Logo

Råd om valg av høytalere.

Skriv et svar
26.01.2006 00.30.07 #1 av 12
Postet av: Morgan
Hei
Er det noen som har noen formening om hvilke av disse høytalere som er best til hjemme kino og noe lytting til jazz musikk,og litt techno?
Valget står mellom yamaha NS-555 eller NS-777 eller Audio Pro-Black Dimond eller Dali consep 6,alle med tilhørende Senter og bakhøytalere og subwoofer. Jeg har en Harman Kardon avr-235 reciver med 7x50w.

Takker for alle svar
mvh.
Morgan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2006 01.24.18 #2 av 12
Postet av: kid
Audio Pro-Black Dimond eller Dali consept 6 går i min favoritt liste. Vet det er mange på forumet her som er veldig glad i Yamaha, men det er ikke jeg personlig. Jeg synes Dali har en veldig pen lyd, men Concept 6 synes jeg blir litt i minste laget. Ser du sier du skal ha subwoofer; Da har jeg et litet tips til deg. Legg de kronene til subwooferen i fronhøytalerene isteden, så får du det igjen der uansett etter min mening. Så kan du heller spare til sub ved en senere anledning. Anbefaler egentlig helst opp på en Dali Ikon høytaler. Men en høytaler som overbeviste meg veldig til prisen er faktisk B&W DM309. Synes du får veldig mye for pengene her også.

Lykke til, velkommen inn i himmelen. Har du en gang startet, blir du aldri lei.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2006 07.29.46 #3 av 12
Postet av: Atle Torp
Anbefaler deg sterkt å ta deg en tur inn til http://www.hifihuset.no i bærum. Der vil du kunne få en kjempedeal på Focal Jmlab. Og til musikksmaken din tror jeg de ville stortrives :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2006 07.50.58 #4 av 12
Postet av: Morgan
Takk for svar
Vet ikke om det er noe vits i å gå for Dali Ikon da jeg ikke har så stort rom jeg skal bruke dem i,det er bare 11kvadrat. Ønsker heller ikke å gå til mere enn 6000,- for bare front høytalerne,man skal jo ha center og bak høytalere også så da blir det jo litt penger.Så da står vel valget egentlig mellom Dali konsept 6 og Audio Pro Black Diamond. Forsterkeren min er jo bare 7X50 i 8 ohm så den er ikke så stor.men harman kardon er jo kjent for å ha store strøm forsyninger. Noen formeninger om lydkvalitet mellom dali og audio pro til mitt bruk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2006 16.41.00 #5 av 12
Postet av: Morgan
Hmm... er det ingen som vet eller har hørt forskjellen mellom Dali Consept 6 og Audio Pro Black Diamond? :roll:
Noen som har noen formeninger om de? Er de like gode til hjemmekino og jazz musik? Er det verdt prisforskjellen? Hvis jeg går opp ett hakk til Dali consept 8 istedet for consept 6,er consept 8 bedre enn Audio Pro sine?

Morgan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 09.57.45 #6 av 12
Postet av: kid
Concept synes jeg er en veldig grei allrounder høytaler. Jeg holder en knapp på Dali, men det betyr ikke at det nødvendigvis skal være best. Ta deg en lyttetur, kjøp den høytaleren du synes låter finest. Det er dine ører som skal høre på dette.. Concept gir mye for pengene iallefall!

:wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 12.27.25 #7 av 12
Postet av: Sjelegla
Har Dali Suite serien selv. Med en H/K AVR 7000, men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for Audio Pro Black Diamond:)
Bruk pengene på no unyttig så skal du se hvor gøy det blir:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 19.03.09 #8 av 12
Postet av: Morgan
Takk for alle svar.
Var innom HiFi Klubben i dag og hørte på consept serien. Var ikke helt fornøyd med lyden så jeg fikk høre på noen Dali Ikon høytalere og synes lyden fra dem var noe for meg,så da blir det å spare litt til og kjøpe meg Ikon 6 og Ikon3 og Ikon vokal center 1 eller 2. Noen forslag til hva jeg burde velge av de 2 typene senter høytaler?

Mvh.
Morgan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 19.26.49 #9 av 12
Postet av: Typhoon7
DALI IKON Vokal 2

Bedre senter rett og slett
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2006 09.32.43 #10 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
HALLO!
Enig med de som sier at det er lurt å lytte til høytalere før et kjøp.

Dali Concept er gode allround-høytalere, har sånne sjøl.

Kanskje Dali Ikon er bedre til jazz?

B&W er også bra saker, JM Lab likeså.

Lykke til iallefall :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2006 12.08.29 #11 av 12
Postet av: pnerbye
Yamaha, Concept og Audio Pro har vært på lista mi, men jeg endte opp med Focal JMLab. Genialt til jazz! Og til Rammstein for den saks skyld. Benzin satt som et skudd! :lol:

Ta en tur på Hifihuset. Du kan gjøre en god deal der!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2006 08.43.55 #12 av 12
Postet av: roffe
Det er vanskelig å få fronthøyttalere til å erstatte en subwoofer:

* De går ofte ikke dypt nok.
* Det krever mye kraft av forsterkeren.
* Det er mer krevende å plassere en fullfrekvenshøyttaler som går dypt enn å plassere en subwoofer riktig.

Jeg foretrekker som regel en god fullfrekvenshøyttaler for musikk, men til de laveste frekvensene i en hjemmekino er det lite som slår en skikkelig subwooferløsning. Og for den som spiller mye techno vil også en god subwoofer gi det lille ekstra.

Hva med Black Diamond V2 og en XTZ 99 W12 fra fyndborsen.se?
Black Diamond er etter min mening en svært musikalsk høyttaler. Kanskje ikke det mest knivskarpe lydbildet, men musikalsk så det holder. XTZ 99 W12 er en subwoofer som nylig ble testet av erfarne hjemmekinotestere og fikk skryt for value for money.
(Pass på fraktbetingelsene for bestilling fra Sverige til Norge. Regn med 900 kroner i frakt, samt evt. gebyrer for tollbehandlingen. Men husk også at kronekursen er i din fordel... ;) )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar