Logo

Prosjektørvalg har gått meg på nervene løs

Skriv et svar
16.03.2004 19.25.36 #1 av 16
Postet av: peTRE
Hei folkens,

Jeg er ny på dette forumet og vil først takke for at det finnes et slikt godt hifi miljø i Norge som samtidig har en rekke nyttige informasjonsbiter som jeg har pløyd meg igjennom nå for å bli litt klokere i mine meget nært forestående investeringer.

Når det gjelder det auditive er dette på plass, kabler til alt av god klasse, samt en smekker DVD spiller som skal gi meg det bilde jeg vil ha. Nå skal dette alt dette flyttes inn i et rom jeg har dedikert til hjemmekino (ergo, mørkt rom) og filmopplevelsen skal fullbyrdes med en projektør, og der stoppet det opp for meg. ( kort historie lang - eller omvendt?)

Jeg og en kamerat skal begge to ha hver vår prosjektør, og valfartet byen vi bor i akkurat nå. Vi har selvsagt CRT prosjektører i bakhodet som referanse, men kom fort ned på moderjord når vi endelig fikk litt lærdom i hva verden har å by på idag..

Vi ble midlertid IKKE noe særlig kloke likevel, da vi har vert innom alle sju butikkene her som selger prosjektører, da det virker som det kappes om å overgå den andre med historik, fakta og muligens 'snakke-newbies-rundt-fingern'.

Vel, vi har pugget tester i diverse blader (norske), vi har trålet butikkene to ganger til (tror noen av de begynner å bli lei oss) og nå er vi helt i beit for hvilken vi skal gå for.

Ok, først budsjett:

1. Meg: Ca. 10-25.000,- (Kan om nødvendig strekke meg til 35.000,- men har planer for de siste 10.000,-)
2. Han: Ca. 10-20.000,- (20k er helt maks)

Rom muligheter:

1. Meg: Dedikert kino rom, 5.1m x 3.8m, helmørkt (sorte vegger, gulv og tak)
2. Han: Stue, 3.0m x 2.8m, noe lyst mødblement, tak m.m

Kriterier:
1. Meg: Filmfanatiker, prosjektør skal KUN brukes til DVD eller bedre format, 16:9 må være slik det skal være. (Maks 3-4 meter bildestørrelse)
2. Han: Mer lydgal, men vil ha en god prosjektør som gir noe av det samme jeg søker. (Maks 2 meter bilde størrelse)

BEGGE er åpne for enten LCD eller DLP, da CRT 1000% sikkert ute av vår tankegang når prisene alt rundt en CRT ble dokumentert,

Studerte merker / modeller

1. InFocus 4800: Billig DLP, men bildet ble fort blast og kjedelig så fort litt lys ble tilført rommet. Er denne prosjektøren verdt å kjøpe, eller bør man klemme mer til om man skal ha en DLP man evt. ikke vil angre på? Pris: 14.000,-

2. Optoma H30: Vi fikk ikke sett denne i aksjon da demorommet ble bygget rundt den på vår siste tur når vi var innom den butikken, men selger kunne opplyse om at dette var en særdeles god DLP prosjektør i sin prisklasse, men kanskje noen andre har erfaringer som de vil dele med oss på denne? Pris: 17.000,-

3. Hitachi PJ-TX10: Den LCD prosjektøren vi likte best kontra pris, men her var det mange av de andre butikkene som advarte oss og ba oss heller kjøpe en DLP i tilsvarende prisklasse, men har de rett? Klart, vi såg at det var noe dødt bilde, det var noe kornete, men likevel, vi ble etter tre minutters titt vant til det og tenkte ikke mer på det. Pris: 14.000,-

4. Sanyo PLV-Z2: Denne fikk vi heller ikke sett, tre av butikkene hadde den i sortimentet sitt, men ingen inne for titt desverre. Vi har sett tester, og den har gjort det bra der, men.. kontra DLP? Noen som vet? :) Pris: 20.000,-

5. Panasonic PT-L500U: Nok en prosjektør alle solgte, men ingen hadde inne. Ble fortalt den var bedre en de fleste LCD'er i sin klasse, men likevel ikke noe å sammenligne mot dyrere DLP'er..

Vel, et lite knippe ble her presentert, og vi har også sett på flere, men det var disse som vekket en interesse hos hos. Vi fikk også på turene oppleve InFocus 5700 og Projection Design Zero Five og disse klarte selvfølgelig å distrahere oss så mye i og med at det var som 'natt-og.dag' oppelvelse i forhold til de fem overnevnte prosjektørne, faktisk var de to så gode at vi nå snart ligger her i krampegråt og ikke vet helt hvor vi skal begynne å summere opp.. :shock:

Vel, kom med gode tips, vi er meget klar for en investering, en til oss hver, gjerne samme på begge to, men vi vil ha et dønn seriøst og nøytralt synspunkt fra noen som virkelig vet hva de snakker om, film er kommet for å bli i vårt liv og vi vil oppleve det best mulig.

Kriterier/spørsmål kort summert:

1. 16:9
2. God kontrast
3. Bør vi vente med DLP, og heller kjøpe en ok LCD?
4. Bør vi kjøpe en dyr DLP nå? (35k++++)
5. Bør vi vente noen år før vi kjøper noe som helst?
6. Er oppløsningen evt. mer avgjørende på en LCD kontra en DLP?

Med kinohilsen

Petter

P.S: Beklager jeg ikke fikk dette innlegget kortere, men noe frustrasjon måtte bare komme ut, håper det blir sett med ukritiske øyne for denne gang :wink:
Regnbuer kan være flott, men helst utendørs..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2004 20.33.02 #2 av 16
Postet av: Hi-Fil
Det skal ikke være lett å handle projektor om dagen. Det kommer jo mye gromt om en stund, da tenker jeg på xHD3 chipen med oppløsning på 1920x1080 som settes i produksjon for projektormarkedet mot slutten av 2. kvartal i år.
Ser du nevnte Infocus SP 4800. Det er jo å kaste nesten 5-6 tusen ut av vinduet, i og med at du får X1 for rett over 8-9 tusen. Det er nøyaktig samme projektor.
Jeg ville kanskje kjøpt den og solgt den igjen når xHD3 chips projektorene kommer på markedet. Det er jo begrenset hva en kan tape på en projektor i den prisklassen. I sammenligningstester er det alltid X1 som kommer ut på topp i kategorien "Value for money".
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2004 22.33.56 #3 av 16
Postet av: Centaury
Jeg er enig at det ikke er lett å finne projektor. Markedet er en jungel.

Jeg har hatt projektor i 10 år nå., og er så heldig at vi selger slikt der jeg jobber.

Kjøpte ny projektor i fjor. Jeg er ikke så optatt med tekniske data. Jeg har anledning til å prøve dem ut.

Det som er viktig for meg er hvordan fargegjengivelsen for projektoren er, og min erfaring er at mange projektorer gir et kaldt (blått) bilde.

Infocus er jeg ikke så glad i da noen personer kan få et lilla flimrete fargespekter når en flytter på hodet. Grunnet til det er at noen av oss har en liten feil på hornhinnen. Dette er ikke noe man merker til vanlig men med den teknologien infocus bruker så bør du teste den først for å være sikker på at du ikke får denne regnbuen når du flytter hodet.

De projektorene jeg har best erfaring med er Epson. Meget bra og varm fargegjengivelse.

Så i den prisklassen du beskriver så hadde jeg gått for en epson tw10.

Dette er en meget bra hjemmekino projektor som heller ikke støyer noe særlig.

Selv har jeg en epson cmp53. Når jeg kjøpte denne så var ikke tw10 kommet i salg.

Men jeg synes emp53 hadde varmere bilde enn de dyrere da disse er meget gode på data og således gir et litt kaldere bilde.

Håper det ga det noen ideer ihvertfall :D
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 01.06.02 #4 av 16
Postet av: Hi-Fil
Joda, skal være enig i at det er fine farger fra Epson tw10, med dette er en LCD projektor med et kontrastnivå på 700:1.
Dette medfører et elendig sortnivå, som etter manges mening er en veldig viktig faktor i hjemmekinoen. Nattsener på film blir kun grå grøt fra tw10 kontra X1's kontrastnivå på 2000:1. Fargene X1 produserer står heller ikke mye tilbake for tw10. Levetiden på lampen er også 1000 timer lenger på X1.
Problemet med regnbuer er overdrevet, og er ikke noe problem så lenge en ikke sitter og kaster på hodet får å provosere det frem. Fenomenet skylles ikke feil på hornhinnen men rett og slett det faktum at det er et fargehjul som spinner foran pæren med en gitt frekvens. Når man flytter blikket må øyet synkronisere seg med frekvensen på fargehjulet igjen, og i et lite millisekund kan en oppfatte at lye gjenstander "drar på" fargene rød, grønn og blå. Fargehjulet på X1 er av typen 2x hastighet, mens nyere DLP projektorer ligger opp mot 5x og 6x. Det vil si at de spinner med mye høyere hastighet og fargeflimmeret blir vanskeligere å se. Uansett har DLP projektorene overlegent mye bedre sortnivå, og egner seg mye bedre til hjemmekino enn LCD.
Og da tenker jeg vi tente ilden i LCD leieren. :wink:
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 10.47.17 #5 av 16
Postet av: peTRE
Jeg lytter til dere alle her, og det er mye godt å høre (fet kino forresten, Hi-Fil), men jeg har nå siden igår (når jeg postet dette) blitt lit mer klok dvs, egentlig ikke, men det snevres inn hos meg, følgende fakta / tillegspørsmål til mitt opprinnelige innlegg føres opp under her:

Spørsmål:

1. Bør vi vente på neste generasjon DLP, mulig dagrns dyre DLP'er vil falle dramatisk i pris da, tenker da på InFocus 5700 og / eller Projectiondesign Zero Five?

2. Kanskje heller investere i en helt Ok LCD (typen Sanyo PLV-Z2, Panasonic PT-L500U eller Epson EMP-TW200) for heller selge denne om noen år til DLP virkelig har fått fotfeste og gir deg mye for pengene?

3. Burde en gå for en X1 eller tilsvarende 'billig' DLP i.o.m. at disse har suverent bilde i forhold til LCD? Men, da skrikes det 'det er jo 4:3 prosjektører' i bakhodet mitt, 16:9 var et minimum

4. Skal jeg bare lukke øynene å gå for det jeg syntes dekket mitt behov og glemme alt annet for de neste fem-10 årene?

Oppdatert vurderte prosjektører:

1. InFocus X1 / 4800 (DLP)
2. Hitachi PJ-TX10 (LCD)
3. Sanyo PLV-Z2 (LCD)
4. Panasonic PT-L500U
5. Epson EMP-TW200

Nei, det er piakde meg ikke lett dette her, men nå må vi begynne å bestemme oss, vi kan ikke løpe rundt i ring å aldri komme til mål.. :)

Petter
Regnbuer kan være flott, men helst utendørs..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 14.06.33 #6 av 16
Postet av: Belegalda
Hei!
Du burde heller gå for en 4805 som er en 16:9 projektor.
den har vel ikke kommet ennå men skaulle komme i Q2 2004.
Skal visst være mye bedre enn X1/4800.
Du burde jo også se på en DLP pj før du skulle evt.kjøpe en for å se om du blir plaget av regnbueeffekten! hvis du ikke blir det tror jeg DLP er et bedre valg!

Første post yeah! 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 18.06.22 #7 av 16
Postet av: geirtore31
Jeg må si meg enig med Belegalda. 4805 er en kraftig oppgradering av 4800. Borte er regnbueefekten og antydningene til at prosessoren ikke helt følger med i store bevegelser. bedre og raskere farge hjul. jeg ska vente til den kommer. pris = under 20000 sier ryktene!! andbefaler og vente
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 23.14.55 #8 av 16
Postet av: Hi-Fil
4805's oppløsning er ikke optimal for PAL, men er laget for det amerikanske markedet's NTSC.
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2004 23.27.43 #9 av 16
Postet av: Hi-Fil
"peTRE" skrev: 1. Bør vi vente på neste generasjon DLP, mulig dagrns dyre DLP'er vil falle dramatisk i pris da, tenker da på InFocus 5700 og / eller Projectiondesign Zero Five?

De nye DLP projene vil sikkert komme med en intropris som ligger under dagens pris på de to du nevner. Trenden har vært helt klar de siste årene, og viser at nye modeller kommer på markeset med bedre spesifikasjoner og langt lavere pris.

"peTRE" skrev: 2. Kanskje heller investere i en helt Ok LCD (typen Sanyo PLV-Z2, Panasonic PT-L500U eller Epson EMP-TW200) for heller selge denne om noen år til DLP virkelig har fått fotfeste og gir deg mye for pengene?
Av de du nevner er det kun Panasonic som har akseptabelt bilde med tanke på screendoor og nogenlunde sortnivå.

"peTRE" skrev:3. Burde en gå for en X1 eller tilsvarende 'billig' DLP i.o.m. at disse har suverent bilde i forhold til LCD? Men, da skrikes det 'det er jo 4:3 prosjektører' i bakhodet mitt, 16:9 var et minimum
Skal du kjøpe 16:9 projektor så pass på å kjøpe en som er optimal for PAL. De fleste er nemlig optimalisert for NTSC, og medfører skalering og tap av bildekvalitet i PAL.

"peTRE" skrev:4. Skal jeg bare lukke øynene å gå for det jeg syntes dekket mitt behov og glemme alt annet for de neste fem-10 årene?


"peTRE" skrev: Oppdatert vurderte prosjektører:

1. InFocus X1 / 4800 (DLP)
2. Hitachi PJ-TX10 (LCD)
3. Sanyo PLV-Z2 (LCD)
4. Panasonic PT-L500U
5. Epson EMP-TW200

Nei, det er piakde meg ikke lett dette her, men nå må vi begynne å bestemme oss, vi kan ikke løpe rundt i ring å aldri komme til mål.. :)

Av disse er det bare en som virkelig utmerker seg på bildet kontra pris og det er X1. Med anamorfisk linse danker den ut samtlige på ren bildekvalitet, men det er klart at linsen fordyrer en god del.

Uansett, lykke til med utvelgelsesprosessen. :D
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 00.35.35 #10 av 16
Postet av: Centaury
Det som jeg anbefaler er å gå til en butikk der du kan få se projektorene demonstrert. Da blir det lettere å velge den du synest gir mest for pengene. Her er det nok like mye følelser som spekk som teller :wink:

Det er også klar at man kan vente for å få noe bedre, men slik er det alltid.

Husk at dersom man skal vente til den beste bilen kommer på markedet så blir man nok syklist resten av livet. :D

Centaury
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 11.26.16 #11 av 16
Postet av: Hi-Fil
Husk at dersom man skal vente til den beste bilen kommer på markedet så blir man nok syklist resten av livet


Jeg er så enig. Bedre å kaste bort noen kroner fra tid til annen, en å sitte på gjerdestolpen hele livet. Livet er for kort til å sitte å vente. I hvert fall hvis poenget er å spare noen kroner, det er nemlig ikke så lett å sette kroneverdi på livskvalitet. :wink:
MVH Gorm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2004 13.35.19 #12 av 16
Postet av: peTRE
"Hi-Fil" skrev:Jeg er så enig. Bedre å kaste bort noen kroner fra tid til annen, en å sitte på gjerdestolpen hele livet. Livet er for kort til å sitte å vente. I hvert fall hvis poenget er å spare noen kroner, det er nemlig ikke så lett å sette kroneverdi på livskvalitet. :wink:


Det er nok ikke det vi ønsker vi heller, men heller å kjøpe noe som man tilnærmet kan føle seg vel med uten å sitte igjen med en følelse at jeg burde heller gått for.. hehe, mye gode tips, og vi takker for det!

Vi har nå bestemt oss idag for å gå å se på InFocus 4800, Sanyo PLV-Z2 og Panasonic PT-L500U (panasonicen er kommet til butikk sies det) for å endelig gjøre oss opp en beslutning, det som måtte følge de neste månedene av nyvinninger for heller være 'non-exitent', vi gir en feedback her senere idag hva det ble til :)

Igjen, tusen hjertlig takk for knallgode innspill!
Regnbuer kan være flott, men helst utendørs..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2004 23.51.14 #13 av 16
Postet av: Langbein
Jeg er også på jakt etter en projektor , og er veldig interesert i og se panasonicen. Vist den er kommet til butikk hadde det vært kjemmpefint om du kunne fortelle meg hvor den kan sees. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2004 13.47.22 #14 av 16
Postet av: wotg
Jeg må bare nevne at hi-fi centerkjeden har begynt å selge infocus 5700 for 29.990,-
hvis det skulle være interessant.
Kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2004 17.41.47 #15 av 16
Postet av: Belegalda
Hvis du ennå ikke har bestemt deg kan du jo se på H30 +linse, kan kjøpes direkte fra linske produsenten som Hi-Fil bruker.

Den vil jo koste rund veiledende i norge med frakt og slikt, skal være bedre en X1 på ren bildekvalitet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar