Logo

Problemer med progressiv scan over komponent

Skriv et svar
10.04.2007 13.00.16 #1 av 3
Postet av: carnesen
Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Pioneer DV-490. Jeg har en relativt lang komponentkabel i relativt dårlig kvalitet mellom dvd-spiller og projector uten at jeg tror det har noe med saken å gjøre. På enkelte filmer ("Happy feet", "The descent") ser det helt for j**lig ut når jeg setter spilleren til å bruke progressiv scan, man kan virkelig se stripene bli flettet hvis det er bevegelse i bildet. Når jeg skrur av progressiv scan blir det borte. På andre filmer fungerer det helt fint med progressiv scan.

Hva i all verden kan dette komme av? Jeg skal bytte til HDMI kabel om ikke lenge, men jeg er ekstremt nysgjerrig på hva dette fenomenet skyldes. Noen som vet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2007 19.29.43 #2 av 3
Postet av: Rune
Hei, blir litt gjetting siden jeg ikke vet hvilken projektor du har, men jeg tipper at deinterlaceren i dvdspilleren er litt dårlig. Når du kjører interlaced til projektor så må projektoren gjøre signalet progressivt. Det virker som prossesseringen i projektoren er bedre.

Mange foretrekker å gjøre 576i til projektoreren for det gir best bilde, da mange projektorer har god bildebehandling.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2007 10.30.17 #3 av 3
Postet av: carnesen
Jeg har en Hitachi PJ-TX300.
Det litt rare er at den gamle DVD spilleren min, en eltax dv-251 som bør være dårligere enn den jeg har nå ga helt OK bilder med progressiv scan.

Men da med en kortere kabel av bedre kvalitet, kan dette ha noe å si ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar