wiiiiizz
Aktiv
E-post
Hei
Jeg har en 42" philips plasma tv som jeg nå har hatt i ja ett par mnd. Bruker den til og se på vanlig parabol sendinger,film og litt tv-spill. Jeg er veldig fornøyd med tv'en sånn sett men det som irritererer meg er at jeg kan se TV2 logoen oppe i hjørnet etter 2timer cirka på TV2-kanalen, samme når det gjelder resultatlista i fotballkamper ogsånt. Det pleier som regel og gå bort etterhvert, har opplevd engang at det gikk nesten 1 døgn før det gikk bort. Hvordan jeg skal løse dette problemet? Jeg har fått høre at det skal ikke komme sånt på tv'en etter så kort tid. Kan dette være farlig for tv'en? Vil det til slutt brenne seg fast for godt?
Jeg skrev forsikring på tv'en hos selgeren, da sa han følgende når jeg stilte meg skeptisk til Plasma pga. Innbrenning: "Forsikring og Garantien din dekker alt vis du får en innbrenning på tv'en som ikke går bort." Noen som kan bekrefte dette for meg? Er det virkelig sånn at forsikring og garanti dekker det? Og somsagt, er dette farlig for skjermen at det hele tiden kommer igjen på skjermen etter 2timer cirka med tv-titting, på fotballkamper henger det igjen etter 45min cirka, den resultat-lista.
Philips 42PF5331 Plasma heter tv'en.
MindWaste
Aktiv
E-post
Bruker du tv'n med innstillinger fra fabrikk? I tilfelle kan det lønne seg å stille ned kontrast, og bruke pixel shift el.l. nettopp for å forhindre dette. I de fleste tilfeller står kontrast og fargnivå altfor høyt. Bruk DVE el.l for å kalibrere Tv, det har du mye igjen for i det lange løp. Enkelte skjermer har en egen rensefunksjon for slike innbrenninger, men vet ikke om din har det...
-Anders-
Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
SuperB
Aktiv
E-post
Bør jeg kjøre DVE med én gang jeg får plasmaen, eller bør jeg sette ned kontrast og fargeforhold i en innkjøringsperiode? Kjente ikke til innkjøring av plasmaskjermer før i dag - har en Panasonic PX70 37" på vei hjem i løpet av neste uke. Kan være greit å få klarhet i hva jeg bør gjøre før jeg går i gang for fullt.
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Mener å ha hørt at innbrenning ikke ble dekt av slik forsikring tidligere. Se vilkår om du er usikker, står der hva som dekkes. Men jeg hadde vært skeptisk om jeg hadde opplevd slikt på en ny plasma i dag. Aldri opplevd noe slik på min pansonic som er 1,5 år gammel. Selv etter lang tid med "rolige" bilder.
casiraghi
Aktiv
E-post
Om du skulle være uheldig med innbrenning så bruk den gode gamle "snøkanalen" i 10-15 min, gjerne 2 forskjellige, slik at "snøen" faller på forskjellige steder.