Logo

Receiver til System Audio-pakke

Skriv et svar
03.09.2005 11.56.10 #1 av 9
Postet av: pnerbye
Nå har jeg nettopp vært på HFCK og hørt SA1550 nok en gang. Denne gangen var forsterker i fokus. Jeg har nå bestemt meg for å handle inn SA1550 + 5*SA510 + en SVS PB10-ISD.

Først hørte jeg på SA1550 med H/K AVR 635. Regnet med at jeg ville gå for denne hvis den låt bra til musikk i stereo. Bassen var på langt nær så stram som den jeg hørte med Hegel og Arcam Solo forrige gang jeg lyttet. Syntes rett og slett lyden ble litt tjukk. Dermed ville jeg høre noe annet for å se om det var forsterkeren jeg faktisk ikke likte.

Primare SPA21 ble koblet til, og lyden ble ikke fullt så tjukk lenger. Jeg er fremdeles usikker på om det var dette jeg hørte, men jeg innbiller meg det. Hadde vært lettere om byttet kunne gjøres raskere.

Marantz 7200 (stereogreie) ble koblet til, og jeg fikk inntrykk av at lyden åpnet seg litt. Det ble liksom mere rom i lyden. Dermed fikk jeg et godt inntrykk av Marantz, men fikk altså ikke høre SR7500 som jeg gjerne skulle.

Kan jeg stole på ørene mine, eller er det noe som ikke stemmer med deres erfaringer her?

Akkurat for øyeblikket var HFCK på Majorstuen utsolgt for SA510. Dermed fikk jeg ikke hørt høyttalerpakken jeg ønsket meg. Håper å høre disse med H/K AVR 635 og Marantz SR4500 neste lørdag. De hadde heller ikke SR7500 inne!

Noen andre forslag til receiver <11000?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 12.12.11 #2 av 9
Postet av: Typhoon7
Selv kjører jeg oppsettet SA10 Anniversary, SA520AV og SA505 koblet på en Denon AVR-2805.

Jeg er meget godt fornøyd.

Når jeg hørte SA1750 (samme elementer som i SA10) koblet opp med Harman Kardon, synes jeg dette låt feil i mine ører. Diskanten ble spiss og bassen var ikke helt etter min smak. Mulig plassering skal ha litt av skylden for dette. Marantz var mye mer i min gate.

Basert på det jeg har hørt av kombinasjoner med Denon som forsterker, tok jeg sjansen på at SA og Denon ville bli en hit.

Det ble det i mine ører. Diskanten var mye mer "dempet", dvs den var ikke like spiss. I tillegg synes jeg bassen ble mer bestemt.

Uten å starte en lang diskusjon rundt kabler, synes jeg det ble ennå bedre etter utskiftning. Mr Placebo har nok en vesentlig rolle i dette, men jeg ble fornøyd. Det mer faktiske forholdet, er at tversnittet ble økt betraktelig etter byttingen. Mener å huske at Mr pnerbye ikke lar seg bli trollbundet av kabler, men at han er åpen for "tverrsnitteorien".

Min konklusjon, var at HK blir litt lyst på SA. Denon derimot hadde et varmere preg og passer meg bedre. På musikk i stereo, er jeg ikke i tvil, Denon er bedre.

Nå er disse inntrykkene godt innsmurt i mine subjektive preferanser og meninger, men jeg håper de kan være til noe hjelp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 15.56.11 #3 av 9
Postet av: pnerbye
Nyttige erfaringer å ta med seg dette!

Jeg har tenkt litt på den nye Denon 3806 eller Pioneer VSXAX4. Den siste skal visstnok ha alt den nye Denon 4306 har til samme pris som 3806.

Tverrsnitt er slett ikke dumt på kabler, men alt med måte. Jeg kommer til å handle 4 kvadrat på Clas Ohlsson. Det skulle være tilstrekkelig. I og med at det ikke finnes blindtester som støtter teorien om at 2 tilstrekkelig dimensjonerte kabler kan låte forskjellig, vil jeg selvfølgelig låne med meg "bra" kabler hjem for å sjekke ut saken. Hvem vet? Kanskje blir jeg overrasket! :)

H/K ble ikke for spiss i diskanten for meg, men bassen ble litt tjukk. Litt sånn fet lyd som låter bra i hjemmekino, men som ikke passer til musikk. Jeg skal ta en lyttetest til for sikkerthetsskyld. H/K er jo bra på hjemmekino.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 18.15.18 #4 av 9
Postet av: Typhoon7
Pioneer kan nok være spennende.

Jeg har dog aldri hørt SA og Pioneer sammen.

Uansett er det artig å se at du har bestemt deg for System Audio. Godt valg etter min mening :wink:

Du har også samme sub på lista di, som jeg har lyst til å teste ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 19.43.43 #5 av 9
Postet av: pnerbye
"Typhoon7" skrev:Uansett er det artig å se at du har bestemt deg for System Audio. Godt valg etter min mening :wink:

Du har også samme sub på lista di, som jeg har lyst til å teste ut.


Uh... :oops: SA er en favoritt, but it aint over until the fat lady sings. Lurer litt på Audio Pro også nå fordi hjemmekinorommet ser ut til å være stort nok til et slikt oppsett.

SVS'en derimot er rimelig spikra. Ser ikke ut til å være så mange konkurrenter i prissegmentet. Men det er altså lenge til februar! *sukk*

Er forvirra som en fis i en kurvstol for øyeblikket! :oops:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 20.35.06 #6 av 9
Postet av: Audiophile-Arve
"pnerbye" skrev:Nå har jeg nettopp vært på HFCK og hørt SA1550 nok en gang. Denne gangen var forsterker i fokus. Jeg har nå bestemt meg for å handle inn SA1550 + 5*SA510 + en SVS PB10-ISD.

Først hørte jeg på SA1550 med H/K AVR 635. Regnet med at jeg ville gå for denne hvis den låt bra til musikk i stereo. Bassen var på langt nær så stram som den jeg hørte med Hegel og Arcam Solo forrige gang jeg lyttet. Syntes rett og slett lyden ble litt tjukk.
Primare SPA21 ble koblet til, og lyden ble ikke fullt så tjukk lenger. Jeg er fremdeles usikker på om det var dette jeg hørte, men jeg innbiller meg det. Hadde vært lettere om byttet kunne gjøres raskere.

Marantz 7200 (stereogreie) ble koblet til, og jeg fikk inntrykk av at lyden åpnet seg litt. Det ble liksom mere rom i lyden. Dermed fikk jeg et godt inntrykk av Marantz, men fikk altså ikke høre SR7500 som jeg gjerne skulle.

Kan jeg stole på ørene mine, eller er det noe som ikke stemmer med deres erfaringer her?

Akkurat for øyeblikket var HFCK på Majorstuen utsolgt for SA510. Dermed fikk jeg ikke hørt høyttalerpakken jeg ønsket meg. Håper å høre disse med H/K AVR 635 og Marantz SR4500 neste lørdag. De hadde heller ikke SR7500 inne!

Noen andre forslag til receiver <11000?


Du har gode øyrer! Beskrivinga di av Marantz, HK og Primare stemmer heilt med den klangfilosofi desse produsentane oftast har på produkta sine, også i stereoutgåver som eg har mest peiling på.

Om skiftet hadde gått raskare, ville du eigentleg ikkje fått anna enn klassisk A/B-testing, som ikkje tek omsyn til lytteinntrykk over tid. Personleg vil eg nok halde Primare for å vere den lydleg mest korrekte, men HK har ein ytterst hyggjeleg klangbalanse, med feit og god bass som kan passe til mykje. Mange vil sette Marantz si detaljoppløysing som det "beste". Her er det eit spørsmål om smak, om tilpasning til SA, og tilpasning til det rommet du skal bruke.

Elles kan du absolutt prøve Onkyo i same prisklasse som det du har prøvd. Kan du gå opp litt i pris, er verda svært interessann...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 03.14.32 #7 av 9
Postet av: jarlandre
Jeg ville testa Onkyo 703 hvis jeg var deg. Den utmerker seg til musikk, og står ikke tilbake for noen når det gjelder hjemmekino.
Onkyo Receiver, Acoustic Energy Speakers
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2005 07.47.58 #8 av 9
Postet av: pnerbye
Takk for gode innspill. Jeg skal ta med Onkyo i vurderingen. Har tenkt litt på denne ettersom 602 var testvinner i L&B's kavalkade.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 22.40.54 #9 av 9
Postet av: Ziggy
"pnerbye" skrev:Takk for gode innspill. Jeg skal ta med Onkyo i vurderingen. Har tenkt litt på denne ettersom 602 var testvinner i L&B's kavalkade.


Hvilken receiver ble valgt?
Har selv SA1250, SA520AV og SA505 og lurte på Denon 3806. Har H/K AVR3550 i dag og det blir litt mye bass på vanlig stereo. Men det funker greit på action film og surround (har SA200 sub i tillegg)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar