Logo

Problem med sub

Skriv et svar
22.08.2006 07.36.10 #1 av 7
Postet av: fotpet
Har skaffet meg en Eltax Atomic A 10.2 subwoofer.
Trodde det skulle være enkelte å få lyd ut av denne, men tok litt feil der?

Har koblet anlegg som følger:
Optisk kabel, lyd ut fra dvd spiller
lyd på dvd-spiller er satt til 5.1
fra forsterker går kabel fra PRE OUT/SUBWOOFER til LINE 1 på subwoofer
subwoofer er ON på forsterker

likevel ingen lyd fra subwoofer...

Noen gode forslag til hva som er feil?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2006 15.09.50 #2 av 7
Postet av: Even Sundgot
på somme recevere må front srå på large du kan jo prøve det.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2006 17.58.09 #3 av 7
Postet av: Torja
"Even Sundgot" skrev:på somme recevere må front srå på large du kan jo prøve det.. :D

Tror du mener front som small.

Men er det slik at subben er helt død? Lyser diodeyset bak på subben når strøm er tilkoblet og suben er slått på. Lyser vanligvis rødt, når på, men ikke får signaler, mens det lyser grønt, når den også får signaler fra forsterkeren.

Hva er delefrekvensen satt til i forsterkeren og er volumknapp skrudd opp på subben? Denne subben har sin egen delefrekvens knapp, pass på at denne er skrudd helt opp hvis du deler signalet i forsterkeren. I tillegg sjekk ved hjelp av test signal hvor mange db som sendes til subb.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2006 20.20.48 #4 av 7
Postet av: Even Sundgot
ja smal sefølgeli.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 08.47.27 #5 av 7
Postet av: fotpet
Fronthøytalerne er satt til large...har prøvd disse på small også uten at det er noen forskjell.

Når jeg prøver testsignal, får jeg kun testsignal fra front, center og bak. Sub får ikke noe testsignal.

Det er en diode på baksiden av suben. Denne lyser rød når den er inaktiv og grøn når kabel er koplet i fra anlegg. Regner da med at sub mottar et eller annet signal fra forsterkeren?

Det er egen lydkontroll på suben, denne har jeg stilt ca på halvt volum. Har også prøvd å endre på frekvens/dB (?) som er den andre knappen på suben.

I utgangspunktet er sub ON på forsterker, lydnivå er endret mellom 0 - 10 dB.

Er det mulig at LINE 1 ikke gir noe signal? At man må koble høyttalere til suben med ledning? Har ikke prøvd dette...blir litt vel mye kabler etter hvert
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 09.40.59 #6 av 7
Postet av: Torja
Når test signalet sendes til subb, er den da helt død, ingen lyd i det hele tatt? Lyser det grønt når den er på. Hvilken kabel bruker du mellom subb og forsterker. Hva står det over inngangen på subb?

Hvis det er slik at de andre høytalerne får et test signal og subb ikke, er du sikker på at receiveren har oppfattet at det er tilkoblet en subb? Ville lest brukermanual og sjekket innstillinger på receiver en gang til. Kan være noe galt med kabelen mellom subb og receiver, også.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2006 16.25.54 #7 av 7
Postet av: hbakken
Først sjekk at du har riktig kabel til riktig inngang på sub.
Jeg har en signalkabel (vanlig phono med rød/hvit). Den er koblet med et Y-ledd på pre-out og så inn på sub'en.

Som andre nevner. Du må sjekke oppsettet på forsterkeren nøye.
Det kan hende du må aktivere sub pr oppsett.

Eks: jeg har satt sub til ON når jeg får signaler på enkelte innganger.
Lyd fra tv f.eks har jeg ikke aktivert sub.

Sjekk av kabel/kobling + oppsett forsterker er stalltipsene som får den i mål:)

ps: når sub'en er slått på er den vanligvis er rødt lys som andre nevner, og grønt når det får signal. Da må en kilde aktiv sende signaler til sub'en.
--------------------------------
Mvh Håkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar