Logo

Rommets akustikk og tiltak for å bedre lyden

Skriv et svar
07.12.2008 19.26.56 #16 av 26
Postet av: Jerome
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Hei orso og takk for tips.
Jeg har en peak ved ca 65Hz, noe jeg vil tro himlingen står for. Utenom det har jeg ingen spesielle problemer, jeg vil bare stramme opp bassen så langt det går med slike plater. Forstår jeg det rett at de demper ned til ca 50Hz?

Hvorfor tror du at det er himlingen? Kan det være høyttaler plassering eller lytteposisjonen din som provosere dette?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 20.19.54 #17 av 26
Postet av: kamelon
Så det er kanskje like lurt å kjøpe Valhalla dempeputer/føtter som er korrekt i forhold til vekten på høyttalerne dine:


Strålende!Takker for tipset. Drar bort på hi-fi klubben imorgen og kjøper. Skal prøve meg på noen akustikkplater etterhvert også. Men er det noe problem å skjære i disse platene?Får ikke plass til full bredde..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 20.45.28 #18 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Jerome" skrev:
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Hei orso og takk for tips.
Jeg har en peak ved ca 65Hz, noe jeg vil tro himlingen står for. Utenom det har jeg ingen spesielle problemer, jeg vil bare stramme opp bassen så langt det går med slike plater. Forstår jeg det rett at de demper ned til ca 50Hz?

Hvorfor tror du at det er himlingen? Kan det være høyttaler plassering eller lytteposisjonen din som provosere dette?

Jeg mener å ha lest en plass at mellom 50Hz og 65Hz er himling-problemer.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 07.44.37 #19 av 26
Postet av: Jerome
"AndreWerdenskrieg" skrev:Jeg mener å ha lest en plass at mellom 50Hz og 65Hz er himling-problemer.

Det er mulig at han som skrev dette fant ut at det var akkurat det hos han men det er dessverre ikke likt for alle. Har du prøvd å måle på forskjellige steder i høyde?
Jeg sier ikke at det ikke er himling problemer men bare at du bør verifisere det før du gjør noe konkrete tiltak :wink:

Du kan bruke et program som ModeCalc (http://www.realtraps.com/pmodecalc.htm) for å fort finne ut frekvensene.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 12.46.12 #20 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Jerome" skrev:
"AndreWerdenskrieg" skrev:Jeg mener å ha lest en plass at mellom 50Hz og 65Hz er himling-problemer.

Det er mulig at han som skrev dette fant ut at det var akkurat det hos han men det er dessverre ikke likt for alle. Har du prøvd å måle på forskjellige steder i høyde?
Jeg sier ikke at det ikke er himling problemer men bare at du bør verifisere det før du gjør noe konkrete tiltak :wink:

Du kan bruke et program som ModeCalc (http://www.realtraps.com/pmodecalc.htm) for å fort finne ut frekvensene.
Takk for tips, Jerome.
Godt mulig jeg tar feil, skal ikke påstå dette hardnakket. Jeg mener det var et firma som driver med akustikktiltak som skrev dette.
Nei, jeg måler kun i hodehøyde i sweetspot.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2008 18.30.58 #21 av 26
Postet av: kamelon
Etter tips fra orso kjøpte jeg slike valhalla dempeputer igår, og noe skjedde vertfall :D Kjørte ypao tre ganger før "montering" og tre ganger etterpå for å sjekke feilmargin ved ypao...Resultatet ble interessant, og ikke minst, helt likt alle tre og tre gangene..Delefrekvensen sank med 20hz, fra 60 til 40. Det ble og dratt av 3,5 db ved 50, mot 2db på 50 før..Lydmessig er jeg litt usikker på om jeg klarte å høre forskjell. Satte på min referanseskive, Kari Bremnes "svarta bjørn" for å sjekke. Føler bassen er noe mer konkret, men må gi det litt mer tid for å bli sikker. Men for 398,- og følelsen av mer kontant bass, er det absolutt verdt det for meg :D Nå står akustikkplater på planen!!
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 20.24.29 #22 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Andre:
Du må bruke tykk rockwool (minst 10cm) dersom du skal litt skikkelig effekt i bassen. Burde gå fint å kjøpe 10cm akustikk plater og så kutte de til ønsket form.

Får man kjöpt 15 cm tykke?
Jeg vil ha plass til ca to 15cm plater på baksiden av oppsettet. Bak höyttalerne nede ved gulvet, under senterhöyttaleren/bak racket og i hjörnet. Alle steder burde gjöre noe bra for lyden selv om ikke alt er i försterefleksjon?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 06.20.40 #23 av 26
Postet av: Jerome
"AndreWerdenskrieg" skrev:
"orso" skrev:Andre:
Du må bruke tykk rockwool (minst 10cm) dersom du skal litt skikkelig effekt i bassen. Burde gå fint å kjøpe 10cm akustikk plater og så kutte de til ønsket form.

Får man kjöpt 15 cm tykke?
Jeg vil ha plass til ca to 15cm plater på baksiden av oppsettet. Bak höyttalerne nede ved gulvet, under senterhöyttaleren/bak racket og i hjörnet. Alle steder burde gjöre noe bra for lyden selv om ikke alt er i försterefleksjon?

Skal du ha 15cm så er det bare å bruke 10+5 eller 3stk 5cm. Det blir helt likt :)
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 13.56.35 #24 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Jerome" skrev:
Skal du ha 15cm så er det bare å bruke 10+5 eller 3stk 5cm. Det blir helt likt :)

Takk. :D
Med tanke på hvordan disse skal plasseres er jeg redd det blir endel kapping med 3 x 5 cm, men det burde gå greit.
De finnes altså ikke i 15 cm?
For meg som ikke skal ha så mye er det kanskje mere lønnsomt med 3 x 5 cm?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 14.20.26 #25 av 26
Postet av: Jerome
"AndreWerdenskrieg" skrev:
"Jerome" skrev:
Skal du ha 15cm så er det bare å bruke 10+5 eller 3stk 5cm. Det blir helt likt :)

Takk. :D
Med tanke på hvordan disse skal plasseres er jeg redd det blir endel kapping med 3 x 5 cm, men det burde gå greit.
De finnes altså ikke i 15 cm?
For meg som ikke skal ha så mye er det kanskje mere lønnsomt med 3 x 5 cm?


I Norge er det samme pris per m3. Så du får flere m2 når de platene er tynnere men det spiller vel ikke noen rolle for deg som trenger ikke en stor overflate?

Ellers kunne du prøve 5cm + luft + 5cm. Det fungerer klart bedre enn 2stk 5cm. Jeg vet ikke hvor stort forskjell det er med 3stk 5cm må jeg si.

Det er også veldig lurt å ha minst 5cm mellom platene og veggen din, jo større avstand jo bedre demping.

Se her for litt mer info om demping (akustikkplater, ikke vanlig isolasjon):
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 15.35.25 #26 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Jerome" skrev:

I Norge er det samme pris per m3. Så du får flere m2 når de platene er tynnere men det spiller vel ikke noen rolle for deg som trenger ikke en stor overflate?

Ellers kunne du prøve 5cm + luft + 5cm. Det fungerer klart bedre enn 2stk 5cm. Jeg vet ikke hvor stort forskjell det er med 3stk 5cm må jeg si.

Det er også veldig lurt å ha minst 5cm mellom platene og veggen din, jo større avstand jo bedre demping.

Se her for litt mer info om demping (akustikkplater, ikke vanlig isolasjon):
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

Takk for bra tips, Jerome!
Angående lønnsomhet tenkter jeg mest på at jeg slipper å ha liggende så mange plater etter jeg ferdig, hvis jeg går for 5 cm. Luft imellom høres logisk ut, det skal jeg nok prøve!
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar