Logo

Planer om ny TV. 32"+, mellom 10-20k, forslag?

Skriv et svar
10.04.2008 19.49.08 #1 av 6
Postet av: JohnMartin
Som topic sier, så er jeg nå på jakt etter en ny TV.
Jobber på sjøen og snakket med samboeren igår, den gode gamle CRT TV'n har begynt å blande sammen fargene og oppføre seg meget rart.

Siden jeg er om bord på en båt og kun surfer på nettet via satellitt, så går det ikke så fort, noe som gjør det vanskelig å få inn litt kunnskap. Da jeg ikke har så mye peiling på dagens nye TV'er.

Leste igår noen tester og artikler om Sony's W3000 serie, så da mest på 40". Men virker som at den har vært på markedet en stund, for alt jeg vet så kan det være kommet noe som er mye bedre :roll:

Prisen er tenkt mellom 10k og 20k. Helst under 15k, men dukker det opp en bra en, så kan økonomien strekkes.

I leiligheten er det en liten stue, så sitter vel kanskje bare 2,5m - 3m ifra TV'n, men vil ha en TV for fremtidige bosteder også, så vil kjøpe en TV jeg kan ha en stund. Vurderer derfor en 40". Noen synspunkter på denne strl? :)

Er usikker hvordan spesifikasjoner jeg MÅ ha med, men på dagens TV har jeg koblet til PC-en via SCART da PC-en brukes til å se filmer og DVD-er. Vet egentlig ikke hva som er forskjell på alle tilkoblingen heller.
Men har kommet så langt, at det er vel kanskje best med en LCD TV til mitt bruk (?). Vil også ha Full HD.
Kildesignalet for TV er idag en vanlig analog bordantenne, men iløpet av våren/sommeren, så er det planer om å få en digital mottaker hos RiksTV. Derfor har jeg også vurdert å få en TV med innebygd digital mottaker som funker i Norge så jeg slipper en ekstra boks i stua.

Har forøvrig også en Wii som er koblet til TV'n.. Ellers er det ingen ting utenom Wii'n og PC-en.

Vet ikke om jeg har glemt og opplyse om noe nå, men håper jeg får noen tilbakemeldinger og kanskje forslag på TV. Kommer meg ikke på nett så ofte, men kommer til å sjekke denne posten så ofte jeg kan. :)

PS! Som dere kanskje har skjønt fra posten, så har jeg ikke tenkt å springe på Expert å kjøpe den første og beste.. :wink:

Edit: Har lest litt mer rundt om nå, og har blitt litt 'forelsket' i W4000 serien, virker som at den dekker de fleste av mine behov. Noen synspunkter eller forslag til andre TV'er?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 23.16.39 #2 av 6
Når det gjelder valget mellom LCD eller Plasma så kommer det litt ann på bruksområde og lysforholdet i rommet ditt, så vit følgende-

Plasma TVèr bruker en glassplate forran skjermen, noe som gjør den mindre egnet til lyse lom da det oppstår refleksjoner og bildet virker ganske blasst og kontrastfattig i dagslys eller i lyse omgivelser. Det finnes imidlertig noen plasma apparater på markedet som leveres med antirefleks-display, men hvordan dette funker har jeg ikke fått sett. LCD har ikke dette problemet og egner seg svært godt i lysere omgivelser.

Plasma egner seg best til film og TV hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå, de gir som oftest også bedre bilder på vanlig analog TV. Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater, men det kan hende at de nye har blitt bedre på dette, men forløpig ikke noe jeg har fått testet på en stund.

Ikke se deg blind på oppløsningen, altså Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready å en normal sitteavstand. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis du ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet.

De fleste skjermkort støtter S-Video, VGA og DVI/evt HDMI. Dette er en standard på alle flatskjermer nå til dags. S-Video er ett middels godt analogt alernativ.

VGA er analogt, det overfører bilde og har lenge vært en standard overføring mellom PC og Skjerm.

DVI er digitalt og det forekommer ingen kvalitetstap på veien, HDMI er det samme bare at det overfører både lyd og bilde. Merk deg det at det er ikke alle skjermkort som har HDMI som kan overføre lyd. Om du skal velge/har mulighet til å velge mellom DVI og VGA. Så vit at Fordelen med DVI og HDMI er at du slipper å benytte en krets (Ramdac) som gjør om det digitale bildet i PCen din til analoge signaler (RGB) for så å digitalisere de på nytt på skjermen som er digital. Slik at du man slipper eventuelle problemer angående skjermgeometri og oppfriskningsfrekvenser siden skjermen får servert bildet akkurat slik den ønsker det. Forskjellen mellom DVI/HDMI og VGA er i praksis ganske liten ved vanlig PC bruk, men skal du spille av Blu-Ray eller annet høyoppløslig materiale fra PC er det flere forddeler ved bruk av HDMI dersom skjermen støtter disse funksjonene. Les mer om dette i guidene her på forumet.

Angende skjermstørrelse er det ikke noe fasit svar på dette, mye kommer ann på rommet og personlige foretrekkninger. Har du gode kilder kan du godt ha en stor skjermstørrelse og liten sitteavstand, dette blir mindre gunstig hvis kildene er dårligere da "feilene" sees bedre. På din sitteavstand syntes jeg 40/42" vil være passende.Tror ikke det blir for stort, og det virkelig få fram filmfølesen. Dette er noe du selvsagt selv må se ann.

Sony W3000 syntes jeg imponerte med skarpe og detaljerte bilder, fargene var mette og bildet var nøytralt. Sortnivået var også bra til LCD å være. Så W4000 blir spennende å se på.

Så, bestem deg om du vil ha LCD eller Plasma, så kan vi hjelpe deg nærmere med noen alternativer du bør se nærmere på.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2008 19.03.48 #3 av 6
Postet av: JohnMartin
Begynner med å takke for et langt og detaljert svar, setter jeg stor pris på.

Forøvrig, så trodde egentlig jeg skulle ha en LCD TV, men jeg be litt usikker nå.

Men du sa
Til PC-bruk er forløpig LCD ett bedre valg, da bildet har en tendens til å bli litt abstarkt eller ikke fylle hele skjermen på de fleste plasma apparater
Gjelder dette også nå man ser film og bilder?

PC'n er koblet til TV 24/7 og det meste som vises på TV'n går via PC'n. Utenom litt analog TV titting av og til.
Har for tiden ikke noen DVD spiller, så filmer, serier o.l. går via PC'n.
Bruker aldri TV'n til skrivebord arbeid.

Er det fortsatt LCD som er best for oss, eller kan en plasma være bedre?
Angående lysforholdene, så er det ikke noen problemer med det i leiligheten.. Er en sokkel leilighet, og vinduene er for det meste gardiner foran.

Har ikke sett så mange, men etter hva jeg har lest og undersøkt, så hadde W3000 serien en 1. plass. Hvis w4000 er like bra/enda bedre, så er jo det toppers. Syntes at prisnivået på disse TV'ene var veldig overkommelige også.
Men hvis det er Plasma som er det beste for meg, hvordan er da muligheten til å finne noen som er "like bra" som W3k og 4k serien til noe alla den samme overkommelige prisen?

Vil ikke se meg "blind" på Sony sine TV'er heller. Er det noen andre merker som har "like bra" LCD TV'er i samme prisklasse? Siden jeg ikke MÅ ha full-HD, kanskje det er en annen modell som er mer økonomisk og bedre? Evt. plasma :D

Edit:Har lest litt i de andre posten på forumet her også, og så i en post der du hadde anbefalt Kuro serien. Leste testen på forbruker.no, ble litt sjokket av prisen først, men så så jeg at testen var litt gamle, og prisen idag ikke er SÅ ille.. Savner en digital tuner i den men..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.04.2008 19.46.20 #4 av 6
Som sagt er jeg usikker på hvordan dette blir på film med de nyere plasma seriene da det er en stund siden jeg har fått testet det, her må nesten andre brukererfaringer til.

Hvis du vil ha ett plasma-alternativ så ville jeg absolutt tatt en nærmere på Panasonic sin nye PX-80 serie. Den forrige serien PX70 vant tester i fleng da den imponerer med ett godt sort og kontrastnivå og gir svært mye for pengene, blir spennende å se hvordan nykommeren er iforhold. Les mer om PX80 her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591

Som sagt er jeg ganske begistret for W3000-serie, men andre LCD-TVèr som kan være verdt å titte på er Samsung sin nye F-serie kalt Samsung LE40F86. De tidligere Samsung apperatene har også vært gode, men de har hatt en tendens til å ha blande sammen fargene litt mye, dette gjør slik at det var en del detaljer som gikk bort i mørke partier. På dette punktet gir Sony ett mye mer nøytralt og "mer korrekt" bilde. Samsung sin nye F-serie derimot har fått meget gode kritikker i presse, så blir spennende å se hvordan denne er iforhold til de eldre seriene og ikke minst W4000.
Mer informasjon om de to produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=595
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=515

Det er en jungel der ute på markedet, dette er ihvertfall lovende modeller som du helt sikkert blir godt fornøyd med uansett hva du velger. Det beste er at du selv får sett mange forskjellige alternativer og evnt fått en TV på hjemlån eller benytt deg av angreretten hvis du ikke skulle bli fornøyd eller finner ett bedre/annet alternativt innen kort tid.


PS: Husk at i butikklokaler så er det ofte flombelysning, så det sier seg selv da at Plasma apperatene ikke vil komme i godt lys der, mange av TVène er også helt feilt innstilt slik at de skal se imponerende ut i butikken. Bare vær klar over dette, helst se i produsentens egen butikk eller andre seriøse forhandlere der det ikke er like missledende.

Lykke til på TV-jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2008 18.52.55 #5 av 6
Postet av: JohnMartin
har satt alt på vent nå, siden jeg venter på tester av W4000... Håper bare de kommer i nærmeste fremtid.. Noen som vet når de kommer :?:
Men når nyheten om W4000 nettopp kom ut, så leste jeg flere plasser at det kom til å komme en 42". Men det ser ut til å være forandret nå?
Så lurte også litt på hvordan det er å sitte 2-3 meter ifra en 46".. Blir det for stort? Burde jeg heller gå for en 40"?
Blir en 46" for stort i det hele tatt for en stue som ikke er så stor? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2008 19.08.48 #6 av 6
Angende skjermstørrelse har jeg allerede avgitt mitt svar. Kan selvføgelig gå med 46", men test dette ut nærmere.

W4000 kommer i midten av Mai, det vil komme en i 40" størrelse ja.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar