Logo

Plassering av høytalere

Skriv et svar
13.05.2009 06.09.12 #1 av 1
Postet av: geirh
Har et par spørsmål anngående plassering av høytalere. Er i sluttfasen av hjemmekinoen hjemme, men jeg sliter litt med lyden fra det samme utstyret som stod i midt tidligere rom. Der fungerte ting bra.

Rommet er ca 4x2,5 og lerret og frontene står på kortveggen. Dersom jeg sitter perfekt centrert i sweetspot funker det rimelig greit, men så fort jeg setter meg i en av side stolene eller bare legger meg litt ut av center så flytter fokus fra filmen seg til den siden jeg sitter på. Sitter vi 2 stykker i hver sin stol så får vi liksom hver sin hovedhøytaler som dominerer lydbildet. Har sjekket polariteten på høytalerene, og jeg har brukt MCACC systemet til Pioneer sin 1018 receiver. Testet med Phase controllen på og av uten noe hørbar forskjell. Frontene er Proson R63 MKII, og center er Proson Center 52 MKII . Center er montert på veggbraketter beregnet for centerhøytalere av denne størrelsen.

Kan plassering av høytalerene i form av vinkling eller nærheten til sidevegger medføre slike fenomener, eller er det andre tips i denne sammenhengen?

Håper på nyttige innspill!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar