Logo

Plasmaskjerm Pioneer v. Panasonic

Skriv et svar
09.11.2006 17.27.49 #1 av 13
Postet av: Alx
Hei.

Ser på forumet at det er en overvekt av Panasonic tilhengere, og at forumtråder som omhandler Pioneer er så og si fraværende- er dette tilfeldig?

Skal kjøpe min første plasmaskjerm og er veldig usikker på hvilken skjerm jeg skal velge. Det står i hovedsak mellom Panasonic og Pioneer, men klarer ikke helt å finne det vinnende argumentet for noen av de. Har sett på PV60, PV600, 4270XA og 427XA i butikk, og etter min mening er alle gode skjermer som tilfredstiller mine krav til billedkvalitet.

Så langt har jeg kommet frem til at det står mellom PV60 og 427XA. Hvorfor? Føler man får mye for pengene med PV60 hos Lefdal (14.995,-), spesielt sett i forhold til PV600 og 4270XA. Alternativet er å dra på skikkelig med 427XA og få alt man trenger, men er usikker på om forskjellen mellom de to skjermene forsvarer 7-8k.

Håper noen kan komme med noen gode objektive synspunkter, slik at jeg kan finne det avgjørende argumentet- og bli ferdig med det helvete det er å skulle kjøpe ny TV :twisted:

NB! Skal hovedsaklig bruke skjermen til TV, film og noe konsollspilling. Å kunne koble til PC er jo ålreit, men ikke et must. Har for øyeblikket heller ikke surroundanlegg,

Alx
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2006 18.05.45 #2 av 13
Postet av: boly
Synes du alle er i samme liga på bilde, kjøper du den billigste og bruker mellomlegget på skikkelig parabol/ kabel decoder,dvd spiller og kabler.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2006 18.16.14 #3 av 13
Postet av: Kim
De fleste går da for Panasonic PV60 fordi den er såpass billig.
Og er selvfølgelig såpass bra til prisen, den vinner tester "overalt".
Pioneer vinner derimot med en halv karakter over PV60 i enkelte tester jeg har lest.

Det er +\- med begge tv'ene, men jeg (som er frelst Pio-fan) mener at å ha en Pio-tv på veggen er fantastisk å se på.

Du skulle nesten hatt en PV60 og en 427 hjemme og vurdert opp mot hverandre 8)

Edit:

Om du allerede har en tv hjemme som kommer til å holde ut året + litt til så hadde jeg vente på neste generasjon som selvfølgelig blir enda billigere + litt bedre.
Pio 436 xde | Samsung DVD-HD950
----
Denon 3805 | Creek Evo CD
----
Epos M 12.2 | QLN 601 mk II
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2006 20.20.56 #4 av 13
Postet av: VannMann1
"Kim" skrev:
Om du allerede har en tv hjemme som kommer til å holde ut året + litt til så hadde jeg vente på neste generasjon som selvfølgelig blir enda billigere + litt bedre.


Du glemte at den sikkert også har en digital mottaker som virker
mot det nye digitale bakke tv som har mpeg4 (h.264) standard.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2006 21.36.00 #5 av 13
Postet av: Alx
Når kommer disse TV'ene med alle disse godsakene da? Synes jeg har ventet lenge nok med å kjøpe plasma,- men da kan jeg vel vente litt til...

Alx
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2006 09.06.29 #6 av 13
Postet av: t-man
Sliter med det samme problemet da jeg rett og slett ikke greier å bestemme meg for hvilken plastma jeg skal velge. Det står mellom 427XA og pv600vfor min del da jeg synes at designet på pv60 ikke er helt der oppe....
Hvis man venter noen mnd så vil vel ikke prisen på disse skjermene ha blitt vesentlig billigere?(bare se på 6 generasjon pioneer, de er fortsatt ganske dyre)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2006 10.28.58 #7 av 13
Postet av: Alx
Jeg lurer da mest på hva de nye skjermene har som man ikke kan klare seg uten- siden det rådes til å vente?

Lurer også på når de nye modellene ville være nede på det prisnivået som de to aktuelle skjermene jeg har sett på er? Det tok jo 6-7mnd. fra årets skjermer ble lansert til de kom ned på den prisen de er på idag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2006 12.29.12 #8 av 13
Postet av: Rikky
"Alx" skrev:Jeg lurer da mest på hva de nye skjermene har som man ikke kan klare seg uten- siden det rådes til å vente?

Ingenting, spør du meg. Jeg hadde for eksempel ikke ventet for å få fungerende intern DVB-T-tuner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 09.08.02 #9 av 13
Postet av: Pioneeren
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 13.11.57 #10 av 13
Postet av: joneh
flott test :) har ikke angret et sekund for at jeg gikk for 427 :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 13.24.02 #11 av 13
Postet av: ziik
Etter å ha lest på forumet her i ca 1 år så trodde jeg det var var pioneer som slet med innbrenning :shock: men nå har det snudd til å var panasonic, forstår jeg det rett?
Jeg var født uten noen ting og har meste parten av det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 15.46.16 #12 av 13
Postet av: morsk
"ziik" skrev:Etter å ha lest på forumet her i ca 1 år så trodde jeg det var var pioneer som slet med innbrenning :shock: men nå har det snudd til å var panasonic, forstår jeg det rett?


Slike tester er til syvende og sist verdiløse. Den ene motsier den andre, og resulatet virker være mer basert på testpanelests forutintatthet og dagsform enn seriøsitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2006 16.28.35 #13 av 13
Postet av: orso
"Pioneeren" skrev:http://www.pioneer.no/files/no/plasmatest.pdf :D

Vær klar over dette er 50"rne og at 50" til Pioneer har høyere kontrast og derfor bedre sortnivå enn 40". Flere som rapporterer at 427 har for dårlig sortnivå. Til gjengjeld har den noe bedre fargegjengivelse enn Panasonic. Det er også enklere å kalibrere Pioneer optimalt.
http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 482013.ece
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar