Logo

Plasma eller LCD til HTPC, primær bruk TV og Video

Skriv et svar
27.12.2006 14.42.59 #1 av 6
Postet av: JPH
Hei
Har store problemer med å bestemme meg for hvilken TV jeg skal kjøpe. Tenkte jeg skulle få meg en HTPC og koble den til TV’en. Primærbruket mitt vil være og se på TV (via en digital dekoder) og se på DVD’er og film fra annet format (divx,wmv, etc.). Kan hende jeg skal koble opp en Xbox360 etter hvert (ikke prioritert).

Lyd er viktig, skal ikke koble til hjemmekino annlegg.

Budsjettet ligger på 25000 +- noen tusen lapper.

Noen som har noe forslag til TV?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 06.11.58 #2 av 6
Postet av: Zleepyme
"JPH" skrev:Hei
Har store problemer med å bestemme meg for hvilken TV jeg skal kjøpe. Tenkte jeg skulle få meg en HTPC og koble den til TV’en. Primærbruket mitt vil være og se på TV (via en digital dekoder) og se på DVD’er og film fra annet format (divx,wmv, etc.). Kan hende jeg skal koble opp en Xbox360 etter hvert (ikke prioritert).

Lyd er viktig, skal ikke koble til hjemmekino annlegg.

Budsjettet ligger på 25000 +- noen tusen lapper.

Noen som har noe forslag til TV?


Da har du mange gode modeller å velge imellom. Spørsmålet er hvor stor skjerm du vil ha Hvis du går på 42" så anbefales plasma da de lever bedre bilde i forhold til pris en lcd.

Her er noen valg:
http://nordic.lge.com/no/prodmodeldetai ... 3R&model=3

Pris ca 20000. Har denne selv og kan anbefales=)

Dette er også en meget god tv:
http://www.pioneer.no/no/products/62/63 ... index.html
Den ligger på rundt 27000 rundt omkring.( denne har også subwoofer for bedre tv-lyd)

Merk: det finnes en skjerm som er utseendemessig og bildemessig identisk til denne som heter PDP4270. Den ligger på rundt 22000. Merk at denne ikke har subwoofer, dvi, eller vga pc tilkopling, og kun 1stk HDMI.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 09.55.11 #3 av 6
Postet av: JPH
Hei

Tror jeg har kommer til og kjøpe Pioneer PDP-427XA, ser ut som et veldig bra TV. Har foresten funnet det på Nettet nå til 23195 med veggfeste og levering.

Men er det noen som har erfaring med Plasma og en Windows Media Center PC? Greier et plasma tv og vise god bildekvalitet også nå du ikke ser film? Hadde vert greit og kunne surfet inn på YouTube.com og se på noen filmer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 11.51.23 #4 av 6
Postet av: orso
"JPH" skrev:Hei

Tror jeg har kommer til og kjøpe Pioneer PDP-427XA, ser ut som et veldig bra TV. Har foresten funnet det på Nettet nå til 23195 med veggfeste og levering.

Men er det noen som har erfaring med Plasma og en Windows Media Center PC? Greier et plasma tv og vise god bildekvalitet også nå du ikke ser film? Hadde vert greit og kunne surfet inn på YouTube.com og se på noen filmer.

Plasma fungerer bra til PC også, men du må utøve en viss forsiktig med stillbilder. Du bør ikke ha samme stillbilde på i flere timer med tanke på innbrenning. Bruker du skjermbeskytter, burde du være trygg.

Panasonic PV600 har bedre lyd enn Pioneeren og også bedre sortnivå. Pioneer har til gjengjeld noe bedre fargegjengivelse og bildeprosessering. De kom likt ut i en denne testen:
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 482013.ece
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 12.04.24 #5 av 6
Postet av: Msport
Du har budsjett på 25' +/- noen lapper, da hadde ikke jeg tvilt. Da hadde det blitt en 50" PV600. Ut i fra hva jeg har sett av den 42" PV60 jeg har hjemme på veggen, er jeg ikke i tvil om at den anbefallingen er rett etter mitt hjerte og sinn.

Slik som det er i dag kunne jeg gjerne tenkt meg 50", da jeg sitter ca 4-5 meter unna. 42" er fortsatt stort, men ikke like stort som første uka :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2006 12.07.47 #6 av 6
Postet av: orso
"Msport" skrev:Du har budsjett på 25' +/- noen lapper, da hadde ikke jeg tvilt. Da hadde det blitt en 50" PV600. Ut i fra hva jeg har sett av den 42" PV60 jeg har hjemme på veggen, er jeg ikke i tvil om at den anbefallingen er rett etter mitt hjerte og sinn.

Slik som det er i dag kunne jeg gjerne tenkt meg 50", da jeg sitter ca 4-5 meter unna. 42" er fortsatt stort, men ikke like stort som første uka :wink:

Hvis man beveger seg opp til 50" er Pioneer et bedre valg enn Panasonic med tanke på bildekvalitet (ikke lyd). Pioneer sin 50" har høyere kontrast enn sin egen 42". Den er har derfor like bra sortnivå som Panasonic og er fortsatt bedre på de andre områdene jeg nevnte.

Ulempen med disse plasma skjermene til HTPC er at de ikke støttet 1:1 pixelmapping over HDMI. Fungerer som oftest best å koble med VGA.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar