Logo

Rimelig Harddiskopptaker 120GB samt DVDopptaker til under 4'

Skriv et svar
30.03.2005 16.44.35 #1 av 10
Postet av: oddis
Ser at lidl selger en rimelig dvd/harddiskopptaker. Noen som har noen formening om denne? Er dette et godt kjøp? (Kan virke slik for meg utfra førsteinntrykk)

TARGA DHR-5000
Annonse om spilleren; se vedlagt fil

Info mht kvaliteter på denne spilleren;
http://www.targa.co.uk/cms/targa_2_646. ... ukt_id=367

Selv er er på jakt etter en spiller som kan spille av opptak med dobbel evt 1,5 gang hastighet med lyd. Kan være gunstig å bruke bare et kvarter på nyhetssendingen som tar en halvtime.
Noen som vet om hvilke spillere som har denne egenskapen?

Evt andre tips om gode rimelige spillere mottas med takk.
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 16.53.18 #2 av 10
Postet av: Knut
"oddis" skrev:Ser at lidl selger en rimelig dvd/harddiskopptaker. Noen som har noen formening om denne? Er dette et godt kjøp? (Kan virke slik for meg utfra førsteinntrykk)

TARGA DHR-5000
Annonse om spilleren;
http://www.lidl.no/no/index.nsf/pages/c ... D_opptaker

Info mht kvaliteter på denne spilleren;
http://www.targa.co.uk/cms/targa_2_646. ... ukt_id=367

Selv er er på jakt etter en spiller som kan spille av opptak med dobbel evt 1,5 gang hastighet med lyd. Kan være gunstig å bruke bare et kvarter på nyhetssendingen som tar en halvtime.
Noen som vet om hvilke spillere som har denne egenskapen?

Evt andre tips om gode rimelige spillere mottas med takk.
:)


Sånn umiddelbart virker denne spilleren grei faktisk. "Ingen returrett" står det i annonsen, så "skepsis-alarmen" min uler med en gang. Har aldri hørt om dette merket før, men det er sikkert et eller annet tysk merke (?). Den har jo progressiv scan, minnekortleser osv ... og du skal lete lenge etter HDD-opptaker med 120 giga til 4000 kr. Jeg anskaffet meg akkurat en Sharp DVD/HDD-opptaker fra Hi-Fi Klubben til 4000 kr, og den hadde 80 giga harddisk ... Men trenger du 120 giga HD da? Jeg kan ta opp ca 19 timer på beste kvalitet, og til nå har jeg brukt ca 4 timer. Det er særdeles enkelt å svi over på dvd-plater også, så jeg ser ikke helt behovet for de aller største harddiskene...
Av min naturlige skepsis til alt jeg ikke har hørt om før ville jeg valgt et litt mer kjent merke ...
Har noen andre hørt om denne spilleren da?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 17.40.15 #3 av 10
Postet av: Typhoon7
Akkurat det med ingen returrett skal en ta med en klype salt.

Som med alt annet her i landet er det norsk lov de må følge.
Jeg vil anta de setter dette i sammenheng med angrerett og "åpne kjøp".

Angrerett vil du ikke ha ved fast utsalgssted, og jeg regner med at det er det de egentlig mener.

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

På den annen side er jeg skeptisk til å kjøpe hifi i en matbutikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 17.46.02 #4 av 10
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Akkurat det med ingen returrett skal en ta med en klype salt.

Som med alt annet her i landet er det norsk lov de må følge.
Jeg vil anta de setter dette i sammenheng med angrerett og "åpne kjøp".

Angrerett vil du ikke ha ved fast utsalgssted, og jeg regner med at det er det de egentlig mener.

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

På den annen side er jeg skeptisk til å kjøpe hifi i en matbutikk.


Nei jeg mener ikke angrerett, den gjelder jo bare salg/kjøp utenfor vanlig butikk, som nettbutikk, selger på døren osv...
Trodde ikke man hadde en alminnelig returrett ved kjøp i butikk, men nå har jeg ikke så god oversikt over den nye forbrukerkjøpsloven.
Man må vell i utgangspunktet ha en god grunn for å returnere et kjøpt produkt, slik som mangel/feil på varen, men de fleste butikker praktiserer en returrett så lenge produktet kommer tilbake i vesentlig samme stand som den ble utlevert - dvs at forseilingen ikke er brutt/ødelagt osv...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 17.49.54 #5 av 10
Postet av: Typhoon7
"Knut" skrev:
"Typhoon7" skrev:Akkurat det med ingen returrett skal en ta med en klype salt.

Som med alt annet her i landet er det norsk lov de må følge.
Jeg vil anta de setter dette i sammenheng med angrerett og "åpne kjøp".

Angrerett vil du ikke ha ved fast utsalgssted, og jeg regner med at det er det de egentlig mener.

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

På den annen side er jeg skeptisk til å kjøpe hifi i en matbutikk.


Nei jeg mener ikke angrerett, den gjelder jo bare salg/kjøp utenfor vanlig butikk, som nettbutikk, selger på døren osv...
Trodde ikke man hadde en alminnelig returrett ved kjøp i butikk, men nå har jeg ikke så god oversikt over den nye forbrukerkjøpsloven.
Man må vell i utgangspunktet ha en god grunn for å returnere et kjøpt produkt, slik som mangel/feil på varen, men de fleste butikker praktiserer en returrett så lenge produktet kommer tilbake i vesentlig samme stand som den ble utlevert - dvs at forseilingen ikke er brutt/ødelagt osv...


Du har ikke rett til å returnere en vare som er kjøpt på fast utsalgssted, hvis det ikke er snakk om mangel.

Jeg sa heller ikke at en hadde returrett ved kjøp på fast utsalgssted. :wink:

Det du nevner over går under det jeg kalte "åpent kjøp".

Prisen var jo ikke gal ihvertfall, men for høy til at jeg kjøper en for å teste :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 17.55.32 #6 av 10
Postet av: oddis
Kjøpte denne spilleren i går, og fikk avtalt returrett torsdag hvis ikke fornøyd. Så dette er greitt. Virker OK å ta opp, samt ellers bra. Men har ikke DV-utgang. Noen som vet om dette er behov for?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 18.09.39 #7 av 10
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:
"Knut" skrev:
"Typhoon7" skrev:Akkurat det med ingen returrett skal en ta med en klype salt.

Som med alt annet her i landet er det norsk lov de må følge.
Jeg vil anta de setter dette i sammenheng med angrerett og "åpne kjøp".

Angrerett vil du ikke ha ved fast utsalgssted, og jeg regner med at det er det de egentlig mener.

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

På den annen side er jeg skeptisk til å kjøpe hifi i en matbutikk.


Nei jeg mener ikke angrerett, den gjelder jo bare salg/kjøp utenfor vanlig butikk, som nettbutikk, selger på døren osv...
Trodde ikke man hadde en alminnelig returrett ved kjøp i butikk, men nå har jeg ikke så god oversikt over den nye forbrukerkjøpsloven.
Man må vell i utgangspunktet ha en god grunn for å returnere et kjøpt produkt, slik som mangel/feil på varen, men de fleste butikker praktiserer en returrett så lenge produktet kommer tilbake i vesentlig samme stand som den ble utlevert - dvs at forseilingen ikke er brutt/ødelagt osv...


Du har ikke rett til å returnere en vare som er kjøpt på fast utsalgssted, hvis det ikke er snakk om mangel.

Jeg sa heller ikke at en hadde returrett ved kjøp på fast utsalgssted. :wink:

Det du nevner over går under det jeg kalte "åpent kjøp".

Prisen var jo ikke gal ihvertfall, men for høy til at jeg kjøper en for å teste :)


Dette ble litt "God dag mann økseskaft", men vi sier vell egentlig det samme og er jo enige.
Uansett, forbrukerkjøpsloven § 42 sier at man ikke har en alminnelig rett til å returnere et produkt etter levering hvis dette ikke er å anse som avtalt eller følger av alminnelige rettsregler.
Det kan sies at returrett har blitt en alminnelig rettsgrunnsetning i de siste årene. De fleste butikker opererer med egne returretter og er egentlig ganske greie med dette - og siden de fleste butikker gjør dette kan det sies at det er blitt etablert et ulovfestet grunnlag for å hevde returrett. Dette har vi diskutert i obligasjonsretten på juridisk fakultet, men en slik rettsgrunnsetning har ikke fått fotfeste enda, og har ikke, så vidt jeg vet, blitt prøvd for retten, og bør derfor ikke vektlegges for mye.
For å være på den sikre siden bør man da avtale en rett til å returnere produktet...
Når Lidl spesifikt sier at det ikke er noen returrett skal det godt gjøres å vinne en prinsipiell sak på det ovennevnte grunnlag, jfr forbrukerkjøpsloven § 42 siste ledd.

Edit: Det er vell ikke enda noe alminnelig rettsgrunnsetning med returrett, for forarbeidene uttrykker usikkerhet om hvordan en slik kutyme skal lovfestes - via organisasjonene eller henvisning til kutyme/praksis.

Sitat fra Lovkommentaren:
[i]Hva som ligger i denne henvisningen er uklart og gjenspeiler i noen grad uenighet omkring spørsmålet om lovfestning av bytterett ved forbrukerkjøp under lovforberedelsen. Departementet mente at spørsmålet ligger bedre til rette for bransjeregulering, ev. i dialog med forbrukerorganisasjonene, jf. prp. s. 86. Justiskomiteens mindretall (AP - SV) gikk inn for å lovfeste bytterett med 14 dagers byttefrist, men med visse unntak og begrensninger. Etter dette kan "[a]lminnelige rettsregler" vanskelig utgjøre hjemmel for bytterett, jf. at loven ikke har noen regel om at sedvaner og kutymer supplerer lovens bestemmelser, slik som kjl. § 3 (som gjelder både til gunst og til skade for kjøperen).[/i]
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 18.12.24 #8 av 10
Postet av: Knut
"oddis" skrev:Kjøpte denne spilleren i går, og fikk avtalt returrett torsdag hvis ikke fornøyd. Så dette er greitt. Virker OK å ta opp, samt ellers bra. Men har ikke DV-utgang. Noen som vet om dette er behov for?


Smart å avtale returrett, da er du dekket av forbrukerkjøpsloven § 42 litra c) og evt. siste ledd i § 42
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 18.40.52 #9 av 10
Postet av: Typhoon7
"Knut" skrev:Dette ble litt "God dag mann økseskaft", men vi sier vell egentlig det samme og er jo enige.


Uten å ødelegge tråden helt :)

Vi er nok helt enige. :D

Til trådstarter: Kom gjerne med flere erfaringer med denne spilleren :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 18.44.03 #10 av 10
Postet av: Knut
"oddis" skrev:Kjøpte denne spilleren i går, og fikk avtalt returrett torsdag hvis ikke fornøyd. Så dette er greitt. Virker OK å ta opp, samt ellers bra. Men har ikke DV-utgang. Noen som vet om dette er behov for?


Den har i allefall DV-inngang ... Synes slike spillere kunne ha USB-inngang også - hadde vært greit å kunne koble til digital videokamera. Har et slik JVC videokamera med harddisk (http://www.jvc.no/product.php?id=GZ-MC200EX), og skulle noen ganger ønske jeg kunne koble dette kameraet til dvd-opptakeren og så å brenne DVDer osv ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar