Logo

PSB Image serien

Skriv et svar
26.06.2010 22.16.02 #1 av 6
Postet av: allun
Er det noen her som har erfaringer med denne serien?

Jeg har Image T6 frontene, men vil bygge på med resten av settet. Jeg har Onkyo TX-SR608B, er den sterk nok for å drive hele settet?
Hva anbefales eventuelt i stedet?

Jeg er ny her, så takker for alle svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2010 03.10.49 #2 av 6
Postet av: Torja
Det anbefales å ha så lik front(høyre/venstre + senter kanal) som mulig. Så det beste er selvsakt å parre T6 med en PSB Image center 5 høytaler. Bak høytalere er ikke så kritisk, men kjør gjærne serien ut for å få mest mulig lik kringlyd om du har muligheten. Hvis du syns T6 fungerer godt på Onkyoen din er det ikke noe i veien for at det fungerer godt i surrond også, for du skal vel ha en aktiv subb ved siden av? Subbwooferen vil ta seg av de mest kraftkrevende frekvensene alikavel.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2010 16.29.43 #3 av 6
Postet av: allun
Ja tenkte å supplere med sub :)

Jeg har hørt at hvis man skal ha surroundanlegg, at det er en pekepinn om recievern koster omtrent det samme som frontene.
Onkyo TX-SR608 som jeg har koster rundt 5000, mens modellene over: NR708 og NR808 koster henholdsvis 8 og 10000 kr.

Jeg ser at når det kommer til spesifikasjonene på watt og ohm er de på omtrent det samme, hva er de største forskjellene på dem?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2010 18.08.58 #4 av 6
Postet av: Torja
Forskjellen ligger i nettverks tilkobling og mulighet for å hekte på ekstra effekt forsterkere på pre-out fra 708 og 808. I tillegg veier NR808 6 kg mer enn 708 og med større strømforsyning. Uavhegig av hva produsenten måtte ha oppgitt av watt på papiret tror jeg vi kan trygt slutte oss til at 808 er mye kraftigere og vil drive envær høytaler med større overbevisning enn 708. :D
Teori og praksis er ikke altid det samme :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2010 19.33.23 #5 av 6
Postet av: allun
takk for meget utfyllende svar! :D

jeg prøver bare å resonnere meg frem til hva jeg burde gjøre i forhold til min situasjon. hvor mye jeg går glipp av ved å velge 608 fremfor 808 for eksempel.
høyttalerne i Image serien vil koste rundt 20 000 inkl sub og om det da er nok med en reciever til 5000 for å drive den på en ordentlig måte.

et poeng er vel også at 3D er mye av grunnen til prisingen av disse recieverne, og en 3D tv blir vel først anskaffet om et par år da den nåværende plasma tven gjør jobben greit..

jeg er ikke den aller mest kresne og har ikke behov for en high-end modell, men har du noen forslag til recievere som kanskje vil gjøre jobben med dette anlegget til en rimelig pris?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.06.2010 22.59.43 #6 av 6
Postet av: Torja
Jeg syns det er vanskelig å komme med noen bastante forslag. Jeg har drevet Dali Consept 8(to 8” bass per høytaler), Consept 6 og senter + Infinity bokhøytalere i et 7.1 oppsett en gang i tiden og det med en rimelig Pioneer receiver. Det fungerte helt utmerket, men Dali Consept serien er relativt lett dreven. I tillegg spilte jeg alltid med subbwoofer. Spilte heller aldri spesielt høyt.

Hvis du syns du mangler krefter og kontroll på høytalerne dine og spiller spesielt høyt, er det viktigste å få tak i en receiver med pre-out. Dette for evt senere å hekte på effekt forsterker. Det er vel først og fremst i stereo du trenger krefter til relativt store fronthøytalere(på musikk). Man kan ikke sammenligne effekten i en receiver med en stereoforsterker(eller effekt forsterker). Receiveren skal gjøre mange ting, og effektdelen i de rimeligere er vel ikke prioritert så høyt.

Men det kan være stor forskjell og det anbefales vel at du lytter litt til forskjellige om du har muligheten for det. Så du kan gjøre deg opp din egen mening om hva du liker. Det er viktig å tenke på at i surround(film) og med subbwoofer så vil ikke nødvendigvis kravet til effekt være så stort. Subben tar seg av de bassete, kraftkrevende effektene og de andre høytalerne beskriver den resterende lyden rundt. Kraftbehovet kommer vel hvis du spiller særdeles høyt. Men jeg har ingen fasitsvar på dette.

Jeg syns man ikke bør gå for rimelig til verks når det gjelder receiver. Dette ikke minst med tanke på at en receiver i tillegg til effektdelen også inneholder en forforsterker. Jeg vil tro at en noe dyrere receiver inneholder en bedre forforsterker. Som man så kan bygge videre på med f. eks effekt.

Men det er mange meninger ute og går, så lytt gjerne til flere råd. Lykke til i alle fall.
:lol:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar