Logo

Receivere i budsjettkl: 3000-7000 kr med støtte for MPCM

Skriv et svar
06.02.2008 18.15.10 #1 av 23
Postet av: sungam
Jeg var i den situasjonen at jeg skulle kjøpe ny hjemmekino receiver.
Derfor begynte jeg å se på forskjellige receivere og merker.
Jeg ville at receiveren skulle være litt fremtidsrettet og derfor bestemte jeg at den måtte inneha en funksjon til å sende ut Hd-lyd på en eller annen måte...litt kjedelig å bruke flere tusen kr på noe som ikke støtter dette..

Jeg fant fort ut at det var de dyreste receiverne som støttet de nye lydsystemene til Blu-Ray og HD DVD som Dolby Digital Plus, Dolby True HD, DTS-HD eller DTS-HD Master Audio direkte.

I budsjettklassen 3000-7000 kr støtter ikke receivere de nye lydsystemene, men enkelte har støtte for LPCM som betyr at man kan full glede av de nye systemene hvis spilleren konverterer signalet til LPCM. LPCM signalet overføres via HDMI.

Forskjell på PCM og MPCM:

"PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1)" sitat fra Tommy(Actionchicken)

Det er nemlig slik at ikke alle receivere som koster mellom 3000-7000 kr har mulighet til å konvertere lydsignalet til LPCM.

Jeg brukte derfor produktsøkfunksjonen her på forumet til å søke meg frem til aktuelle receivere med denne støtten.

http://www.hjemmekino.no/database/avamps.aspx
I søkedelen haket jeg bare av denne funksjonen under kategorien lydsystemer: Multichannel LPCM, alt annet lot jeg bare stå og trykkte så på "Søk nå" knappen.

Da kommer det opp 46 receivere. Og alle disse støtter MPCM. (noen av disse er faktiskt utgåtte modeller).

I budsjettklassen 3000-7000 kr har jeg samlet en del receivere (se liste lenger nede). Jeg lister bare opp modellnavnet på receiverne, legger heller ikke inn pris her pga. at det er enklere å bruke produktsøk funksjonen her på forumet for å finne priser og produktinformasjon.
http://www.hjemmekino.no/database/avamps.aspx

Receivere i budsjettklassen 3000-7000 kr med støtte for MPCM:

Denon AVR-2307
Denon AVR-2807
Onkyo TX-SR605
Onkyo TX-SR674 (utgått)
Pioneer Hjemmekino Receiver VSX-917V-K
Pioneer VSX-1016V-S (utgått??)
Pioneer VSX-1017AV-K
Pioneer VSX-1017AV-S
Pioneer VSX-917V-K
Pioneer VSX-917V-S
Sony STR-DA1200ES
Sony STR-DA3300
Sony STR-DG910B ( denne finnes her: http://prisguide.hardware.no/product.ph ... iew=prices )
Yamaha RX-V1700
Yamaha RX-V661
Yamaha RX-V861


Sammenligning av disse receiverne: http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 29,130,165

Håper dette er til hjelp for de av dere som er i samme situasjon som jeg var...
There is always one united!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2008 19.49.20 #2 av 23
Postet av: Blueflame
Jeg ER i samme situasjon som deg. Men jeg derimot har ennå ikke helt skjønt dette PCM og LPCM greiene. Folk snakker om at receiverene støtter "koder" dette. Hvis PCM eller LPCM er ukomprimert, da behøver det vel ingen form for koding? Da skal vel dette bare være REN, ukomprimert og ukompliserte analoge signaler som KUN forsterkes og sendes til høyttalerene. Med andre ord, alle spillere og receivere bør jo støtte dette så lenge CD/DVD eller Bluray/HDDVD plata inneholder ukomprimert lyd?

Men som sagt, jeg skjønner ikke helt dette. Har lenge stusset på det da jeg ser i menyen på dvd-spilleren at den kan sende ut LPCM. Men hvordan får jeg utnyttet dette? Kan optiske lydkabler sende og motta PCM eller LPCM ??


Fint om noen som kan dette vil svare på en "idiot sikker" måte :wink:
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2008 22.22.03 #3 av 23
At en reciver kan dekode ett lydformat vil si at det er den prosessen som foregår hvor den digitale datastrømmem med lydformatets signal blir omgjort til x-antall kanaler. Hvis en reciver ikke har støtte for dette vil den enten bli konvertert (omgjort) eller nedkomprimert i ett format som reciveren takler.

Eks: Yamaha RX-V661 kan ikke overføre/dekode de nye høyoppløste lydformatene, signalene blir defor konvertert til LPCM.

MPCM er jo med likhet som eks Dolby Digital ett lydformat, MPCM er bare ukomprimert, altså ingen kvalitetstap på veien. Så er det også slik at reciveren må ha en HDMI (evnt analog inngang) (HDMI V1.3 for overføing av de nye høyoppløste lydformatene, og HDMI V1.1 for MPCM.) da coax/optiske kabler ikke har båndbredde nok til å overføre de nye høyoppløste lyformatene eller MPCM, men PCM. Forskjellen er som nevnt over i innlegget at PCM er i stereo og MPCM i multikanal. Din DVD-spiller vil ikke kunne sende MPCM da det er begrensninger i DVD teknologien for dette, hovedsakelig lagringskapasiteten.

Dette er ihvertfall min oppfatning av dette "surret" skrevet i farta :wink:
Gjerne avbekreft eller bekreft mine oppfatninger her
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2008 22.36.47 #4 av 23
Postet av: Rune
"Blueflame" skrev:Folk snakker om at receiverene støtter "koder" dette. Hvis PCM eller LPCM er ukomprimert, da behøver det vel ingen form for koding? Da skal vel dette bare være REN, ukomprimert og ukompliserte analoge signaler som KUN forsterkes og sendes til høyttalerene.

MPCM er som du sier ukomprimert, men receiveren må likavell forstå formatet for å kunne spille av det korrekt. DVS kunne sende lyden til hver høyttaler med rett nivå. Signalet er ikke analogt, men digitalt. MPCM kan kun overføres via HDMI og det forutsetter at man da har en receiver som kan ta imot MPCM lyd via HDMI. NAD er et eksempel på produsent som har lansert receivere siste året med HDMI som ikke(!!) har støtte for MPCM.

"Blueflame" skrev:
Med andre ord, alle spillere og receivere bør jo støtte dette så lenge CD/DVD eller Bluray/HDDVD plata inneholder ukomprimert lyd?
Alle HD DVD spillere og Blu-Ray spillere kan sende ut ukomprimert MPCM lyd via HDMI. For HD DVD sitt tilfelle så brukes ikke MPCM på platene grunnet det tar så mye plass slik at det ikke har så mye betydning. Der brukes det derimot DTS HD MAster Audio og Dolby True HD som på samme måte som MPCM er tapsfritt men komprimert. Men siden det er tapsfritt så kan det pakkes ut til MPCM uten å tape kvalitet. (blir som å pakke inn et dokument (MPCM) inn i en zip fil (Dolby True HD) for å deretter pakke det ut til et dokument (MPCM) Man går ikke glipp av noe informasjon i dokumentet.


"Blueflame" skrev:
Men som sagt, jeg skjønner ikke helt dette. Har lenge stusset på det da jeg ser i menyen på dvd-spilleren at den kan sende ut LPCM. Men hvordan får jeg utnyttet dette? Kan optiske lydkabler sende og motta PCM eller LPCM ??
Du må koble spilleren til ved HDMI hvis du skal bruke denne funksjonen. (for det er kun HDMI som kan sende MPCM)
Ser ikke poenget da det som regel er greiest at receiveren får Dolby Digital eller DTS signalet direkte.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2008 22.38.17 #5 av 23
Postet av: Rune
"sungam" skrev:Håper dette er til hjelp for de av dere som er i samme situasjon som jeg var...


Takk for et fint innlegg. Fint å høre at databasen blir brukt til det han er tenkt til. Har lagt ned en del timer i den. Si gjerne ifra om tips til forbedringer. Dette kan være hvilken spesifikasjoner som bør være med og eventuelt til teksten som beskriver produktene. (den generes automatisk utifra spesifikasjoner)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2008 14.54.12 #6 av 23
Postet av: Blueflame
"Rune" skrev:
MPCM er som du sier ukomprimert, men receiveren må likavell forstå formatet for å kunne spille av det korrekt. DVS kunne sende lyden til hver høyttaler med rett nivå. Signalet er ikke analogt, men digitalt. MPCM kan kun overføres via HDMI og det forutsetter at man da har en receiver som kan ta imot MPCM lyd via HDMI. NAD er et eksempel på produsent som har lansert receivere siste året med HDMI som ikke(!!) har støtte for MPCM.


Vet du Rune om Pioneer's VSX-LX60 støtter MPCM eller LPCM ?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2008 15.04.14 #7 av 23
Tillater meg å svare på spørsmålet ditt Blueflame :wink: , den støtter LPCM:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=174
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2008 15.25.32 #8 av 23
Postet av: Blueflame
Men MPCM støtter den ikke da?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2008 16.16.18 #9 av 23
Postet av: Rune
"Blueflame" skrev:
"Rune" skrev:
MPCM er som du sier ukomprimert, men receiveren må likavell forstå formatet for å kunne spille av det korrekt. DVS kunne sende lyden til hver høyttaler med rett nivå. Signalet er ikke analogt, men digitalt. MPCM kan kun overføres via HDMI og det forutsetter at man da har en receiver som kan ta imot MPCM lyd via HDMI. NAD er et eksempel på produsent som har lansert receivere siste året med HDMI som ikke(!!) har støtte for MPCM.


Vet du Rune om Pioneer's VSX-LX60 støtter MPCM eller LPCM ?


LPCM og MPCM er det samme. Linær PCM og Mulitchannel PCM. Egentlig burde det sikkert het LMCPM

Ser produsentene bruker litt forskjellige navn på dette.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2008 14.48.22 #10 av 23
I neste utgave av Hjemmekino tester de noen recivere til under 7000 kroner. Blir spennende å se hvordan de kommer ut.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2008 21.41.43 #11 av 23
Postet av: knemo
jeg kjøpte selv en Pioneer VSX-1017AV-S og det viste seg att den ikke ville ta lyden fra HDMI kabelen.
fikk med en dvd spiller tror den het Pioneer dv400s eller noe slikt.
når jeg jeg gikk til butikken så fikk jeg tilslutt svar att den bare var en switch på HDMI og att den ikke fikk lyd fra HDMI.
merkelig syntes jeg da.
prøvde den på PS3 også uten hell.
fikk hvertfal levert den og pengen tilbake.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 12.47.34 #12 av 23
Postet av: kennethg
Har en xbox 360 med hdmi, så vil jeg ikke kunne få lyd med denne forsterkeren? Slik du mente? Hvorfor støtter den da hdmi som er som regel bilde og lyd? håpløst?

Da må jeg finne meg en annen, tenkt brukt til kef 3005..noen tips?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 17.42.37 #13 av 23
Det er en del recivere; spesielt i billigklassen som kun har en ren videosvitsjingfunksjon slik at du må ha en ekstern lydkabel ved siden av for lyd. Hvis du vil forholde deg til den prisklassen som gjelder for overskriften, anbefaler jeg deg å lese denne tråden hvor ditt spørsmål om recivervalg er besvart:
viewtopic.php?f=13&t=10795
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 21.31.35 #14 av 23
Postet av: IImilleniumII
Hvis jeg kobler til en xbox360 via komponent til yamaha rx-v861, vil jeg da kunne kjøre lpcm/mpcm ut til høyttalerne eller må man gå til inkjøp av en xbox360 med hmdi for å få til dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 21.33.28 #15 av 23
Komponent overfører kun bilde, benytter du deg av den optiske kabelen vil du kunne få PCM (Stereo) eller vanlig Dolby Digital, DTS etc i multikanal.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar