Logo

Projektor og fokus

Skriv et svar
29.03.2008 10.45.29 #1 av 7
Postet av: Lazarus
Lurer bare på om det er normalt at det er et lite avvik i fokusen fra hjørne til hjørne på en projektor? Merker når jeg flytter menyen mellom de forskjellige hjørnene at fokuse ikke er helt lik. Har plassert projektoren så den står rett på lerretet. Har også prøvd å vri den i forskjellige vinkler i forhold til lerretet, uten at det har noe virkning. Er det noe feil på projektoren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 11.15.14 #2 av 7
Postet av: Torja
Hvilken type PJ har du? Nei det er vel litt svakheten til digitale PJ, de er ikke like godt fokusert over hele bildet. Som regel best på midten. Men hvor bra/dårlig de gjør dette avhenger av hvor godt de er bygd, linse og kostnader.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 11.36.05 #3 av 7
Postet av: Lazarus
"Torja" skrev:Hvilken type PJ har du? Nei det er vel litt svakheten til digitale PJ, de er ikke like godt fokusert over hele bildet. Som regel best på midten. Men hvor bra/dårlig de gjør dette avhenger av hvor godt de er bygd, linse og kostnader.


Har en Optoma HD65.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 12.04.14 #4 av 7
Postet av: Torja
En billig DLP PJ. Kostnadene må vel skrus ned ett eller annet sted, opptikken er vel ikke av de beste og det er vel bl.a. her det spares. Men er det veldig dårlig fokus på den, eller er du fornøyd?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 13.19.55 #5 av 7
Postet av: Lazarus
"Torja" skrev:En billig DLP PJ. Kostnadene må vel skrus ned ett eller annet sted, opptikken er vel ikke av de beste og det er vel bl.a. her det spares. Men er det veldig dårlig fokus på den, eller er du fornøyd?


Tja... det er jo ikke veldig dårlig. Jeg klarer jo å lese hva det står der, men det er litt soft. Synes bare at det var litt rart at det var merkbart dårligere fokus i det ene hjørnet. Det er egentlig høyre side av bildet som er problemet og da det nederste høyre hjørnet det verste. Venstre side av bildet er greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 14.40.58 #6 av 7
Postet av: Torja
Kun det ene hjørnet, og svært merkbart.
Da ville jeg godt tilbake til butikken/eller forhørt meg om den. Hvis PJ er ute av fokus på den ene siden og dette er plagsomt når du ser film, er det jo ikke bra. :?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2008 15.10.08 #7 av 7
Postet av: Lazarus
"Torja" skrev:Kun det ene hjørnet, og svært merkbart.
Da ville jeg godt tilbake til butikken/eller forhørt meg om den. Hvis PJ er ute av fokus på den ene siden og dette er plagsomt når du ser film, er det jo ikke bra. :?


Jeg sendte mail til butikken og fikk som svar at jeg måtte passe på å plassere projektoren så den lyste midt på lerretet, helt rett. Har gjort dette, men merker at dette ikke har noe å si i det hele tatt. Jeg har vinklet den opp og ned, til venstre og høyre og fokusen holder seg likt uansett. Jeg er liksom ikke helt sikker på om det merkes på lerretet om det en hjørnet er mer ute av fokus eller ikke. Men jeg synes at hele bildet er ørlitegranne soft, men så vet jeg ikke da om det kanskje skal være sånn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar