Logo

Plasma kjøpt inn: Pioneer PDP43FDE

Skriv et svar
27.07.2006 21.34.06 #1 av 12
Postet av: Amadesus
I dag har jeg endelig kjøpt min første plasma! Valget falt til slutt på en Pioneer PDP436 FDE og kjøpet ble gjort hos HiFi Centeret i Trondheim. Så langt er jeg superfornøyd. Har festet tv til veggen med orginalt medfølgende veggfeste og der glitrer den med sitt elegente design og superlekre bilder! Hvis fortsettelsen blir like bra tegner dette til å bli et supert kjøp. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 00.47.45 #2 av 12
Postet av: Kim
Grattis :)

Bare vær forsiktig de første 300-400 timene, ikke kjør med høy kontrast og skru på strømsparing #2

Har 436 xde selv og hvilken flott tv, lykke til :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 09.52.25 #3 av 12
Postet av: Amadesus
Hvilken kontrast anbefaler du, har skrudd den ned til 30 nå selv. Har hørt om innbrenningsproblematikken med denne så prøver å være forsiktig. Skal ut å handle bedre kabler senere i dag for tilkobling av dvd spilleren og xbox360 med hd. Dette blir forhåpentligvis konge!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 14.32.38 #4 av 12
Postet av: Kim
Jeg fulgte denne faq'n til å begynne med
http://www.avforums.com/forums/showthre ... ioneer+436

Men er vanskelig å holde seg lenge med sånne instillinger,
men når du endelig kan skru de opp så blir det som å se inn i lyset og komme til himmelen :lol:

Xbox 360 har jeg aldri prøvd, jeg venter på PS3, men blir nok en RÅ
opplevelse uten tvil 8)

Jeg opplevde også et løft i bilde ved bruk av dvd-spiller med oppskalering og hdmi kontakt.


PS: Bildet blir bare bedre og bedre med tiden etterhvert når den får kjørt seg inn.

PS#2: Når du tørker av støv med kluten som fulgte med så vær ekstra forsiktig, jeg har klart å få -små- riper i pianolakken selv om jeg var forsiktig. Det er veldig vanskelig å se, selv om du står helt nærme - men likevel :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 21.47.20 #5 av 12
Postet av: Amadesus
Er ikke helt sikker på om det trengs å gjøre alle disse justeringene i bildebehandlings innstillingene for å sikre skjermen mot innbrenning etc. Vil tro at det holder å justere ned kontrasten og at dynamic contrast står på off (som den gjorde fra fabrikken på min skjerm). Ser at flere i den artikkelen du nevnte skriver at noen kjører skjermen med de instillingene den kommer med og aldri opplever problemer med skjermen, mens andre følger rådene slavisk i flere hundre timer og til og med over 1000 timer og likevel får innbrenning. Det viktigste er vel hvordan skjermen brukes til daglig, at man f.eks. ikke sitter å spiller xbox spill 6 timer eller mer om gangen eller ser på samme kanal hele kvelden og natten. Men jeg er ingen ekspert så jeg lytter til alle gode råd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 21.53.35 #6 av 12
Postet av: Kim
For å være helt ærlig holdt jeg ikke ut mer enn en uke eller to før jeg "ga litt faen" og har ikke hatt nevneverdige problemer.
Skal sies at jeg ikke ser noe særlig på tv med svær stygg logo.

Jeg glemte meg her om kvelden ved å sovne til en dvd, når jeg våknet opp var menyen midlertidig brent inn - når jeg så fotballkamp den dagen kunne jeg se menyen på fotballbanen :shock:

Dette gikk mer eller mindre bort under kampen,
og det gikk helt bort ved å se en film etter kampen :)

Men jeg var ''nøye'' med kontrasten, satt den opp fra 20-25 til 27-30 etter de 2 ukene, men strømsparingen lot jeg være på, har forresten den enda på :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 21.57.58 #7 av 12
Postet av: orso
Ikke glem lysstyrke. Både for høy lysstyrke og kontrast gir lettere innbrenning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 22.22.27 #8 av 12
Postet av: Amadesus
høres fornuftig ut alt dette. Er litt usikker hva den strømsparingsfunksjonen gjør for noe godt. Ser at de senere leveransene av Pioneer skjermene ikke skal ha noe problemer slik at det er nødvendig å sette på dette. Jeg har montert skjermen på veggen og har dermed litt vansker med å se produksjonsdato og vet ikke helt om jeg orker å plages med å ta den ned igjen allerede nå. Ser faktisk ikke noe forskjell i bildet heller når jeg benytter strømsparerfunksjonen enn når jeg ikke bruker den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2006 23.02.51 #9 av 12
Postet av: Kim
Strømsparing senker lysstyrken litt etter hva jeg har forstått,
merker selv en del forskjell på lysstyrken når jeg setter den i sparing #2.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 20.39.56 #10 av 12
Postet av: Amadesus
Har en panasonic dmr-eh50 dvd opptaker som jeg har koblet til pioneer skjermen min. Har anskaffet meg component kabler som jeg har benyttet for tilkobling sammen med scart. Når jeg ser i bruksanvisningen til dvd opptakeren står det at jeg kan få progressiv video gjennom å koble til dvd opptakeren med component kabler til en LCD/-Plasma-tv eller LCD-projektor som er kompatibel med progressiv skanning. Det jeg da lurer på er om min Pioneer PDP436-FDE er kompatibel med dette, slik at jeg bør stille dvd opptakeren inn til å kjøre progressive signaler gjennom komponent. Vil dette gi meg bedre bilder fra dvd spilleren/opptakeren?

Har forresten kjøpt meg hd-komponent kabelen til Xbox360 (den originale), men når jeg kobler denne til via component inngangene på tv'n får jeg bare bilde og ikke lyd. Ser at det er med egne lydkabler som henger sammen med component kablene, men er det nødvendig å ha en ekstern lydkilde for å få lyd ved å benytte HD på Xbox 360. Sender ikke component kablene lydsignaler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 21.42.21 #11 av 12
Postet av: Kim
1: Ja, pioneer støtter progressivt signal, og da får du best bilde.
2: Komponentkabel (3xrca) er kun bilde, ikke lyd.

Om du ikke tenker på HDMI da, på vanlig hdmi får du stereolyd og bilde i samme kabel.
Med den nye hdmi versjon 1.3 så får man også 5.1 lyd og bilde via samme kabel, men er ikke så utbredt enda.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 21.53.23 #12 av 12
Postet av: Amadesus
takk for raskt og oppklarende svar, som vanlig her! Supert!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar