Logo

Progressiv scan

Skriv et svar
16.11.2004 19.37.29 #1 av 5
Postet av: Jon H
Min DVD spiller har progressiv scan og i den forbindelse har jeg et par spørsmål ;

1) Kan PS brukes på alle filmer (Altså, kan man sette spilleren til å levere PS signal ut uavhengig av hvilken film som står i ?)

2) Hvordan skrur man dette på, eller kommer det på av seg selv ?

3) Er det noe man må ta hensyn til når man kobler opp spilleren til TV / Projektor for å få brukt PS ?

4) Får av og til opp "PAL Plus" på TVen min når jeg ser film (Lõewe), hva betyr dette ?

Spilleren er en Rotel RDV 1060.

Muligens banale spørsmål, men jeg har altså ikke funnet ut av dette :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 15.10.02 #2 av 5
Postet av: Granberg
Kan PS brukes på alle filmer

ja

Hvordan skrur man dette på, eller kommer det på av seg selv ?

det kommer vel på av seg selv tror jeg.. :?:

Er det noe man må ta hensyn til når man kobler opp spilleren til TV / Projektor for å få brukt PS ?

du må bruke komponentvideo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 19.02.44 #3 av 5
Postet av: Jon H
Takk for delvis oppklarende svar. Jeg bruker scartkabel mellom dvd-spiller og TVen, ikke fullscart men kun bilde. Blir dette å regne som en komponent video kabel eller må jeg bruke en annen kabel og derav en annen utgang på spilleren?

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 19.32.10 #4 av 5
Postet av: Tengs
Progressiv scan fungerer KUN på component utgangen på DVD spilleren.
Dersom du bruker scart kabel til TV-en har det ingen innvirkning om progressiv scan er aktivert eller ikke.
Det finnes veldig få CRT TVer som kan ta imot component signaler.
De som finnes er HD-klar.

På de fleste DVD spillere kan en aktivere og deaktivere progressiv scan, enten med en knapp foran på spilleren, eller i noen få tilfeller bak.

Funksjonen må også på en del spillere aktiveres i menyen.

PAL PLUS er etter hva jeg vet en "forbedret" vesjon av PAL systemet beregnet på å forbedre 16:9 bildet. Den er brukt (litt) i Tyskland. "Vanlig" PAL har 576 linjer i bildet, mens PAL Plus har 625.
At du får opp dette når du ser DVD er litt rart, men det kan være at TVen skalerer opp ?
(Kanskje andre som kjenner dette bedre)


Et par definisjoner.

PAL Plus

Phase Alternation Line Plus is a system developed in Germany for transmitting colour television images with 625 lines and 50 fields per second and an aspect ratio of 16:9.



PAL Plus is not a different colour system as such. It is a widescreen system designed to transmit 16:9 aspect ratio pictures that are compatible with standard 4:3 receivers within normal terrestrial analogue channels. Full-height anamorphic (FHA) pictures are generated at the studio with 16:9 aspect ratio and using all 575 available television lines. The pictures are then converted to 'letterbox' format with so called 'helper' signals transmitted on the unused black lines above and below the picture which are intended to be invisible to the 4:3 viewer. A PAL Plus receiver uses these helper signals to reconstruct the missing vertical information, and presents a full-resolution 575-lines high picture to the widescreen viewer.

Although the colour standard is essentially identical to normal PAL, some optimisation and processing of the signal is done at the transmitter and receiver to improve some of the shortcomings, such as chroma and luma resolution and cross-colour artefacts. These techniques are called 'Clean PAL' encoding and decoding or 'Colour Plus' and improve the colour pictures on both standard and PAL Plus receivers.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 14.57.42 #5 av 5
Postet av: Jon H
Da begynner det å lysne, TVen takler progressiv scan så det er ikke det som er problemet. Regner med at PS skulle virke da så fort jeg får koblet opp med en annen kabel. PAL plus kommer opp av seg selv på enkelte filmer ja.
Takker for godt svar.

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar