Logo

Receivere i budsjettkl: 3000-7000 kr med støtte for MPCM

Skriv et svar
14.04.2008 14.45.04 #16 av 23
Postet av: IImilleniumII
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Komponent overfører kun bilde, benytter du deg av den optiske kabelen vil du kunne få PCM (Stereo) eller vanlig Dolby Digital, DTS etc i multikanal.


Vil man få en merkbar forbedring av lyden i multikanal avspilling hvis man benytter en optisk kabel i stedet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 16.23.54 #17 av 23
Istedenfor hva?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 16.25.46 #18 av 23
Postet av: IImilleniumII
At man bruker en optisk kabel i stedet for component til lydvalg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 16.48.38 #19 av 23
Hvis det er AV kabelen som følger med du tenker på, og phonokablene (en rød og en hvit) så formidler disse kablene analog lyd i stereo, eller flerkanalslyd men da i Dolby Pro-Logic. Den optiske kabelen formidler digital multikanalslyd og har en høyere båndbredde enn det phono kablene har så ved multikanalslyd vil det nok være bedre med optisk.

Men husk at selvvom optisk er digitalt betyr ikke dette at optisk alltid er bedre enn de analoge alternativene, det kommer også ann på hvor godt utsytyret håndterer konverteringen fra digital til analog.

Jeg har ikke testet dette selv på Xbox 360, så prøv og se hva du syntes.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2008 18.19.47 #20 av 23
Postet av: IImilleniumII
Det var oppklarende. Tror kanskje V861 vil klare å gjøre den jobben greit nok, så jeg skal prøve :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2009 16.47.04 #21 av 23
Postet av: Haugesynsar
Etter utallige timer med lesing på dette forumet om LPCM contra "HD-formatene", har jeg tatt sjansen på å kjøpe yamaha 861. (Yamaha DSPAX 861 er på vei i posten)
Nå er jeg, plutselig, blitt litt mer interresert i hva slags lyd jeg har på mine musikk-DVDèr.
Det viser seg at jeg allerede har noen med LPCM-stereo. Disse har jeg jo hørt utallige ganger, men jeg lurer på om jeg har hørt et "kjipere" signal ettersom jeg bare har overført lyden med en coax, til min pioneer vsx511 som ikke har analoge\HDMI innganger?
Kan en vanlig dvd-spiller overføre LPCM-stereo uten kvalitetstap, eller vil lyden bli enda bedre nå som jeg kommer til og spille disse DVDène med PS3 og overføre lyden med HDMI til Yamaha 861èn?
Når man overfører lyden med coax eller optisk, hvor mye info/bitrate kan man max sende igjennom til recieveren?
Og til slutt er det forskjell på LPCM- stereo og kun LPCM? Er for.eks. LPCM laget for 8-kanaler og LPCM-stereo for 2?

Svar på kun ett av min sprm blir veldig godt mottatt :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2009 16.51.55 #22 av 23
Postet av: Rune
1. Det vil ikke bli bedre lyd å overføre PCM lyden fra DVD via HDMI
2. LPCM kan ha fra 1 til mange kanaler. LPCM stereo er altså LPCM i 2 kanaler
3. Samplingratene og bitdybden kan variere. 192Khz/24 bit er vel maksimalt som kan være (DVD har vel CD kvalitet med 44Khz og 16 bit når det gjelder PCM lyd)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2009 20.40.28 #23 av 23
Postet av: Haugesynsar
Takker så mye for den raske responsen!
Jeg kommer om en ukes tid til og spille f.eks disse DVDène; (ikke bluray/sacd)
David Gilmore in Concert, LPCM Stereo 24-bit
The Prodigy live at Brixton LPCM 48kHz 16bit

Jeg kommer til og bruke PS3 til kilde og overføre lyden med HDMI til Yamaha 861------Begge støtter LPCM, og jeg tar selfølgelig for gitt at koblinger og innstillinger er satt opp riktig.

Vil jeg nå få bedre lyd i annlegget mitt? Les ; bedre enn vanlig CD/DVD-lyd? Eller må disse DVD-innspillingene være innspilt på et annet medium som bluray eller sacd?

Eller spurt på en annen måte; har disse to musikk dvdène nevnt over, fått overført all sin informasjon når jeg har brukt coax?
For viss det ikke har vært begrensninger i mitt annlegg, så vil jeg jo ikke få bedre lyd.
Må kanskje ha dette inn med teskje :)

Rune skrev : "Det vil ikke bli bedre lyd å overføre PCM lyden fra DVD via HDMI" , du har kanskje svart allerede? :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar