Logo

prosjektor stillbilder

Skriv et svar
28.10.2005 16.56.20 #1 av 6
Postet av: oroulet
Hei,

Jeg tenker å kjøpe en prosjektor, men jeg skal hovedsakelig bruke den for å vise digitalebilder. sikkert noen filmer men det er mindre viktig.

Jeg tenkte å kjøpe en dlp prosjektor siden jeg har hørt at bildekvalitet er bedre. Er det riktig ?

projektorer må være ganske stille siden en bilde ikke har lyd . og 4/3 er ikke noe problem siden bilde har en vanlig refleks format.

mange pixel er best men jeg tenker ikke å bruke mer enn 20000.

den PT-AE700E er nå billig menn jeg lurer litt på kvaliteten for stillbilder ??

noen anbefalinger ?


Takk
Olivier
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2005 17.27.20 #2 av 6
Postet av: Granberg
"oroulet" skrev:Jeg tenkte å kjøpe en dlp prosjektor siden jeg har hørt at bildekvalitet er bedre. Er det riktig ?

Det er ikke helt riktig, for begge (LCD&DLP) teknologiene har mange fordeler og ulemper iforhold til hverandre. Les mer her: http://www.hjemmekino.no/guide/projektorlcd.asp

"oroulet" skrev:den PT-AE700E er nå billig menn jeg lurer litt på kvaliteten for stillbilder ??

PT-AE700 er veldig bra til prisen nå, men det kommer for tiden en del nye projektorer som også bør vurderes. Hvilken av disse som er best osv har jeg ikke peiling på..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 11.33.27 #3 av 6
Postet av: oroulet
Jeg har undersøk litt mer i helgen.
Siden bildene mine har en format som er nærmere 4/3 enn 16/9, får jeg bedre oppløsning med 1024*768 enn med 720i.

Problemet mitt er at alle anbefalte projektorer er 16/9. Derfor har jeg det vanskelig for å finne en prosjektor med 4/3 som passer til hjemmekino bruk.

det finnes for eksempel PB8240 og PB8258 samt PB7230, men det er vanskelig å finne ut om de passer bra i en hjemmekino. (lyd, rainbow effect, ... )

Så hvis noen hadde erfaring med noen med dlp prosjektorer i 1024x768, er jeg veldig interessert,

Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 00.20.44 #4 av 6
Postet av: Q-ball
Jeg prøver å finne ut av det samme (projektor til PC-bruk og film), og det viser seg å være vanskelig.

Du nevner BenQ 8240, og jeg ville bare nevne at jeg har blitt fortalt (av produktansvarlig på EET) at BenQ 8250 bråker signifikant, og at den er dårlig på fargegjengivelse.
Legg merke til at dette er 8250, ikke 8240 som du nevner, men jeg ville i alle fall sjekket forskjellene på disse før jeg kjøpte.

Videre er både 8240 og 7230 (2500 ansi l) og 8250 (3000 ansi l) for lyssterke for å bruke til hjemmekino, som bør holde seg under 1500 ansi l, helst rundt 1000.

Fikk en anbefaling fra produktsjefen hos BenQ at PB6210 var den han mente var best egnet fra deres sortiment.
Den mangler imidlertid DVI eller HDMI-inngang...

Ellers har Texas Instruments kommet med en ny DLP chip med oppløsning 1280x768 (i motsetning til 1280x720 som er standard). Dette gjør at den skal klare både 1280x720 og 1024x768 bra. Foreløpig har jeg bare funnet en projektor med denne chipen: Mitsubishi HC3000, som kommer i slutten av november. Pris oppgis til kr 22 995,-

Jeg sliter med å finne en projektor som passer til PC og hjemmekino, men kan se ut som BenQ PE7700 er et godt alternativ. Denne skal støtte 1024x768 i tillegg til 1280x720, uten at jeg har testet hvor bra det blir.

Mulig det finnes mange andre alternativer, men andre produsenter oppgir så godt som aldri at deres projektorer støtter andre oppløsninger enn den som er native eller maks.
Hvorvidt dette skyldes at de ikke gjør det, eller at de bare ikke oppgir dette vet jeg ikke, men det gjør det hel..... mye vanskeligere å finne en projektor.

Lykke til...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 12.43.26 #5 av 6
Postet av: larax
Hei.
Så på forumet her i går at det var en som skulle selge en Optoma H56
Den passer ypperlig til det du skal ha den til. Flott på bilder i 4:3 og skulle du ha lyst til å se en film, så funker det veldig bra. Jeg har selv hatt en og det virker!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 16.42.34 #6 av 6
Postet av: Øystein Søbye
Jeg har lenge gått og vurdert det samme. resultatet ble for meg å kjøpe en Canon Xeed. Den har 4:3 format, oppløsning på 1400 x 1050 og er av LCOS-typen - ikke veldig stillegående, men til å leve med. Jeg må si jeg er meget fornøyd (nesten imponert) med fremviseren, både til film og til stillbilder. Sammenlignet med en god gammeldags Kodak carousel faller den likevel, som alle andre prosjektorer jeg har testet, litt gjennom. Det er først og fremst fordi du alltid får mere strølys fra en prosjektor enn fra en lysbildefremviser. Svart blir derfor ikke like svart som fra Kodaken. Men denne Canonen er likevel den beste jeg har testet hittil. Svartnivået blir betraktelig bedre om en ikke drar ut lerretet mer enn nødvendig.

Jeg vurderer å male taket i den kroken av stua hvor lerretet er mørk grå, i tillegg til at jeg har tenkt litt på å monterere noen gardinfester i taket og få spesialsydd noen gardiner som kan "innramme" den delen av lerretet hvor bildet vises. Noen som har erfaring med slikt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar