeg sjekket nettet, men kan de ha den i butikken? Var jo billig og fin :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2006 14.43.11 #9 av 13
Postet av: Bromlebassen
Hei der. Du snakket om HDMI vs DVI en stund. På bildefronten blir det nok ikke noe forskjell som er merkbar, om det blir noen i det hele tatt, men tror ikke M61 serien har annet en VGA inngang i stedet for DVI. Du kan jo alltids kjøpe deg en overgang fra DVI til HDMI da. VGA er en annalog inngang, og digitale innganger slik som DVI og HDMI er foretrukket fremfor VGA. Uansett gir også HDMI lyd, i motsetning til DVI som bare går på bildet. Dermed må du også trekke ekstra lydkabler fra spilleren dersom du ønsker lyd også (noe som jeg anntar at du gjør) Jeg er selv på jakt etter en god DVD spiller til LCD TVen min. Jeg har M61 jeg også, men har 40 tommeren. Uansett er det knall TVer. Viktig forresten å sørge for å få en DVD spiller som oppskallerer bildet til 720p eller 1080i. Tror de aller fleste gjør det nå for tiden, men lurt å finne ut av dette på forhånd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2006 09.29.26 #10 av 13
Postet av: simenfs
Heisann. Takk for svar!

Eter hva jeg forstod så blir det altså at de fleste har VGA inngang og så er det enten HDMI og DVI, som bildemessig er det samme, men HDMI er lyd og bilde i en kabel, mens DVI er hver for seg. Tror jeg har det grunnleggende da.

Leter forsåvidt etter en HDMI DVD-spiller da, har nok av kabler å stresse når det gjelder PC'en. Håper å få tak i en Argon 2006-DVD spiller snart, den skal visst også oppskalere til 720p og 1080i, eller som det står; "Innebygget video-scaler (480p, 576p, 720p, 1080i)" og regner med at det er det samme som du mener.

Burde kanskje slått til med en 40" jeg og, hadde vært deilig :) Men man får ta det man har råd til.

Noen som vet om det er mulig å få tak i ARGON DVD-2006 DVD-spiller annet sted enn hifiklubben.no?

Tusen takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 08.00.59 #11 av 13
Postet av: TedN
"simenfs" skrev:Heisann. Takk for svar!

Eter hva jeg forstod så blir det altså at de fleste har VGA inngang og så er det enten HDMI og DVI, som bildemessig er det samme, men HDMI er lyd og bilde i en kabel, mens DVI er hver for seg. Tror jeg har det grunnleggende da.

Leter forsåvidt etter en HDMI DVD-spiller da, har nok av kabler å stresse når det gjelder PC'en. Håper å få tak i en Argon 2006-DVD spiller snart, den skal visst også oppskalere til 720p og 1080i, eller som det står; "Innebygget video-scaler (480p, 576p, 720p, 1080i)" og regner med at det er det samme som du mener.

Burde kanskje slått til med en 40" jeg og, hadde vært deilig :) Men man får ta det man har råd til.

Noen som vet om det er mulig å få tak i ARGON DVD-2006 DVD-spiller annet sted enn hifiklubben.no?

Tusen takk.


Hei, jeg har Samsung LE40M61 og Argon-spilleren du snakker om. Jeg er iallfall godt fornøyd med den, men irriterer meg over at den sliter med noen DivX-filer. Kan hende det har kommet nye firmware-versjoner med Codec-oppdateringer siden jeg kjøpte spilleren, så dersom du vurderer å kjøpe den kan det lønne seg å spørre selgerne hos Hifi-klubben om det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2006 16.01.01 #12 av 13
Postet av: simenfs
Hmm. Har nå kjøpt Argon spilleren og fått hentet TV'en. Men, jeg får ikke noe signal fra dvd spilleren til tv'en!

Har koblet i HDMI kabelen fra DVD til TV og har valgt HMDI DVD som source og får No Signal. Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil? Og ja, har i strømmen på begge :P

Takker for raskt svar!

PS: Har prøvd å koble den med Video (Gul) og Audio kabler (hvit og rød) og da funker det. Men vil jo få til HDMI. Så noen som kan hjelpe?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2006 21.07.31 #13 av 13
Postet av: simenfs
Fant det ut :) Var så enkelt som det at jeg prøvde å endre til HDMI mens jeg hadde en dvd i, noe som selvfølgelig ikke funker. Men tok litt tid å komme på det.

Bildet ble betraketelig bedre da, så kjempe fornøyd!

Ps: Riktig å ha den på 720p ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar