Logo

Samsung HT-P1200 og støy!

Skriv et svar
02.05.2006 14.42.33 #1 av 8
Postet av: x5runner
Har hatt et Samsung HT-P1200 system en stund nå, og ble umidelbart ergelig pga svært mye støy fa vifta i sub'n. Kontaktet Samsung, og de kjente til problemet. Gjennom min forhandler fikk jeg et helt nytt system, og tru det eller ei; dette var værre! Bestemte meg da for å ta saken i egne hender, er jo kjempe fornøyd med både lyd og design. Jeg gjorde følgende:

1. Bestilte ny vifte fra Vendur(vendur.no), type Silen X, 60x60 8db.

2. Åpne sub'n ved å løsne de 12 skruene bak, merket med pil. Forsterker delen er nå løs fra selve kassa, men de andre seks skruene må også løsnes, for tilgang til innmaten. Legg godt merke til hvordan alle ledninger er lagt, dette letter montering igjen. Det lønner seg å legge sub'n på et mykt tøystykke, med fronten ned.

3. Koble fra og løsne orginal vifte(2 skruer) og monter den nye med "etiketten" inn mot annleggsflate, men FØRST må du borre opp hullene som skal ned på guidepinnene med et 6-6,5 mm bor, ellers blir vifta for "høy". Bor bare i de 4 hullene mot annleggsflaten(Viftas "etikett" side). Vær nøye med å fjerne all plastspon, så ingenting kommer inn i vifta. Skru fast med de 2 skruene, diagonalt.

4. Koble sammen elektrisk: Klipp av pluggen til den orginale vifta, og avisoler. Den nye vifta's senter ledning har en rød stripe, koble den sammen med den røde i sub'n, og viftas andre ledning sammen med den sorte i sub'n. Bruk helst lodding, eller gode skjøtehylser.

5. Monter så alt tilbake igjen, vær nøye med å ikke få ledninger i klem.

Dette tar kun 20-30 minutter, og du blir garantert fornøyd, jeg må nå legge øret helt inntil for kunne høre en svak sus. Helt ufattelig at Samsung ikke har løst dette selv, men jeg gadd ikke å mase mere på dem, ordna det lett selv....

Jan G.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 21.16.53 #2 av 8
Postet av: Jack_is_back
"x5runner" skrev:Har hatt et Samsung HT-P1200 system en stund nå, og ble umidelbart ergelig pga svært mye støy fa vifta i sub'n. Kontaktet Samsung, og de kjente til problemet. Gjennom min forhandler fikk jeg et helt nytt system, og tru det eller ei; dette var værre! Bestemte meg da for å ta saken i egne hender, er jo kjempe fornøyd med både lyd og design. Jeg gjorde følgende:

1. Bestilte ny vifte fra Vendur(vendur.no), type Silen X, 60x60 8db.

2. Åpne sub'n ved å løsne de 12 skruene bak, merket med pil. Forsterker delen er nå løs fra selve kassa, men de andre seks skruene må også løsnes, for tilgang til innmaten. Legg godt merke til hvordan alle ledninger er lagt, dette letter montering igjen. Det lønner seg å legge sub'n på et mykt tøystykke, med fronten ned.

3. Koble fra og løsne orginal vifte(2 skruer) og monter den nye med "etiketten" inn mot annleggsflate, men FØRST må du borre opp hullene som skal ned på guidepinnene med et 6-6,5 mm bor, ellers blir vifta for "høy". Bor bare i de 4 hullene mot annleggsflaten(Viftas "etikett" side). Vær nøye med å fjerne all plastspon, så ingenting kommer inn i vifta. Skru fast med de 2 skruene, diagonalt.

4. Koble sammen elektrisk: Klipp av pluggen til den orginale vifta, og avisoler. Den nye vifta's senter ledning har en rød stripe, koble den sammen med den røde i sub'n, og viftas andre ledning sammen med den sorte i sub'n. Bruk helst lodding, eller gode skjøtehylser.

5. Monter så alt tilbake igjen, vær nøye med å ikke få ledninger i klem.

Dette tar kun 20-30 minutter, og du blir garantert fornøyd, jeg må nå legge øret helt inntil for kunne høre en svak sus. Helt ufattelig at Samsung ikke har løst dette selv, men jeg gadd ikke å mase mere på dem, ordna det lett selv....

Jan G.


Dette hørtes jo helt flott ut...jeg er nemlig en av dem som har hatt dette hjemme for så å levere det tilbake...,men håper det kan være til hjelp for andre som går rundt og irriterer seg.....kostet den nye vifta mye eller ?
Egentlig så burde Samsung sammen med forhandler ha dekket dette for de som har problemet....for tross alt så koster pakka mellom 9 og 10 lapper,og da burde det uansett ikke være slike irritasjonsmomenter...så det så :-)

Lykke til videre !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 23.54.52 #3 av 8
Postet av: x5runner
Vifta er ikke dyr, 130-150kr +porto, så det er det helt klart verdt.
Bare å sette igang, lykke til

Jan G
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2006 21.04.22 #4 av 8
Postet av: Sabotage
GENIALT !

Etter å ha hatt anlegget en fire ukers tid er det bare den støyen som er til irritasjon. Jeg valgte å beholde det. Tenkte først og prøve med noen støydempende matter e.l., men din løsning skal virkelig prøves! Håper jeg får det til - ville vært knall å bli kvitt den duringen!

TAKK for en fin og detaljert guide! Dette må da være ett stort problem for samsung.

Hva blir status angående garanti o.l. når man går til slike tilltak selv? =P
(har ti tommeltotter) Antar at hvis det skulle skje noe med suben underveis blir det på min regning - mens den gjelder på resten av anlegget ?


Mvh, Anders.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.05.2006 12.05.24 #5 av 8
Postet av: Kjetil123
Hadde tenkt å gå til anskaffelse av dette anlegget, da jeg kom over dette interessante inlegget. Er det noen som veit om de har fikset på dette, eller om det kommer eller har kommet en nyere modell som har fikset dette problemet. Med mine ti tommeltotter tror jeg ikke jeg tar sjansen på å bytte den vifta som beskrevet.
Takker for svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.05.2006 18.14.43 #6 av 8
Postet av: x5runner
Tror ikke dette er fikset av Samsung, det er kun 3-4 uker siden jeg fikk nytt system. Dette er virkelig synd, er jo et bra annlegg til den prisen, og det ser jo bra ut. Forøvrig tror jeg alle, selv med hånda full av tommeltotter, greier å bytte vifta uten for mye plunder!

Har også testet å forlenge systemkabelen, da den orginale er noe kort. Det var ikke lett å finne en 13-pins DIN kabel med han i ene enden og hun i den andre, Samsung hadde ikke noe sånt. Rota litt rundt på nett, og fant ut at Kenwood brukte slike kabler til sine bil CD-skiftere. Kablen finnes i 3 og 5 meters lengde, jeg kjøpte en på 5 meter. Etter å ha koblet inn kabelen som skjøt med den orginale, var det tid for en test. Det gikk heller dårlig, fikk litt knittring i den ene høytaleren, og i sub'n, samt at delefrekvensen ikke lenger kunne justeres. Tror også at lydnivået var noe lavere etterpå, mulig at kabelen er litt for lang, og kanskje dårlig skjermet. Synd, for kabelen kosta 800 kr! Har noen andre der ute fått til en løsning som virker?

Jan G.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2006 12.50.44 #7 av 8
Postet av: harryvilly
Hei !
Har hatt dette systemet noen mndr. disse 2 forholdene støy og kabellengde plaget meg også. Så jeg byttet vifta med en papst vifte (16db) den orginale 30 db. og har ikke opplevd noen problemer med varmgang men kan fortsatt høre vifta svakt ca 1/3 av lyden fra org. vifta.
Ledningen skjøtet jeg med en 13 ledet signalkabel ved lodding ca 2,5 m det fungerer bra etter andre forsøk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.05.2006 10.15.24 #8 av 8
Postet av: Thingol
Jeg har nettopp kjøpt PT1200, og er enig at det er mye støy. Men en annen ting som forundrer meg er at jeg ikke finner innstillinger for bass, treble, equalizer o.l. Det eneste jeg får til er å kjøre automatisk oppsett vha mikrofon, og stille "level" på subwoofer, senter og bakhøytalere (regner med at dette er relativt volum). Er det noen som vet om flere manuelle innstillinger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar