Logo

Plasma spørsmål

Skriv et svar
18.09.2007 13.18.53 #1 av 7
Postet av: Corleone
ok har nettopp kjøpt meg en th42pv70, men spørsmålet er vel generellt rundt plasma.

det jeg lurer på er dette med innbrenning, når jeg har tv's aspekt ratio innstilling på auto prøver tv'en hele tiden å få vekk de sorte stripene opp og nede vekk, er dette pga innbrenning, at det ikke er heldig å ha denne stripen lenge, grunnen til at jeg lurer er, når en ser film igjennom pc, eller noen dvd'er, er denne sorte stripen oppe og nede der konstant,
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2007 18.01.41 #2 av 7
Postet av: arntos
Den justerer bildet når det er kilder som ikke er 16:9. Du trenger nok ikke være bekymret for innbrenning selv om du har sorte striper når du ser film. Har selv en PWD8 fra panasonic, hatt denne i snart 2 år og aldri sett snurten til innbrenning, ikke så mye som en TV-Norge logo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2007 18.52.17 #3 av 7
Postet av: ingobingo
De sorte stripene inneholder ikke noe farge så de trenger du ikke å tenke på. Innbrenning er i grunn ikke no problem på plasma, men sett på skjermsparer på pcn.verktøys linjen på windows kan brenne seg fast, hvis den står på i timesvis. Lett og glemme når du bruker Itunes og musikken bare ruller i allefall hvis du er på fest og sovner. Bilde kan henge igjen en stund i skjermen når slikt skjer, men bare la tv stå av over natten så er det vekke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2007 21.00.27 #4 av 7
Postet av: Corleone
nei det e jo sant at der ikke er noe farge i de sorte stripene annet enn sort,, men hvis du forandrer bildet til 4:3 så kommer det grått på sidene istedenfor sort, så jeg tenkte at det er fordi grått er middelfarge mellom sort og hvit, derfor ble jeg litt bekymret når der er sort oppe og nede, noe som ikke går ann å gjør noe med me visse dvd filmer, noe rart aspect ratio av og t, litt lang setning;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 04.51.28 #5 av 7
Postet av: ingobingo
eg har hatt panasonic plasma lenge og innbrenning har aldri vært noe problem uansett
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 08.16.05 #6 av 7
Postet av: Corleone
nei men det er ikke bare innbrenning, noe med at tv blir skeivt slitt. har du og sorte striper oppe og nede når du ser filmer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2007 16.02.19 #7 av 7
Postet av: ingobingo
Det har eg og de får du nok ikke vekk, grunnen til det er at alle filmer som går på kino er laget for filmlerret som ikke er widescreen (16:9)men noe som heter CineScope (2.35:1). Du ser det lett på kino når reklamen er ferdig går gadinene vekk og lerrete blir lengre men ikke høyere.
De svarte flekkene er for å vise filmen slik den er blitt laget.
(Mange filmer er blitt tilpasset 16:9 slik at du slipper flekkene, pleier å stå bak på coveret på Dvden)
Men har aldri hørt om at tv blir skeivt slitt, tv holder nok i helt fint i 10 år og da er tenknologien så gammel at du hiver det nok ut med glede.
Hvorfor vi faktisk har 16:9 format tv og ikke 2.35:1 format tv det kunne eg tenkt meg å vist, for de svarte flekkene er ganske unødvendig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar