Logo

Problemer med mottak av noen kanaler

Skriv et svar
23.02.2007 14.12.04 #1 av 2
Postet av: bajazzo
Har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Har et anlegg med to LNB'er og switch, og Forcemottaker til Canal Digital og Viasat mottaker til Viasat. Det er koblet fra switch til Force og fra Force til Viasat. Dette oppsettet har fungert smertefritt i lang tid, men de siste månedene er det noe som ikke fungerer.

Jeg kan se TV2 og andre kanaler som sender med horisontal polariasjon, men sliter med NRK, NRK2, Zebra, Cartoon osv (som vel har vertikal polarisasjon). Jeg kan ha bilde når jeg switcher til en av disse kanalene, men etter et par sekunder fryser det og jeg har "ingen signal". Signalmåler viser også 0. Signalkvalitet på TV2 er typisk i overkant av 70%.

Jeg kan se TV3, som vel også sender med vertikal, så ikke noe tyder på at det er switch som er problemet? Kan det være LNB'en på Thor som er defekt? Virker jo noe snodig all den tid jeg får bilde i korte øyeblikk før det forsvinner. I noen perioder har jeg bilde på Zebra, men det virker som om signalkvaliteten er veldig marginal. Er det så store forskjeller på ulike transpondere på Thor at jeg kan ha tilstrekkelig signal på TV2 og for dårlig signal på NRK etc.? Virker jo også rart da jeg da ville hatt noe utslag på signalmåler og ikke 0 som jeg har nå.

Takknemlig for tips og råd om hvordan jeg skal forholde meg for å eliminere årsaker til problemet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2007 08.01.25 #2 av 2
Postet av: Rune
Siden TV3 funker korrekt føler jeg at det utelukker feil med tuner eller switch. Jeg ville prøvd å bytte plass på hodene for jeg antar de er lik. Da får du utelukket om det er feil på lnb eller ikke.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar