Logo

Råd om DVD-opptager...

Skriv et svar
01.01.2006 16.21.36 #1 av 12
Postet av: Lars-Erik
Vurdrerer å kjøpe en DVD-opptager, og nå er det tilbud på flere forskjellige. Men det er ikke lett å velge. Bl.a. står det ikke noe om viftestøy etc på de (hvem har vifter, hvem har ikke, går de hele tiden, eller bare ved behov, eller bare ved opptak)? Og hva med HDD støy.

De modellene jeg har sett på så langt er:

Philips DVDR3305 (ren opptager) til 1595,-
Philips DVDR3355 (ren opptager) til 1795,-
Philips DVDR3300H (80 GB harddisk) til 1995,-
Philips DVDR3320V (med VHS) til 2495,-

Plasshensyn tilsier at jeg burde kjøpt 3320V, men den er dyrest, skriver bare +R (men også +R DL). Men igjen er jeg usikker på støy, på kvaliteten på VHS delen, og den har bare 27 MHZ D/A (ikke 54 Mhz).

De to minste (3305 og 3355) ser ikke ut til å ha kjølevifte, noen som kan avkrefte eller bekrefte dette (evt hvor mye støyer viften hvis de har).

3300H er sikkert et kupp med harddisk, men bråker denne også mye?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 19.39.54 #2 av 12
Postet av: Rune
Generelt vil jeg si at Philips sine modeller bråker mye. Det virker som de fleste har vifter grunnet prosesseringen som kreves (MPEG2) under opptak.

Jeg kjøpte en Philips DVR610 som reservespiller, men den ble levert tilbake grunnet støy og elendig brukervennlighet i forhold til min Pioneer med HDD. Har nå 2 stk Pioneer og jeg vil anbefale dem grunnet brukervennlighet. Støyen kan jeg leve med, men hadde jeg måtte sove i samme rom hadde det vært irriterende.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 19.41.28 #3 av 12
Postet av: Lars-Erik
Gikk viften hele tiden (Philips sa til meg at den kun gikk ved behov).
Ser ut som 3305 og 3355 (nyeste enkele DVD-opptakerne) ikke har vifte.
Iallfall synes den ikke på bildene av spilleren (har ikke sjekke "real-life").
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 20.14.25 #4 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
Hallo!
Alle de modellene du nevnte, er jo ganske billige. Husk at for fire år siden kostet den første DVD-opptakeren 18 000 - og den hadde ikke harddisk engang...

Vil absolutt anbefale en modell med HDD fordi det er den reelle arvtakeren etter VHS.

Har du, eller har planer om å skaffe deg flat-tv, bør du velge en modell med DVI eller HDMI utgang - eller iallefall komponentutg. med progressiv scanning.

Har sjølen opptaker fra Philips, og er fornøyd med den, men tviler på om de støyer mer enn gjennomsnittet.

Les iallefall tekniske spesifikker med en STOR klype salt da de forteller lite om lyd og bildekvalitet, mange prod. lyger så det renner!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 20.18.33 #5 av 12
Postet av: Lars-Erik
Tror vel utviklingen går så raskt nå at jeg heller kjøper en billig plain opptaker (hvis jeg nå bare finne ut hva spek'ene er - se egen tråd om det rotet her -> http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=5156 :-)

Harddisk høres jo smart ut, men jeg er redd for støyen og varmen.

Og i denne omgang skal jeg kun kopiere over VHS til DVD, og ta opp
litt TV-serier (så et par DVD+RW plater gjør nok nytten inntil videre).

Regner med at snart blir det enda billigere og bedre HD-opptakere,
og kanskje opptakere som lese HD-DVD og Blue-Ray plater også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2006 21.54.07 #6 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI

Ok. men vent ikke så lenge at rullatoren kommer i bruk før dvd'en hehe....

Og - utviklingen går sikkert like fort om 20 år som i dag, det gjelder å leve i nuet.

Er ikke så lenge siden laserdisken var det hotteste...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 01.01.20 #7 av 12
Postet av: Lars-Erik
Det som virkelig bekymrer meg er at vi stadig går over på media med kortere levetid... Jeg har LP-plater som er 35 år og helt OK, VHS'er som er 20 år og helt OK, musikk-CD'er som er 20 år men begynner å smuldre, CD-R som er 5 år og helt ubrukelige alt :-( Og eksperter sier at man bør brenne nye kopier av CD-R og DVD-R hvert 5 år :-( Det lover ikke bra (spesielt ikke med alle kopibeskyttelsene på toppen :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 08.58.23 #8 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!
Forstår din bekymring. Men husk at det er fult mulig å skaffe seg gode LP-platespillere - de lever i beste velgående, sjøl om det er blitt et nisjemarked.

Når det gjelder CD/DVD så kommer det nok til å bestå i svært mange år enda. Men rene cd-spillere er nok på vei ut, VHS er død - og DVD opptakere med HDD vil erstatte alle disse.

Utviklingen går svært hurtig, og eg ser for meg at om noen år vil flat-tv bli erstattet med holografiske prosjektorer - da kan man ta med seg tv'en på hytta...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.19.21 #9 av 12
Postet av: Lars-Erik
Ble ikke mindre bekymret av det :-) Med DVD-spillere som ikke leser DVDer fra opptagere og opptagere som ikke leser fra hverandre, og VHS død (slik at man om kort tid ikke kan få lest de originale VHS tapene), ja da er det ikke lett å sikre opptakene for fremtiden...

Det blir bare for dumt at ting er så lite standardisert at man må være redd for om ting kan leses neste gang man bytter DVD spiller/opptager.

Nå har jeg nå bestilt en DVDR3320V (dvd/vhs) siden VHSen jeg har likevel er så dårlig (vet jo ikke om Philips kan VHS noe bedre) så jeg kan se om det går bra å lese platene fra den på PCen iallfall (da kan jeg brenne dem om til hva som helst, og det jeg brenner om på PCen kan iallfall leses av de DVD-spillerne jeg har testet på :-)

Er den elendig eller fusker så har jeg 14 dagers angrefrist på den :-)

(så kan jeg iallfall skrive en review av 3320V, det finnes ikke idag :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.22.41 #10 av 12
Postet av: Lars-Erik
Appropos CD-spillere. De fleste sier (som deg) at de er på vei ut og at man vil bruke DVD-spillere til å spille av CD'er. Men DVD-spillerne jeg har sett har elendig lyd når de spiller CD'er. De har dårlig display visning (på ha på TVen for å bruke det), og man får ikke DVD-vekslere (enda). Så det må da være marked for CD/MP3-vekslere om ikke annet enda (for ikke å snakke om i bilen, der er vel CD/MP3-vekslere nytt enda, eller har de noe annet på gang der også - jeg klarer meg ikke uten MP3-veksler i bilen, hva skal man bruke istedet for det - ok, kanskje en MP3-DVD da).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.43.52 #11 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!
Det er jo en bra løsning med kombinert DVD/VHS spiller.

Eg for min del valgte en DVD-opptaker med HDD, brente alt eg ville bevare over på DVD-plater(oppnådde faktiskt bedre bilder på kopiene)

Så nå slipper eg spoling, båndsalat, sparer plass osv...

Og - DVD spillere av litt god klasse har faktisk meget bra lydkvalitet.
Det som begrenser den er resten av utstyret - høytalere, forsterker og kabler.
Og mp3 er jo et sterkt komprimert lydformat og passer vel best i bærbart utstyr. DVD spillere vil i alle tilfelle holde med mindre man har utstyr fra 100 000 kr og oppover.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.50.10 #12 av 12
Postet av: Lars-Erik
Jeg vil også tro kvaliteten kan bli bedre. Støy og sånt vil antagelig bli "visket ut" litt (men egentlig blir vel det bare juks :-)

Jeg får se. Siden den VHS jeg hadde (Samsung DVD-3E) ble slaktet i alle testene jeg fant (og jeg HAR synes VHSene har sett veldig ille ut) så kjøpte jeg Philips 3320V'en (Phiilips har iallfall hatt bra VHS'er før :-)

Samsung DVD-3E'en har iallfal DAU lyd på CD'er, selv i forhold til min gode gamle (faktisk nærmere 15 år) Fisher DAC-205 CD-veksler (den holdt på å dø på meg her, men jeg fikk tak i nye driveremmer til den :-)

Joda, MP3 er og blir komprimert, men det ER bra lyd i bilen men den JVC'en jeg har der med 12 platers MP3-veksler (uerstattelig :-))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar