Logo

Regnbueeffekt/rgb flimmer

Skriv et svar
15.12.2004 08.20.08 #1 av 5
Postet av: kristin
:? Regnbueeffekt
Vi kjøpte en benq PE5120 gjennom el-kjøp til en svært så god pris og var fornøyd med det.
Det vi derimot ikke var fornøyd med var regnbueeffekten på denne prosjektoren. Spesielt ved teksting og i lyse partier ble dette direkte forstyrrende. Når vi tar opp dette med forhandler blir det sagt at enkelte personer kan oppleve å se regnbueeffekt, men vi så det jo alle og det var irriterende da man ble opptatt av flimmeret og ikke filmen.
Egentlig kjempesynd da bilde var sylskarpt og vi var fornøyd med prosjektoren ellers. Er dette noe man må regne på alle DLP-prosjektorer til rundt 10.000,- kr? vi leverte benq 5120 tilbake (el-kjøps angrerett).
Har noen andre erfaringer? Eller andre DLP-prosjektorer som ikke gir det kraftige flimmeret.
LCD - prosjektorer gir jo så mye dårligere bilde.
Tar gjerne i mot råd og erfarinig på dette området. ANY
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2004 08.53.51 #2 av 5
Postet av: Rune
Heisann.

Synd dere er så rammet av dette for ellers er dette en flott projektor. Selv er jeg en av de som er heldig at jeg ikke legger noe særlig merke til dette. En annen projektor som du kan vurdere er Toshiba MT-D200. Denne har raskere fargehjul, men er hellers veldig lik BenQ Pe5120. Andre som har kjøpt PE5120 og som har angret på den grunnet regnbueeffekten har syns denne er betraktelig bedre. Den selges for 11500 på hifiklubben. Den er også veldig stillegående.

Sammenligning av de 5 projektorene på markedet som har denne samme DLP brikken finner du her:

http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 3,63,59,53


PS. Panasonic PTA-E700 har også et meget godt bilde selv om denne er LCD. Det er kanskje beste kjøpet under 20k.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2004 09.15.51 #3 av 5
Postet av: Diablito
5120 har et 2xhastighet 5-segments fargehjul (ekstra gult og hvitt felt) som vil gi veldig mye mer regnbuer enn 2-2,5x hastighet 6-segments fargehjul (effektivt 4-5xhastighet).
Så dere trenger ikke å avskrive dlp helt :) men må nok littegranne opp i pris...

Første rapportene fra usa om optoma sin nye H31 er veldig lovende, og skal ha et bedre bilde enn infocus 4805, så blir spennende å se hva prisen havner på her hjemme...

Ellers har panasonic ae700 fått veldig mye skryt for godt bilde, men sørg for å ha returrett da enkelte kan ha mye VB (vertical banding, som er noen "skyggestriper" som kan være veldig synlige ved panoreringer på lyse flater og er veldig irriterende å se på).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2004 14.54.33 #4 av 5
Postet av: nutts
JEg har en Infocus X2, som jeg i starten så en del regnbue effekt på.
Jeg fikk tak i en DVD på nettet, med forskjelllige kalibrerings bilder og prosedyrer på. Etter att jeg kalibrerte projectoren, er regnbue effekten nesten helt borte. ( det er faktisk som natt og dag )
Ingen som har vært innom å sett film har sagt noe om regnbue effekt etterpå. Så til dere som sliter med dette, prøv en slik kalibrering, det fungerer faktisk !!!
Jeg er super fornøyd med min X2, som jeg egentlig kjøpte midlertidig i påvente av att jeg skulle bygge på huset for å få større kino. Nå vurderer jeg faktisk å beholde min X2 i den nye kinoen også....

Hvis noen kan skaffe en ISO på noen sånne kalibrerings DVD'r, så send meg en PM
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2005 19.06.55 #5 av 5
Postet av: autowern
Jeg er også interessert i en slik kalibrering dvd...for å få testa det ut. Fikk opp prosjektoren idag og det fungerte fint, helt til jeg la merke til regnbuefargene, og da så jeg ikke stort annet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar