Logo

Plassering av fronthøyttalere?

Skriv et svar
08.09.2006 21.07.34 #1 av 2
Postet av: Frank72
Noen som har erfaring i å plassere fronthøyttalerne nær lerret? Har ikke store valgmuligheter, da rommet kun er 4 m. bredt, og plassering av pj er låst.

Regner med at bredden på skjermen blir ca. 1,80-2,00 m, med fronthøyttalere ca. 10-15 cm til siden. Sitteavstand er ca. 4 m. Blir denne vinkelen helt rar, eller???

mvh
Frank :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2006 07.26.17 #2 av 2
Postet av: pnerbye
Det blir helt greit. Til musikk anbefaler en å plassere høyttalere og lytteposisjon i en likesidet trekant. Til film kan en godt ha litt lenger avstand til lytteposisjon.

Selv har jeg frontene ca 2,5 meter fra hverandre, og lytteposisjon 3,5 meter fra hver høyttaler.

Vinklingen på høyttalerene bør justeres ifht. spredningskarakteristikken. Jeg har sett anbefalt at en justerer vinklingen med god kvinnevokal i cd-spillern. Juster vinkel til du har det stereoperspektivet du ønsker. Sett deretter på en låt med mye bass og juster avstandene til veggene til bassen sitter som den skal.

Har du 4 meter bredt rom vil du få ca 2,5-3 meter mellom frontene. Blir omtrent som mitt oppsett: http://minhjemmekino.no/pnerbye
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar