Logo

Problemer med synching på Denon DVD-2800

Skriv et svar
03.10.2004 15.44.17 #1 av 15
Postet av: bajsmaster
Har hatt den første versjonen av Denon DVD-2800 siden høsten 2001. Jeg har begynt å få store problemer med å få den til å synche lyden skikkelig med bildet på DVD-filmer. Jeg har vel egentlig pinpointet at problemet er spilleren, da lyden på tv-signaler er i synch med bildet, samt at når jeg spiller av dvd filmene i xboxen så er den også helt fin. Det er samme problem enten jeg bruker coaxial eller optisk utgang. Spesielt på hurtige dialoger er problemet veldig merkbart. Jeg har forsøkt å stille inn delay på min Denon AVR-2802, men uten at dette har vært noe særlig til hjelp.

Noen som har noen tips og råd i forbindelse med dette problemet ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 16.03.41 #2 av 15
Postet av: Rune
Hvilket type TV apparat har du?

Hvis man har plasma f.eks så vil man kunne få slike symptomer da TV lyden blir kompensert i TV apparatet.

Har du en vanlig TV så er det nok i DVD spilleren hvor problemet ligger. Var en del spillere som var plaget med dette for noen år siden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 17.36.39 #3 av 15
Postet av: bajsmaster
Jeg har en panasonic TH-42PA20. Bruker komponent utgangen fra Denon spilleren og i TV`n.


"TV lyden blir kompensert i TV apparatet" ? ... dette må du forklare litt nærmere. Jeg har ikke på lyden på tv`n når jeg ser på dvd`er hvis det var noe slikt du mener.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 17.40.50 #4 av 15
Postet av: Rune
Det jeg tenker på er at når lyden kommer ut av phonokontaktene er den tilpasset forsinkelsen i TV apparatet.

Dermed vil TV lyden få rett sync. Jeg opplever at hvis man kjører progressivt komponent så gir det minst forsinkelse fra DVD.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 00.22.56 #5 av 15
Postet av: bajsmaster
Jeg kjører progressivt komponent fra spilleren til tv`n. Må dog korrigere meg selv litt her. Satt og så på en rap-dvd her forleden. Synkroniseringsproblemet ble veldig merkbart siden man sitter og følger med på leppene til personen som rapper og hører på lyden samtidig. Jeg sa tidligere at xboxen min ikke hadde noe problemer med synkronisering, men problemet er der der også. Jeg har som sagt prøvd å stille på Delay time på AVR-2802 forsterkeren mens dvd`n spilles av, men selv det å gå fra 0 meter til 5 meter ga ingen merkbar bedring.

Håper noen kan hjelpe meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 06.53.45 #6 av 15
Postet av: Jacob
Den justeringen du justerer på er forsinkelsen til bakhøyttalerne i forhold til fronthøyttalerne. Den hjelper ikke på LIP sync problemet. Tror ikke AVR 2802 har denne funksjonen. Så eneste løsning er faktisk ny forsterker med slik funksjon.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 18.06.44 #7 av 15
Postet av: bajsmaster
Kan det fungere bedre å koble komponent kablene via forsterkeren og til tv`n ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 18.56.11 #8 av 15
Postet av: Rune
Det blir nok akkurat det samme desverre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2004 23.01.33 #9 av 15
Postet av: bajsmaster
Er det vanlig at dagens hjemmekino forsterkere har egne innstillinger for lip-synch ? Er kjipt at utstyr til nesten 50 000 skal kunne produsere et slikt problem....

EDIT:

Velvel, etter mer lesing på forskjellige forum så har jeg innsett at dette er et mer vanlig problem på eldre forsterkere og plasma-tv. Så jeg har bestemt meg for å selge unna min AVR-2802 og erstatte den med AVR-2805
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2004 00.44.51 #10 av 15
Postet av: bajsmaster
Er det forresten noen som vet om det finnes dvd-spillere som har mulighet for å justere lip-sync ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2004 05.35.09 #11 av 15
Postet av: Rune
Det fantes noen spillere tidligere som hadde LIP Sync justering. Tror ikke dette er vanlig i dag.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2004 10.50.21 #12 av 15
Postet av: Asbjornp
Hvor kan jeg lese om lip sync problemer?

Hvilke komponenter som kan skape dette, hvilke signaler (type) som kan skape dette osv..?

Hadde tenkt på Plasma og kanskje ny dvd spiller pluss kabel tv signaler på plasma skjermen.


I et 5.1 oppsett
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2004 01.11.05 #13 av 15
Postet av: bajsmaster
Du vil nok ikke oppleve problemer med lip sync på kabel-tv kilden, da både lyd og bilde kommer rett inn på tv`n. Det er hovedsaklig det at fra dvd-spilleren så går lyden sin vei til forsterkeren og bildet sin vei til plasma-skjermen. Det er en forsinkelse i bildet på plasmaskjermer og dermed så går lyden fortere enn bildet. Det er kanskje et mindre kjent problem for de fleste, men jeg måtte lese litt gamle forumposter herfra og andre steder før jeg fant ut av dette. Det kunne kanskje vært en idè å legge litt info om akkurat dette problemet på Plasma-tv guiden.

I bunn og grunn er det vel slik at dersom du har tenkt å kjøpe deg plasmaskjerm, så må du ha en hjemmekinoforsterker som har muligheter for å stille inn forsinkelse på lyd. Dette er dog en funksjon som først og fremst finnes i utstyr som koster 5000 og oppover, samt at det må være av nyere dato.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2004 19.34.51 #14 av 15
Postet av: Asbjornp
Så ved å bruke AVR-2805 unngår du dette problemet ved å sende bilde og lyd igjennom forsterkeren? Eller er "audio-delay" saken for å justere forsinkelsen på lyden når man sender lyden til forsterken og blildet direkte til tv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2004 19.55.38 #15 av 15
Postet av: Rune
Bildet kan gå direkte til TV, mens lyden blir forsinket med lip sync justering. Husk å ikke forveksle audio delay som brukes til bakhøyttalerne for å kompensere for forskjellig avstand mellom lytteposisjon og front/bakhøyttalere med LIP sync justering som forsinker lyden til alle kanaler.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar