Logo

projektor som tv?

Skriv et svar
12.09.2004 12.00.44 #1 av 2
Postet av: thotved
Har nettopp flytta til Trondheim og har planer om å kjøpe en ny 32" widescreen. Disse koster ca. 5000+... Så kom eg over en prosjektor til 6999,- og tenkte at det var jo svinbillig! Har alltid hatt lyst på "ekte" hjemmekino =) Men so e spørsmålet..

kan eg bruke en projektor som tv? Er det 100% umulig å bruke en projektor dersom lyset i rommet er på?

Og so ett til spørsmål.: Med en 4:3 prosjektor med en oppløsning på 800x600, kordan vil en 16:9 film sjå ut? har 4:3-prosjektorer "16:9-modus"?

Eg e forresten "fattig" student, men får snart 22000 i stipend(lån) og 6000 i lønning ... =) Er det mange "fattige" studenter som har projektor eller er det kanskje litt luksus?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2004 13.13.38 #2 av 2
Postet av: Rune
Heisann velkommen til forumet og velkommen til bartebyen.

Jeg er selv NTNU student, så jeg vet hvordan det å få uttedelt stipend er. Har selv valgt å ikke investere i projektor pga av plassmangel på hybel. Jeg mener at projektor ikke er noe særlig til TV bruk i et opplyst rom. Det optimale er nok å ha begge deler hvor man bruker projektoren til filmtitting i mørkt rom, mens TV'n brukes til tv titting i dagslys og sendinger som ikke nødvendigvis må vises på et stort lerret.

800 x 600 vil gi en oppløsning på 800 x 450 ved 16:9. Dette er ca 130 linjer tapt av tv systemet vi bruker i Norge. Er dette en DLP så er nok uansett kvaliteten akseptabel for de fleste. Bildet vil da vises med sorte områder over og under. (De vil ikke være helt sort da noe lys vil slippe igjennom, noe som ikke gjelder hvis man har en 16:9 brikke i projektoren)

Skal du ha projektoren som TV må du også huske på at du må ha en videospiller, paraboltuner, kabeldekoder eller DVD opptaker som tuner.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar