Hello!
Jeg har bestemt meg for å bygge en HTPC, og sitter med 10.000 spørsmål om emnet, derfor ønsker jeg tips og råd fra dere hardcore HTPC folk
Det jeg ønsker meg, er en HTPC som oppfyller følgende krav :
Hovedkort/CPU/RAM :
Råd mottas med takk da jeg brøt løpet i 1998. (Går alt for fort for en -83 modell hjerne på denne fronten
)
Bilde :
Best mulig kvalitet, overhodet ingen krav til 3d ytelse da pcen kun skal brukes til avspilling av film. Selv foretrekker jeg ATIs kort. S-Video og DVI utgang(er) kreves.
Lyd :
5.1 Digital lyd er eneste krav, selvfølgelig av best mulig kvalitet for minst mulig $$$
Optisk overføring.
Nettverk/Internett :
54 M/bits trådløst nettverk er ønskelig. Streaming av video over trådløst nettverk. Internett funksjonalitet annet en browsing/mail irrelevant (Kun for ny programvare og oppdatering av evt. firmware).
Fjernkontroll/Brukergrensesnitt :
HTPCen må være fult operativ ved bruk av kun fjernkontroll (Tastatur og mus utgår, pga estetiske krav fra en drage som har bestemt seg for å ta bolig i min leilighet.) Brukergrensesnitt hvor alle funksjoner styres enkelt og oversiktlig er et krav, med dette mener jeg programvare ala SageTV (
http://www.sage.tv/). Dette for å øke brukervennlighet for før nevnte drage. Et display i kabinettet som viser aktuell info hadde også vært ønskelig.
Opptak :
Opptak må være mulig (separat TV-inn kort eller et ATI All In Wonder?)
Kvalitet på opptak må kunne varieres.
Opptak i MPEG-4 (DivX) format er et must. Mulighet for backup av DVD innhold til HDD hadde også vært ypperlig (Pirat ? Hvor ?)
Mulighet for opptak rett til DVD er vel ikke mulig ?
TV :
En Kabel TV tuner hadde vært fint, da UPC leverer digital kabel tv rett i veggen min (Uten at jeg abbonerer. Pirat ? Hvor ?)
Tuner for "vanlig" TV er også et krav. Programvare for TV-guider ol. (EPG?) hadde også vært helt suverent.
Kabinett :
Har bestemt meg for å bruke HT-400 kabinettet fra Vendur.no
For å få realisert denne drømmen, trenger jeg konkrete tips til valg av hardware og software.
På forhånd takk.