Logo

Rommet er ferdig utstyret skal kjøpes

Skriv et svar
25.10.2008 08.33.09 #1 av 2
Postet av: sol888
Har blitt fortalt at det er på dette forumet kompetansen sitter og at når man går i butikken og ber om hjelp får man som regel råd om å kjøpe det de har inne, selv forhandler eller har best rabatt eller kick back på. Derfor tenkte jeg be om hjelp til å velge utstyr her. Hva er best, hva bør jeg velge?

Selvfølgelig koker alt ned til pris og min målsetning er 40 - 50.000 for alt eks. kabler. Jeg har en preferanse for Epson prosjektor da jeg nok får en god pris på en slik. Da trenger jeg vel..... har jeg glemt noe?

Prosjektor
Rammespent rerret
Høytaler system 5:1
Receiver

Ellers har jeg PS3, Lyse bredbånd og Imac 20" som skal stå sammen. Har bestilt såkalte "PC persienner" som er ganske lystette, om det ikke er tilstrekkelig kjøper jeg blendingsgardiner.

Har trukket rør til høytalere, 1 HDMI opp til prosjektor og en HDMI frem til lerretet slik at jeg kan sette en flatskjern der. For jeg må vel ha det for å se på ordentlig TV. Må også ha mulighet for å kjøre fotball kampene over prosjektoren.

Fliser på gulvet gjør at det kanskje blir mye ressonans, men der har jeg fått et tips om å lage et bomuls gardin som jeg kan trekke frem og dele av selve kinodelen med resten av rommet.

Avstand fra sofa vegg til prosjektor vegg er 3,3 meter slik at effektiv lenge blir 3 meter. jeg plasser PC, receiver, PS3 og lyse boks ved siden av sofaen og trekker en signalkabel frem slik at jeg lett kan styre det fra sofaen.

Setter sor pris på forslag til både enkeltkomponeneter eller en helhetlig løsning.

tAKK Avstand fra sofa til lerret et 3 m bredde 2.6 m.GIF Avstand fra sofa til lerret et 3 m bredde 2.6 m.GIF ( 468,291015625 KB) Vist 402 ganger Boks til 2 HDMI kabler og høytaler ledninger.GIF Boks til 2 HDMI kabler og høytaler ledninger.GIF ( 373,5322265625 KB) Vist 407 ganger Plass til sofa med takmontert Prosjektor.GIF Plass til sofa med takmontert Prosjektor.GIF ( 401,1005859375 KB) Vist 403 ganger Veggen til lerret.GIF Veggen til lerret.GIF ( 465,169921875 KB) Vist 403 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 10.39.55 #2 av 2
Postet av: Atle Torp
Det første jeg ville sett på var et godt teppe. Et nakent rom vil aldri spille bra uansett hvor godt utstyr du putter inn i det. Dernest ville jeg vurdert noen dempeplater på veggene. Er du nevenyttig lager du dette selv med noen rammespente plater fylt med plater fra Glava eller Rockwool. Hvis ikke kan dette kjøpes blant annet hos Inline Technologies: http://www.inline.no/aspx/produkt/prdin ... ?plid=4531 Disse har vi nettopp testet, og mer for pengene får du ikke.

Legg gjerne 5.000,- i dette, så vil du øke lyttegleden betraktelig.

Hvis film er viktigst bør du gå for enten Yamaha, Pioneer eller Onkyo. Jeg personlig er svak for Yamaha, men hvis du skal høre mye på musikk kan nok Pioneer tiltale deg i større grad. Hvis sammensetningen mellom film og musikk er halvparten på hver ville jeg også sett nøye på Onkyo. Med midlene du har til rådighet bør du svi av 12.000 - 15.000,- på en god receiver.

Jeg er glad i dynamikk. Derfor ville jeg, hvis jeg var deg, sett på JBL. Dette settet er uslåelig til prisen: http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm ... 83&id=1307

Bildebiten må noen andre hjelpe deg med :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar