Logo

Reciever til System Audio høytallere

Skriv et svar
14.12.2005 00.46.39 #16 av 18
Postet av: kid
:lol:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2005 10.02.36 #17 av 18
Postet av: pnerbye
"Ziggy" skrev:
"TheDuke" skrev:Finnes ikke noe som heter overkill av forsterker, spør du meg. Mer power, mer lyd og bedre kontroll, uavhengig av høytalere (så lenge vi snakker kvalitet iallefall).


Nå har jeg en annen erfaring. En kamerat har en litt for kraftig forsterker i forhold til høytalerne. Når man skal ha det gøy og kjører med høyt volum, så vrenges lyden i høytalerne. Så min er faring er at pris på front høytalere bør koste ca. like mye som forsterkeren.


Det vanligste er at forsterkeren er underdimensjonert og at lyden vrenger seg av den grunn.

Når det gjelder pris på høyttalere og forsterkere er det ingen grunn til å bry seg om dette. Det som skal match'es er jo effekt, impedanse og lydsignatur. Først velger en høyttalere en liker, og så finner en forsterkeren som driver disse best mulig.

Ofte er dyrere høyttalere noe mere krevende enn billigere og setter større krav til forsterker, så en viss prissammenheng er det vel.

Ett eller annet sted bør grensen gå, så det beste er jo å handle TILSTREKKELIG med kraft. Da kan en heller bruke penger på signalkilder. Ingen grunn til å kaste bort penger på overkill selv om det er kjekt med litt headroom.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2005 10.37.30 #18 av 18
Postet av: Ziggy
"turbo1979" skrev:Spiller du (eller kameraten din) såpass høyt at det vrenger vil jeg heller anbefale deg(eller kameraten din) et PA-anlegg, for da kan du(eller kameraten din) umulig være særlig kresen på hifi lyden hvertfall.


Nå er det slik at man ikke orker å sitte å høre på musikk når lyden blir vrengt. Dermed så må man skru ned. Har ikke problemer med dette på mitt anlegg med H/K AVR3550 og SA1250 høytalere. Men hvorfor en Denon forsterker fra ca.2000 til 20.000,- klarer å vrenge lyden når man spiller på høytalere til ca. 7k-8k som er 7-8år gamle vet ikke jeg. Så derfor har jeg dratt konkusjonene at det ikke bør være så stor forskjell på forsterker og høytalerpar i pris.

Jeg, kresen. Det får andre vurdere. Jeg er den som nekter å høre på MP3 filer spilt på et vanlig annlegg. OK med MP3 spiller eller på små datamaskin høytalere. Skal jeg høre musikk fra et HiFi anlegg så må det være fra CD. Orker hvertfall ikke MP3 filer i 128kbit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar